OSE IT Szkoła Strona główna
  • Zobacz wszystkie
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      2 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      10 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      24 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      37 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      38 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      22 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      25 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
  • Zobacz także

  • Aktualności
  • O portalu
  • Materiały
    • Wykłady
      Publikacje
      Wideo
      Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś”
  • Konkursy
  • Kontakt

Lekcja o cyberbezpieczeństwie: cyfrowa higiena

13.03.2024

Jak używać urządzeń cyfrowych, by te nie wpływały negatywnie na funkcjonowanie i zdrowie młodych ludzi? Skorzystajcie z naszego scenariusza lekcji i pokażcie swoim uczniom, dlaczego warto dbać o tak potrzebną dziś każdemu równowagę online–offline.

Nastolatki spędzają coraz więcej czasu w sieci. Potwierdzają to badania i niejednokrotnie nasze – dorosłych – obserwacje. Bywa, że młodzi nie rozstają się ze smartfonem. Urządzenia ekranowe towarzyszą im podczas posiłków, przed snem, zaraz po przebudzeniu. Zdarza się też, że dzieci wybudzają się w nocy, żeby sprawdzić powiadomienia przychodzące z mediów społecznościowych. Ponadto potrafią wpatrywać się w telefon w trakcie rozmowy z kimś, sięgać po niego w czasie nauki czy oglądania telewizji… Czy taka cyfrowa nadaktywność wpływa negatywnie na funkcjonowanie młodych ludzi? Oczywiście, że tak!

Ból głowy, szyi, zmęczenie, problemy ze snem – to tylko niektóre fizyczne objawy nadużywania urządzeń. Brak kontroli nad czasem spędzanym online wpływa też na zdrowie psychiczne. Młodzi mierzą się z takimi problemami, jak: stres elektroniczny, przeciążenie informacją, FOMO (ang. Fear of Missing Out), czyli lękiem przed odłączeniem, czy PUI – problemowym używaniem internetu. Lista skutków zbytniego przywiązania do internetu i urządzeń jest długa.

Co robić? Przede wszystkim postawić na profilaktykę, czyli uczyć młodych zachowywania właściwych proporcji między życiem online i offline. Mamy dla Was edukacyjną pomoc. Skorzystajcie z naszego bezpłatnego scenariusza zajęć „Cyfrowa higiena – zadbaj o siebie!” i przeprowadźcie kolejną ważną lekcję na temat bezpiecznego użytkowania nowych technologii. Materiał, który sprawdzi się szczególnie w klasach 7–8 szkoły podstawowej, znajdziecie na naszej platformie edukacyjnej bezpieczniwsieci.edu.pl.

Balans online–offline

Urządzenia cyfrowe odgrywają coraz wiekszą rolę w życiu młodych użytkowników. Warto zachęcać ich, by przyglądali się swoim nawykom korzystania z sieci, telefonu, komputera czy tabletu. Na początek spytajcie Waszych uczniów, czy zauważają, że zdarza im się tracić kontrolę nad czasem upływającym w internecie. A może samrtfon jest dla nich ważniejszy od budowania relacji z bliskimi, nauki, pracy, hobby, rozwoju osobistego? Jeśli widzą u siebie zmianę nastroju w momencie, gdy urządzenie jest poza ich zasięgiem, np. smutek, lęk, rozdrażnienie, poczucie pustki – to też sygnał, by działać!

Nie chodzi o to, żeby zupełnie zrezygnować z technologii cyfrowych i internetu. To się nie uda, bo świat nabrał już cyfrowego rozpędu. Ważne jest nauczenie młodych, jak korzystać z urządzeń mądrze i odpowiedzialnie. Warto też wskazywać sposoby wykorzystywania potencjału drzemiącego w nowych technologiach, by wspierały one ich codzienne funkcjonowanie i nie stanowiły dla nich zagrożenia. Pomoże w tym wdrażanie zasad cyfrowej higieny.

Jak zachować balans? To zależy m.in. od powodów, dla których młodzi spędzają coraz więcej czasu online. Dla jednych będzie to sposób na zabicie nudy czy podtrzymywanie kontaktów w sieci, dla innych okazja, by realizować swoje internetowe pasje lub pokonywać nieśmiałość, z którą mierzą się na co dzień. Czyli najpierw diagnoza, a potem odpowiednia strategia działania.

Szukając z uczniami drogi do zachowania cyfrowej higieny, warto pamiętać o kilku uniwersalnych kwestiach, które mogą być pomocne w osiąganiu balansu online–offline:

  • Trzymajcie się zasady małych kroczków – wprowadzajcie zmiany powoli i systematycznie. Nagła rezygnacja z urządzeń cyfrowych może skończyć się niepowodzeniem, co zniechęci do podejmowania kolejnych prób. Lepiej planować cele, które będą możliwe do osiągnięcia, np. zamiast namawiać uczniów do usuwania kont w mediach społecznościowych, zachęćcie ich do wylogowania się z ulubionego serwisu na jeden dzień.
  • Starannie zaplanujcie czas poza siecią – zwróćcie uczniom uwagę na fakt, że doba ma tylko 24 godziny, a spędzanie czasu głównie w sieci sprawia, że cierpią na tym inne obszary ważne dla ich rozwoju i funkcjonowania: sport, pasje, relacje z bliskimi. Warto więc podzielić czas wolny na kilka innych aktywności poza internetem. Przypominajcie jednak uczniom o elastyczności – jeśli jakiś punkt na ich liście się nie sprawdził, mogą go skorygować w dowolnym momencie i dostosować plan dnia do aktualnych potrzeb.
  • Celebrujcie małe sukcesy, rozmawiajcie o trudnościach – najważniejsze jest wsparcie. Nauczyciele mogą je okazać podczas rozmowy o problemach, z jakimi młodzi mierzą się podczas wprowadzania zasad cyfrowej higieny. Na pewno nie należy krytykować czy oceniać aktywności uczniów online. Pamiętajcie natomiast o docenieniu każdego, nawet najmniejszego sukcesu.
  • Podejmujcie wyzwania w grupie – tak jest raźniej! Namawiajcie uczniów do wspólnego równoważenia aktywności online–offline. Może się okazać, że im więcej osób, tym więcej pomysłów na poradzenie sobie z danym wyzwaniem. Nie bez znaczenia jest też wsparcie rówieśników, na które każdy uczeń będzie mógł liczyć podczas prób wprowadzania zdrowych nawyków cyfrowych.

Lekcja ze scenariuszem

W sieci młodzież spędza sporo czasu, ale największym problemem nie jest liczba godzin, tylko jakość aktywności podejmowanych online. Kluczem do sukcesu jest więc określenie, w jakim celu uczniowie korzystają z internetu i urządzeń ekranowych, a następnie zachęcenie ich do ograniczenia tych aktywności, które głównie zjadają cenny czas i niewiele wnoszą do ich życia. Jednym słowem należy zadbać o właściwe proporcje.

W przeprowadzeniu lekcji na temat uzyskania balansu pomoże Wam nasz scenariusz „Cyfrowa higiena – zadbaj o siebie!”. Dzięki niemu uczniowie uzmysłowią sobie, dlaczego tak ważne jest ustalenie ważności swoich zadań, poznają sposoby pomocne w zrównoważaniu czasu online–offline, a także zbudują grupę wsparcia, z którą łatwiej będzie im zmieniać cyfrowe nawyki.

Ponadto dzięki zaproponowanym w scenariuszu ćwiczeniom uczniowie:

  • bliżej przyjrzą się, jak wygląda ich dzień ze smartfonem;
  • przećwiczą umiejętność priorytetyzowania zadań – ocenią, które aktywności podejmowane online są istotne, a z których mogą zrezygnować;
  • przeprowadzą eksperyment – podejmą wyzwanie, czyli spróbują wprowadzić pozywane zmiany w korzystaniu z sieci i urządzeń cyfrowych.

Scenariusz lekcji „Cyfrowa higiena – zadbaj o siebie!” i inne bezpłatne materiały edukacyjne dotyczące bezpieczeństwa w internecie, w tym kursy, znajdziecie na naszej platformie bezpieczniwsieci.edu.pl. Koniecznie sięgnijcie też po nasz najnowszy poradnik „Mniej znaczy więcej – o multiscreeningu i wielozadaniowości” autorstwa Anny Borkowskiej, ekspertki NASK ds. edukacji cyfrowej. To lektura obowiązkowa zarówno dla nauczycieli, jak i rodziców. Ponadto na naszej platformie edukacyjnej OSE IT Szkoła możecie skorzystać z wielu innych bezpłatnych pomocy edukacyjnych, m.in. kursów na temat bezpieczeństwa w sieci i publikacji przybliżających zagadnienia związane z cyfrowym światem. Zachęcamy do nauki z Ogólnopolską Siecią Edukacyjną!

Inne aktualności

Zobacz więcej

Temat lekcji: manipulacje w sieci i teorie spiskowe

13.06.2025

Nikt z nas nie jest w pełni odporny na dezinformację, ale młodzi ludzie, z racji wieku, ulegają jej najczęściej. Skorzystajcie z materiałów dostępnych na OSE IT Szkole i pomówcie z uczniami o teoriach spiskowych i manipulacjach!

Programowanie dla każdego

06.06.2025

Już wkrótce – bo 8 czerwca – Dzień Informatyka. To dobra okazja, by zastanowić się, jak najlepiej przygotować dzieci do życia w świecie, który z roku na rok staje się coraz bardziej cyfrowy.

Temat lekcji: cyberzagrożenia

30.05.2025

Wirtualny świat kusi, ale bywa też miejscem, w którym łatwo się zagubić, zostać zranionym lub zmanipulowanym. Rolą nauczyciela jest nie tylko pokazywać możliwości globalnej sieci, lecz także uczyć uważności, odpowiedzialności i troski o cyfrowe bezpieczeństwo.

Kursy wybrane dla Ciebie

Wybierz poziom edukacyjny i sprawdź spersonalizowane rekomendacje kursów.

Rozpocznij naukę
OSE IT Szkoła

Odbiorcy

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

Kategorie tematyczne

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

Pomoc

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu
OSE IT Szkoła

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna NASK GOV.pl Cyfryzacja

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna GOV.pl Cyfryzacja NASK

Zaloguj się

Asset 1
Asset 2
Asset 3
Nie pamiętam hasła
Przetwarzamy Twoje dane osobowe, aby umożliwić Ci dostęp i korzystanie z serwisu OSE IT SZKOŁA. Administratorem Twoich danych osobowych jest Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) z siedzibą w Warszawie. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i plików cookies.

Nie masz konta?

Zarejestruj się

Drogi użytkowniku

Przechodząc do serwisu poprzez kliknięcie odnośnika „Zgadzam się” wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych.

Pliki cookies

Gdy korzystasz z naszych serwisów, gromadzimy informacje o Twojej wizycie i sposobie poruszania się w naszych serwisach. W tym celu stosujemy pliki cookies. Plik cookies zawiera dane informatyczne, które są umieszczone w Twoim urządzeniu końcowym - przeglądarce internetowej, z której korzystasz.

Pliki cookies używane w naszych serwisach wykorzystywane są między innymi do bieżącej optymalizacji serwisów oraz ułatwiania Twojego z nich korzystania. Niektóre funkcjonalności dostępne w naszych serwisach mogą nie działać, jeżeli nie wyrazisz zgody na instalowanie plików cookies.

Instalowanie plików cookies lub uzyskiwanie do nich dostępu nie powoduje zmian w Twoim urządzeniu ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tym urządzeniu.

Stosujemy dwa rodzaje plików cookies: sesyjne i trwałe. Pliki sesyjne wygasają po zakończonej sesji, której czas trwania i dokładne parametry wygaśnięcia określa używana przez Ciebie przeglądarka internetowa oraz nasze systemy analityczne. Trwałe pliki cookies nie są kasowane w momencie zamknięcia okna przeglądarki, głównie po to, by informacje o dokonanych wyborach nie zostały utracone. Pliki cookies aktywne długookresowo wykorzystywane są, aby pomóc nam wspierać komfort korzystania z naszych serwisów, w zależności od tego czy dochodzi do nowych, czy do ponownych odwiedzin serwisu.


Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych oraz aby usprawnić działanie serwisów i zwiększyć komfort z nich korzystania, m.in:

  • pozwalają sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne strony serwisów - dane te wykorzystujemy do optymalizacji serwisów pod kątem odwiedzających;
  • umożliwiają rozpoznanie rodzaju Twojego urządzenia, dzięki czemu możemy lepiej dopasować sposób i format prezentowania treści oraz funkcjonalności serwisów;
  • poprawiają wydajność i efektywność serwisów dla korzystających.

W jaki sposób możesz nie wyrazić zgody na instalowanie plików cookies za pomocą ustawień przeglądarki?

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim urządzeniu, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili możesz też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania naszych serwisów. Pamiętaj jednak, że ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z tych serwisów.


Wykorzystywane narzędzia firm trzecich

Niektóre pliki cookies są tworzone przez podmiot, z usług których korzystamy, np.

  • Google Inc.

W naszych serwisach wykorzystujemy narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Wykorzystujemy je w szczególności do celów statystycznych, aby sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne serwisy. Dane te wykorzystujemy również do optymalizacji i rozwoju serwisów. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics znajdziesz na stronie:  https://policies.google.com/technologies/cookies

  • Facebook

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://pl-pl.facebook.com/policies/cookies/     

  • Twitter

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-cookies

  • Youtube

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://policies.google.com/privacy?hl=pl&gl=pl

Wyrażam zgodę na podstawowe oraz funkcjonalne cookies. Podstawowe cookies są niezbędne aby strona mogła działać prawidłowo. Cookies funkcjonalne wykorzystujemy do analizowania wizyt na stronie internetowej. Pomoże nam to zrozumieć, jak często odwiedzane są poszczególne serwisy oraz pozwoli optymalizować i rozwijać stronę.

Zgadzam się