Biblioteka publikacji

Nowe zjawiska w sieci, bezpieczeństwo dzieci i młodzieży online i funkcjonowanie w wirtualnej rzeczywistości – to tylko niektóre tematy poruszane w naszych poradnikach, raportach i broszurach. Skorzystaj z wiedzy ekspertów i dowiedz się więcej.
98 Publikacji

Wszystkie publikacje

Katarzyna Gańko

Poradnik „Offline znaczy zdrowiej. O cyfrowej higienie dla rodziców i wychowawców” (2024)

Jak zbudować zdrowe cyfrowe nawyki? Jak radzić sobie w świecie, w którym zewsząd otaczają nas informacje i bodźce? W nowym poradniku znajdziecie odpowiedzi na te i inne pytania o cyfrową higienę!

Rafał Lange (red.)

Raport „Aspiracje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół średnich. Wyniki badania ogólnopolskiego” (2024)

Raport przygotowany w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE) przez Thinkstat – zespół badania opinii działający w NASK – ukazuje, w jaki sposób „rewolucja cyfrowa” wpłynęła na aspiracje i plany edukacyjno-zawodowe młodych ludzi oraz jak kolejne pokolenie postrzega życiowy sukces i co jest dla niego warunkiem do osiągnięcia szczęścia.

Anna Borkowska

Poradnik „Mniej znaczy więcej – o multiscreeningu i wielozadaniowości” (2024)

W próbach nadążania za współczesnym światem ma nam pomóc jednoczesne wykonywanie kilku zadań, w tym również tych na ekranach wielu urządzeń naraz. Czy faktycznie jesteśmy wtedy skuteczniejsi? Czy można uciec z pułapki multitaskingu? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poradniku! 

Marta Witkowska

Broszura „Bezpiecznie w wirtualnej rzeczywistości” (2024)

Jakie zmiany wniosą w obszar edukacji i szkolną rzeczy­wistość niepozornie wyglądające gogle i kontrolery? Jak w pełni wykorzy­stać potencjał wirtualnej rzeczywistości w szkole? Niezbędne porady znajdziecie w naszej bezpłatnej broszurze dla nauczycieli!

Anna Borkowska

Poradnik „Uczeń w cyfrowym świecie. Jak projektować działania profilaktyczne w szkole i przedszkolu” (2023)

Poradnik dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów i psychologów szkolnych, w którym omawiamy  sposoby funkcjonowania w internecie małych dzieci i nastolatków oraz wymagania stawiane skutecznym programom i strategiom profilaktycznym dotyczącym bezpieczeństwa najmłodszych internautów.

Marta Witkowska

Scenariusz zajęć „FOMO, smartfony i ryzykowne zachowania… w realu” (2023)

Jednym z celów lekcji z uczniami szkół ponadpodstawowych na podstawie tego scenariusza jest omówienie konsekwencji wybranych ryzykownych zachowań podejmowanych offline w trakcie korzystania ze smartfona. Materiał powstał na potrzeby akcji edukacyjnej #stopfomo, prowadzonej w ramach promocji projektu „FOMO 2022. Polacy a lęk przed odłączeniem”.

Marta Witkowska

Scenariusz zajęć „FOMO a wielozadaniowość” (2023)

Czym jest multitasking i jak wielozadaniowość wpływa na procesy poznawcze? Znalezienie odpowiedzi na te pytania ułatwi lekcja na podstawie kolejnego scenariusza zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Materiał powstał na potrzeby akcji edukacyjnej #stopfomo, prowadzonej w ramach promocji projektu „FOMO 2022. Polacy a lęk przed odłączeniem”.

Anna Borkowska

Scenariusz zajęć „FOMO i przymus bycia na bieżąco” (2023)

Scenariusz zapoznaje uczniów szkół ponadpodstawowych z negatywnym wpływem postawy „always on” na zdrowie i samopoczucie oraz zachęca do zadbania o higienę cyfrową. Materiał powstał na potrzeby akcji edukacyjnej #stopfomo, prowadzonej w ramach promocji projektu „FOMO 2022. Polacy a lęk przed odłączeniem”.

Anna Borkowska

Scenariusz zajęć „FOMO i nadużywanie smartfona” (2023)

Dzięki lekcji na podstawie tego scenariusza uczniowie szkół ponadpodstawowych przyjrzą się bliżej zjawisku FOMO i poznają mechanizmy uzależniania się od nowych technologii. Materiał powstał na potrzeby akcji edukacyjnej #stopfomo, prowadzonej w ramach promocji projektu „FOMO 2022. Polacy a lęk przed odłączeniem”.

Anna Borkowska

Scenariusz zajęć „FOMO a relacje w mediach społecznościowych” (2023)

Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych dotyczy lęku przed odłączeniem od sieci w kontekście mediów społecznościowych i kreowania swojego perfekcyjnego wizerunku online.   Materiał powstał na potrzeby akcji edukacyjnej #stopfomo, prowadzonej w ramach promocji projektu „FOMO 2022. Polacy a lęk przed odłączeniem”.

Broszura „(Cyber)bezpieczne święta z OSE” (2022)

Jak zadbać o swoje bezpieczeństwo online w okresie przedświątecznym? W poradniku można znaleźć pomocne wskazówki dotyczące m.in. cyfrowych prezentów, phishingu czy zakupów w sklepach internetowych.    

Katarzyna Gańko, Diana Kania, Emilia Troszczyńska-Roszczyk

Poradnik „ABC cyberbezpieczeństwa” (2022)

Poradnik dla wszystkich, którzy chcą lepiej zrozumieć szeroko pojęty świat internetu. Zawiera ułożone alfabetycznie pigułki wiedzy dotyczące cyberbezpieczeństwa, zagrożeń online oraz dobrych praktyk i zdrowych nawyków w zakresie korzystania z sieci.

Broszura „e-Pomocni! Konkurs dl@ OSEhero” (2022)

E-broszura zawiera cztery karty pracy dla nauczycieli, nagrodzone w konkursie OSE „e-Pomocni! Konkurs dl@ OSEhero”. Materiały te można wykorzystać podczas lekcji dotyczących bezpieczeństwa online.

Broszura „Historie z sieci wzięte” (2022)

Broszura prezentuje prace nagrodzone w konkursie OSE dla uczniów „Historie z sieci wzięte”. W publikacji znajdują się 32 pouczające historie o Brzydkim Kaczątku, Dedalu i Ikarze, Alinie i Balladynie oraz Romeo i Julii, którzy mimo przeciwności losu wychodzą z cyfrowych opałów.

Ulotka „Fake newsy, bańki informacyjne, teorie spiskowe” (2022)

Ulotka zawiera podstawowe informacje dotyczące fake newsów. Zawiera 10 porad, które pomogą młodszym i starszym użytkownikom internetu nie dać się nabrać na fałszywe treści w sieci oraz weryfikować podejrzane wiadomości. Ulotkę można przekazać uczniom lub umieścić ją w widocznym miejscu w klasie czy szkole. 

Anna Borkowska, Kinga Karelus

Konspekt zajęć „Fake newsy i dezinformacja – o tym warto porozmawiać w szkole” (2022)

Konspekt zajęć dla uczniów w wieku 13+ przybliża problem fake newsów i dezinformacji. Omawia mechanizmy powstawania i rozpowszechniania fałszywych informacji w internecie, tłumaczy pojęcie bańki informacyjnej i propagandy, a przede wszystkim podpowiada, jak uczyć młodych ludzi krytycznego myślenia.

Grafika „Jak rozpoznać fake newsa” (2022)

Grafika może być pierwszym źródłem informacji o fake newsach – podpowiada, jak rozpoznać fałszywe treści w internecie. To materiał gotowy do publikacji w internetowych kanałach szkoły: stronie www czy mediach społecznościowych.

Renata Arseniuk

Scenariusz lekcji „Co oglądamy w rozbitym lustrze? Królowa Śniegu i patostreamy” (2021)

Scenariusz zajęć dla uczniów klas 5–6 szkoły podstawowej dotyczący szkodliwych treści w internecie. Materiał nie tylko zapoznaje ze zjawiskiem patostreamów i uświadamia szkodliwość ich przekazu, ale też kształtuje postawy empatii i przekonuje, że nie wszystko, co oglądamy online, jest prawdziwe.

Renata Arseniuk

Scenariusz lekcji „Nie wywołuj hejtu z lasu. Czerwony Kapturek i cyberprzemoc” (2021)

Scenariusz zajęć dla uczniów klas 5–6 szkoły podstawowej dotyczy cyberprzemocy – przybliża zarówno przyczyny i konsekwencje agresji w sieci, jak i konstruktywne sposoby reagowania na działania cyfrowych agresorów.

Anna Rywczyńska, zespół ekspertów OSE

Infografiki „Szkodliwe treści w internecie” (2021)

Infografiki opracowane w ramach serii „Bezpieczni w sieci z OSE” prezentują najważniejsze informacje na temat szkodliwych treści w internecie. Zapoznają nauczycieli z przykładami niebezpiecznych materiałów, ich możliwymi konsekwencjami dla odbiorców oraz podpowiadają, jak pracować z uczniami i gdzie uzyskać pomoc w razie wystąpienia zagrożenia.

Katarzyna Fenik-Gaberle

Scenariusz zajęć profilaktycznych „Czy wystarczy mi wyobraźnia? Ryzykowne zachowania w internecie: szkodliwe treści” (2021)

Opracowany w ramach cyklu „Bezpieczni w sieci z OSE” materiał pozwoli nauczycielom przeprowadzić zajęcia omawiające zagadnienie szkodliwych treści w sieci oraz ich wpływu na nastoletnich odbiorców. Scenariusz zajęć profilaktycznych adresowany do uczniów w wieku 13–15 lat.

Anna Rywczyńska, Julia Piechna

Poradnik dla nauczycieli „Szkodliwe treści w internecie” (wyd. II, 2023)

Publikacja przedstawia zagadnienia związane ze szkodliwymi treściami w sieci oraz ich wpływem na uczniów. Materiał m.in. wyjaśnia zjawisko, przybliża jego skalę, konsekwencje, a także podpowiada nauczycielom, jakie działania profilaktyczne może podjąć szkoła. Poradnik został przygotowany w ramach serii „Bezpieczni w sieci z OSE”.

Renata Arseniuk

Scenariusz lekcji „Złapani w sieć. Złota Rybka i niebezpieczne kontakty online” (2021)

Scenariusz dotyczy child groomingu, uwrażliwia na ryzyko związane z podejmowaniem kontaktów w internecie z nieznanymi osobami oraz próby manipulacji, a także przybliża właściwe sposoby reagowania na próby uwodzenia dzicka w sieci. Przeznaczony dla uczniów klas 5–6 szkoły podstawowej.

Renata Arseniuk

Scenariusz lekcji „Otwórz oczy – internet to nie wszystko. Śpiąca Królewna i FOMO” (2021)

Scenariusz lekcji adresowany do uczniów klas 5–6 szkoły podstawowej, który zwraca uwagę na problem zbytniego zanurzenia w wirtualnym świecie i przywiązania do urządzeń cyfrowych. Materiał zapoznaje z definicją FOMO oraz skutkami spędzania wielu godzin w internecie lub przed ekranem smartfona.

Marta Witkowska, zespół ekspertów OSE

Infografiki „FOMO i problemowe używanie internetu”

Materiał prezentuje pigułkę wiedzy na temat FOMO i skali zjawiska wśród polskich nastolatków. Opisuje niepokojące symptomy, na jakie nauczyciele powinni zwrócić uwagę, a także przekazuje informacje, jak pomóc uczniom wypracować zdrowe cyfrowe nawyki. Infografiki zostały opracowane w ramach cyklu „Bezpieczni w sieci z OSE”.

Katarzyna Fenik-Gaberle

Scenariusz zajęć profilaktycznych „Jak się nie zaplątać w sieci? Ryzykowne zachowania w internecie: FOMO i problemowe używanie internetu” (2021)

Przygotowany w ramach serii „Bezpieczni w sieci z OSE” materiał pozwoli nauczycielom przeprowadzić lekcje na temat zagrożeń związanych z FOMO i problemowym korzystaniem z internetu. Podczas zajęć uczniowie m.in. poszerzą swoją wiedzę na temat nadużywania urządzeń cyfrowych, popracują nad umiejętnościami samoobserwacji i zastanowią się nad własnymi cyfrowymi nawykami.

Marta Witkowska

Poradnik dla nauczycieli „FOMO i problemowe używanie internetu” (wyd. II, 2023)

Publikacja opracowana w ramach cyklu „Bezpieczni w sieci z OSE” wprowadza nauczycieli w tematykę FOMO. W poradniku omówiono skutki nadużywania przez dzieci i młodzież nowych technologii oraz przedstawiono zasady cyfrowej higieny, o których warto rozmawiać z uczniami. Zawarto w nim też informacje na temat instytucji udzielających pomocy w przypadku uzależnienia od telefonu, internetu i gier cyfrowych.   

Katarzyna Fenik-Gaberle

Scenariusz zajęć profilaktycznych „My wszyscy. Ryzykowne zachowania w internecie: cyberprzemoc” (2021)

Przygotowany w ramach serii „Bezpieczni w sieci z OSE” scenariusz zajęć profilaktycznych zapoznaje uczniów z tematem cyberprzemocy. Podczas zajęć młodzież m.in. poszerzy swoją wiedzę dotyczącą tego zagrożenia, zapozna się ze sposobami zapobiegania jego konsekwencjom oraz wpływem, jaki może wywierać na uczniów.

Anna Borkowska, zespół ekspertów OSE

Infografiki „Cyberprzemoc w szkole” (2021)

Infografiki opracowane w ramach edukacyjnego cyklu „Bezpieczni w sieci z OSE” przedstawiają najważniejsze informacje dotyczące cyberprzemocy w szkołach. Materiały prezentują m.in. skalę zjawiska, najczęstsze formy występowania, wskazówki działań profilaktycznych dla szkół, a także podpowiadają, gdzie szukać pomocy.

Anna Borkowska

Poradnik dla nauczycieli „Cyberprzemoc w szkole” (wyd. II, 2023)

Publikacja opracowana w ramach cyklu „Bezpieczni w sieci z OSE”. Przedstawia m.in. skalę zjawiska, jego prawne aspekty, zagrożenia i skutki oraz porady na temat działań profilaktycznych w szkole. W poradniku znajdują się również szkolne procedury reagowania oraz informacje o instytucjach udzielających specjalistycznej pomocy.

Katarzyna Fenik-Gaberle

Scenariusz zajęć profilaktycznych „Decyzja. Ryzykowne zachowania w internecie: sexting” (2021)

Scenariusz opracowany w ramach cyklu „Bezpieczni w sieci z OSE” zapoznaje uczniów ze skutkami przekazania swoich intymnych materiałów oraz udostępniania wizerunku innej osoby bez jej wiedzy i świadomej zgody. Uczy też podejmowania decyzji i szacowania ryzyka związanego z angażowaniem się w zachowania sextingowe.

Anna Kwaśnik, zespół ekspertów OSE

Infografiki „Sexting i nagie zdjęcia w sieci” (2021)

Infografiki opracowane w ramach cyklu „Bezpieczni w sieci z OSE” pokazują skalę sextingu i przybliżają inne niebezpieczne zjawiska prowadzące do wytwarzania przez dzieci i młodzież intymnych treści. Zawierają też procedurę zgłaszania sextingu w szkole oraz wskazują, gdzie można uzyskać pomoc w przypadku podjęcia przez ucznia ryzykownych zachowań.

Anna Kwaśnik

Poradnik dla nauczycieli „Sexting i nagie zdjęcia w sieci” (wyd. II, 2023)

Poradnik z serii „Bezpieczni w sieci z OSE” omawia niebezpieczne zjawiska związane z ryzykownymi zachowaniami seksualnymi dzieci i młodzieży online. Nauczyciele dowiedzą się, na jakie zagrożenia zwrócić uwagę, jak rozmawiać o nich z uczniami oraz gdzie szukać pomocy w przypadku ich wystąpienia.

Marta Witkowska

Poradnik dla rodziców „Nastolatki i gry cyfrowe” (wyd. II, 2023)

Poradnik omawia popularne wśród dzieci i młodzieży zjawisko gamingu. Przedstawiono w nim pozytywne oraz negatywne aspekty gier cyfrowych. Rodzice dowiedzą się, czym cyfrowy świat przyciąga ich dziecko, jak gry pomagają w rozwoju, kiedy zaczyna się uzależnienie oraz gdzie zgłosić się po pomoc.

Monika Kluska

Scenariusz gry edukacyjnej „Escape room – Zemsta Aleksandra Fredry” (2021)

Szkolna klasa zamieniona w tajemniczy pokój zagadek, nauka w formie zabawy wykorzystującej nowe technologie? Z nagrodzonym w konkursie „Smartfon w książce czy książka w smartfonie? Pomysł – Projekt – Inspiracja” scenariuszem to nic trudnego! Zainspiruj się i zorganizuj uczniom wyjątkową lekcję.

Elżbieta Ciemięga

Scenariusz lekcji „Gra w kolory, czyli pomalujmy Pana Tadeusza” (2021)

Gra w kolory, czyli pomalujmy „Pana Tadeusza” to propozycja lekcji poprowadzonej w oparciu o dydaktykę interaktywną. Nagrodzony w konkursie „Smartfon w książce czy książka w smartfonie? Pomysł – Projekt – Inspiracja” scenariusz pozwoli na sprawdzenie wiedzy uczniów oraz zachęci ich do czytania.

Ewa Bielska

Scenariusz gry edukacyjnej „Zagadkowy bohater” (2021)

Jak kreatywnie i bezpiecznie korzystać z narzędzi cyfrowych i e-zasobów? Sięgnij po grę edukacyjną „Zagadkowy bohater” nagrodzoną w konkursie OSE „Smartfon w książce czy książka w smartfonie? Pomysł – Projekt – Inspiracja”. Stwórz z uczniami awatara i odgadnijcie, kim jest tajemniczy bohater!

Joanna Leszczyńska

Scenariusz lekcji „Podróż z Małym Księciem” (2021)

Szukasz inspiracji do przeprowadzenia edukacyjnej rozrywki z wykorzystaniem nowych technologii? Zapoznaj się z nagrodzonym w konkursie OSE „Smartfon w książce czy książka w smartfonie? Pomysł – Projekt – Inspiracja” scenariuszem i zabierz uczniów w emocjonującą podróż śladami Małego Księcia.

Marlena Majchrocka

Scenariusz lekcji „Interaktywny pokój zagadek” (2021)

Powtórki wiadomości z lektur nie muszą być nudne. Dzięki projektowi edukacyjnemu „Interaktywny pokój zagadek”, nagrodzonemu w konkursie OSE „Smartfon w książce czy książka w smartfonie? Pomysł – Projekt – Inspiracja”, lekcja języka polskiego zmienia się w prawdziwą przygodę. Podejmij wyzwanie z OSE!

Maria Dworzycka

Scenariusz lekcji „Wirtualne podróże z Małym Księciem w poszukiwaniu przyjaźni” (2021)

Pomóż odkryć uczniom receptę na prawdziwą przyjaźń. Zainspiruj się z OSE i skorzystaj ze scenariusza lekcji nagrodzonego w konkursie „Smartfon w książce czy książka w smartfonie?”. Wspólnie sięgnijcie po smartfony, rozszerzoną rzeczywistość i elementy gamifikacji. Życzymy udanej nauki i zabawy!  

Justyna Marzjan

Scenariusz lekcji „Lekturowy escape room na podstawie Opowieści z Narnii” (2021)

Lekcje utrwalające wiedzę nie zawsze muszą wyglądać tak samo, wystarczy pomysł na interaktywną zabawę! Dzięki nagrodzonemu w konkursie „Smartfon w książce czy książka w smartfonie? Pomysł – Projekt – Inspiracja” scenariuszowi zabierzesz swoich uczniów w podróż śladami bohaterów książki C.S. Lewisa. 

Elżbieta Rogowiec

Scenariusz lekcji „Popołudnie z Dywizjonem 303” (2021)

Przenieś escape room do szkolnej klasy – wykorzystaj nowe technologie i element rywalizacji na lekcji z lekturą „Dywizjon 303”. Gwarantujemy, że scenariusz interdyscyplinarnych zajęć, nagrodzony w konkursie „Smartfon w książce czy książka w smartfonie?”, zamieni lekcję w niezapomnianą przygodę!

Wioletta Gołaszewska

Scenariusz lekcji „Katarynka w smartfonie – powtórzenie i utrwalenie wiadomości” (2021)

Intrygujące zadania i odrobina nowoczesnej technologii to przepis na udaną lekcję. Wystarczą smartfony, alfabet Braille’a i ciekawe świata dzieciaki! Skorzystaj ze scenariusza lekcji nagrodzonego w konkursie „Smartfon w książce czy książka w smartfonie?” i wspólnie poznawajcie bohaterów „Katarynki”.

Aleksander Olczyk

Scenariusz gry terenowej „Nasz mały szaniec” (2020)

Zainspiruj się OSE i przenieś lekcje poza szkolne mury! Gra terenowa „Nasz mały szaniec”, nagrodzona w konkursie OSE „Smartfon w książce czy książka w smartfonie? Pomysł – Projekt – Inspiracja”, nie tylko sprawdza znajomość szkolnej lektury, ale uczy też wytrzymałości i praktycznych umiejętności.

Joanna Zych i uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 50 im. gen. Władysława Sikorskiego w Częstochowie

Scenariusz gry planszowej „Czarny Nosku, gdzie jesteś?” (2020)

Jak zorganizować uczniom pozbawioną rywalizacji zabawę, a przy tym sprawdzić ich wiedzę z lektury? Dzięki nagrodzonej w konkursie „Smartfon w książce czy książka w smartfonie? Pomysł – Projekt – Inspiracja” planszówce to proste! Zainspiruj się z OSE i razem odkryjcie, gdzie ukrył się Czarny Nosek.

Jolanta Jastrzębska i uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. 11 Listopada 1918 Roku w Domanicach-Kolonii

Scenariusz gry planszowej „Kopciuszek – Cinderella” (2020)

Poznaj multidyscyplinarną grę, która sprawdza wiedzę na temat lektury, rozwija kreatywność, uczy angielskich słówek i buduje relacje w grupie. Sięgnij po grę edukacyjną „Kopciuszek – Cinderella” nagrodzoną w konkursie OSE „Smartfon w książce czy książka w smartfonie? Pomysł – Projekt – Inspiracja”.

Marlena Gościńska i uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. ppłka Włodzimierza Kowalskiego w Gołańczy

Scenariusz gry planszowej „Dziewczynka w parku” (2020)

Zainspiruj się z OSE i przygotuj z uczniami edukacyjną grę planszową „Dziewczynka w parku”, która sprawdzi ich wiedzę na temat lektury i zapewni mądrą rozrywkę. Skorzystaj ze zwycięskiego scenariusza gry w konkursie „Smartfon w książce czy książka w smartfonie? Pomysł – Projekt – Inspiracja”.

Macelina Król i uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Gierałtowie

Scenariusz gry planszowej „Przygody brzydkiego kaczątka” (2020)

„Przygody brzydkiego kaczątka” to gra planszowa nagrodzona w konkursie „Smartfon w książce czy książka w smartfonie? Pomysł – Projekt – Inspiracja”. Gra sprawdza znajomość lektury, wprowadza zdrową rywalizację i uczy, czym jest tolerancja. Bawcie się z OSE i pomóżcie kaczątku odnaleźć szczęście!

Gabriela Loch i uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Landzmierzu

Scenariusz gry planszowej „Niesamowite przygody 10 skarpetek” (2020)

Jak sprawdzić wiedzę uczniów na temat lektury, a przy tym dobrze się bawić? Skorzystaj ze scenariusza gry „Niesamowite przygody 10 skarpetek” nagrodzonego w konkursie „Smartfon w książce czy książka w smartfonie? Pomysł – Projekt – Inspiracja”. Zainspiruj się z OSE i zamień lekcję w przygodę!

Kinga Kaczmarek, Agnieszka Wrońska (red.)

Publikacja „Zainspiruj się z OSE. Smartfon w książce czy książka w smartfonie? Pomysł – Projekt – Inspiracja” (2020)

Publikacja przedstawia prace nagrodzone w konkursie OSE „Smartfon w książce czy książka w smartfonie? Pomysł – Projekt – Inspiracja”. Nauczyciele znajdą tutaj opisy scenariuszy lekcji na różnych etapach edukacyjnych, instrukcje przygotowania gier planszowych dla najmłodszych oraz prace graficzne: zaprojektowane przez uczniów propozycje okładek książek i czytelniczych memów.

Agnieszka Wrońska, Marek Sowala (red.)

Poradnik „Bezpieczeństwo online w szkołach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej” – część 2 (2020)

Poradnik wskazuje kolejne zagrożenia, na jakie mogą być narażeni użytkownicy sieci, m.in. patostreaming, flaming, hejt. Ponadto zostały tutaj omówione zagadnienia ochrony wizerunku czy prawa do bycia zapomnianym. Nauczyciele i dyrektorzy znajdą w publikacji również pomocne procedury reagowania na zagrożenia.

Agnieszka Wrońska, Marek Sowala (red.)

Poradnik „Bezpieczeństwo online w szkołach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej” – część 1 (2020)

W publikacji przedstawione zostały wybrane zagrożenia, na jakie mogą być narażeni uczniowie podczas korzystania z sieci, oraz procedury reagowania w przypadku ich wystąpienia. W poradniku poruszono zagadnienia dotyczące m.in. nadużywania internetu i gier, sextingu, nielegalnych treści czy cyberprzemocy.

Anna Borkowska, Marta Witkowska

Poradnik dla rodziców „Sharenting i wizerunek dziecka w sieci” (wyd. II, 2023)

Publikacja omawia zjawisko sharentingu oraz przedstawia zagrożenia, jakie mogą być związane z nierozważnym udostępnianiem wizerunku dziecka w sieci. Rodzice znajdą w poradniku także praktyczne wskazówki, jak pomagać dziecku w budowaniu pozytywnego wizerunku w sieci.

Julia Piechna

Poradnik dla rodziców „Szkodliwe treści w internecie. NIE AKCEPTUJĘ, REAGUJĘ!” (wyd. II, 2023)

Publikacja przedstawia zagadnienia związane ze szkodliwymi treściami, z jakimi mogą się spotkać dzieci w internecie. Materiały omawiają wybrane niebezpieczne zjawiska oraz ich wpływ na nieletnich.

Anna Kwaśnik

Poradnik dla rodziców „Sexting i nagie zdjęcia. Twoje dziecko i ryzykowne zachowania online” (wyd. II, 2023)

Poradnik omawia zjawisko sextingu. W publikacji przybliżono niebezpieczeństwa związane z podejmowaniem przez dzieci i młodzież ryzykownych zachowań w sieci. Materiały zawierają również wskazówki, co zrobić, gdy dziecko stanie się ofiarą lub sprawcą sextingu.

Maciej Tanaś, Wojciech Kamieniecki, Marcin Bochenek, Agnieszka Wrońska, Rafał Lange, Mariusz Fila, Bartosz Loba

Raport „NASTOLATKI 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów” (2019)

Raport przedstawia wyniki ogólnopolskich badań uczniów przeprowadzonych przez Państwowy Instytut Badawczy NASK (edycja 2018 i 2019 r.). Publikacja prezentuje informacje dotyczące praktyk, postaw i opinii nastolatków wobec internetu. Raport odpowiada na szereg pytań związanych z rolą internetu w życiu nastolatków.  

Rafał Lange, Agnieszka Ładana, Agnieszka Wrońska, Filip Konopczyński, Mariola Kowalczyk, Urszula Rybicka

Raport „Rodzice NASTOLATKÓW 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania społecznego” (2019)

Publikacja przedstawia raport z ogólnopolskiego badania społecznego, będącego kontynuacją projektu badawczego „Nastolatki 3.0”, w którym udział wzięli rodzice respondentów. Eksperci NASK przeanalizowali zachowanie rodziców jako użytkowników internetu, a także ich wiedzę i opinię na temat działań ich dzieci online.

Anna Borkowska

Poradnik dla rodziców „Cyberprzemoc. Włącz blokadę na nękanie” (wyd. II, 2023)

Poradnik dla rodziców omawia problem cyberprzemocy wśród młodych użytkowników sieci. Przedstawiona zostaje skala zjawiska, prawne aspekty i konsekwencje oraz praktyczne porady dotyczące działań pomagających chronić dzieci i młodzież.

Marta Witkowska

Poradnik dla rodziców „FOMO i nadużywanie nowych technologii” (wyd. II, 2023)

Publikacja porusza zagadnienie związane ze zjawiskiem nazywanym FOMO, czyli lękiem przed odłączeniem od sieci. Poradnik omawia problem nadużywania nowych technologii przez dzieci i młodzież. W materiale znajdują się również porady, jak pomóc dziecku zrównoważyć aktywności online i offline.

Jacek Pyżalski (red.)

Raport „Pozytywny internet i jego młodzi twórcy” (2019)

Publikacja przedstawia wyniki badań jakościowych 100 młodych twórców internetowych. Raport jest próbą odpowiedzi na pytanie związane ze sposobem, w jaki młodzi ludzie twórczo wykorzystują potencjał internetu. Publikacja podejmuje również temat problemów i zagrożeń związanych z aktywnością młodych internautów. Badanie zostało zrealizowane przez zespół ekspertów Akademii NASK.  

Agnieszka Wrońska, Rafał Lew-Starowicz, Anna Rywczyńska (red.)

Publikacja „Edukacja – relacja – zabawa. Wieloaspektowość internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży” (2019)

Książka przedstawia zagadnienia związane z zagrożeniami oraz możliwościami, jakie wiążą się z korzystaniem z internetu przez młodych użytkowników. Publikacja podzielona została na dwie części, dotyczące społecznych i prawnych kontekstów internetu oraz wybranych aspektów ochrony dzieci i młodzieży w sieci. Materiał został wydany przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w ramach programu Erasmus+.

Rafał Lange, Agnieszka Ładna, Filip Konopczyński, Mariola Kowalczyk

Publikacja „Patostreamy w opinii polskich internautów” (2019)

Publikacja przedstawia raport z ogólnopolskich społecznych badań opinii internautów na temat zjawiska patostreamingu. Przeprowadzone przez ekspertów Państwowego Instytutu Badawczego NASK badania ukazują skalę występowania, osobiste doświadczenie oraz ocenę zjawiska patostreamingu przez użytkowników sieci.

Cyberpolicy NASK

Publikacja „Zjawisko dezinformacji w dobie rewolucji cyfrowej. Państwo. Społeczeństwo. Polityka. Biznes” (2019)

Publikacja omawia zagadnienia dotyczące dezinformacji oraz związanych z tym zjawiskiem wyzwań. Materiały przedstawią, m.in. czym jest dezinformacja, jaki wpływ na nią ma internet, jakie są działania zapobiegawcze oraz dlaczego wierzymy w fałszywe informacje.   

Zespół CERT POLSKA

Poradnik „Jak się nie dać złapać w sieci nieuczciwych sprzedawców” (2019)

Poradnik zespołu CERT Polska przedstawia praktyczne wskazówki, na co zwracać uwagę i czego się wystrzegać, aby bezpiecznie kupować w sieci. Omówione zagadnienia pozwolą na zabezpieczenie się przed internetowymi oszustami oraz podpowiedzą, co zrobić w przypadku dokonania zakupu w fałszywym sklepie.

Anna Rywczyńska, Szymon Wójcik (red.)

Kompendium „Bezpieczeństwo dzieci online” (2018)

Kompendium dla rodziców i profesjonalistów. Przedstawia m.in. zagadnienia związane z bezpieczeństwem dzieci online, diagnozę zjawisk społecznych zachodzących w sieci, analizę ryzykownych sytuacji oraz przyczyny i sposoby zapobiegania zagrożeniom. Publikacja przygotowana przez Polskie Centrum Programu Safer Internet.

Anna Rywczyńska, Przemysław Jaroszewski

Poradnik „Internet zabawek” (2018)

Publikacja omawia zagadnienia związane z zabawkami najnowszej generacji, które przynależą do dziedziny IOT – Internet of Things. Książka jest przewodnikiem dla rodziców i opiekunów, którzy rozważają zakup „inteligentnej zabawki”. Poradnik został przygotowany przez ekspertów Akademii NASK oraz CERT Polska.

Joanna Lizut, Agnieszka Wrońska (red.)

Publikacja „Standard bezpieczeństwa online placówek oświatowych” (wydanie II) (2018)

Rozszerzona edycja wydania z 2015 r. omawia zagadnienia związane z bezpieczeństwem online placówek oświatowych. Publikacja została przygotowana przez zespół ekspertów Państwowego Instytutu Badawczego NASK i Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka w Warszawie, w ramach projektu „Działania na rzecz bezpiecznego korzystania z internetu”.

Generalny Inspektorat Ochrony Danych Osobowych

Podręcznik „Gotowi na RODO” (2018)

Publikacja została opracowana przez Generalny Inspektorat Ochrony Danych Osobowych we współpracy z Narodowym Instytutem Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. Podręcznik omawia RODO, przybliża wiadomości dotyczące znowelizowanych przepisów oraz w przystępny sposób tłumaczy, jak działać w nowym otoczeniu prawnym.

Urząd Ochrony Danych Osobowych

Poradnik „Ochrona danych osobowych w szkołach i placówkach oświatowych” (2018)

Publikacja przedstawia pomocne informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych przez szkoły i placówki oświatowe. Poradnik został przygotowany przez Urząd Ochrony Danych Osobowych we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej.

Kinga Sochocka, Karolina Van Laere

Lubię to! Nastolatki w mediach społecznościowych (13–15 lat) (2018)

Zbiór scenariuszy dla nauczycieli uczniów w wieku 13–15 lat. Materiały dotyczą zagadnień związanych z odpowiednim korzystaniem z mediów społecznościowych. Scenariusze odnoszą się do takich tematów jak m.in. budowanie oraz zarządzanie wizerunkiem w social mediach, cyfrowa tożsamość, pozytywne wykorzystanie mediów społecznościowych w szkole.

Kinga Sochocka, Karolina Van Laere

Lubię to! Nastolatki w mediach społecznościowych (16–18 lat) (2018)

Zestaw scenariuszy, pomocnych w przeprowadzeniu lekcji na temat odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznościowych. Materiały skierowane są do nauczycieli starszych uczniów, którzy dowiedzą się m.in. jak dbać o swój wizerunek w sieci, jakie są korzyści związane z użytkowaniem internetu i social mediów oraz jak wykorzystać je w edukacji.

Anna Borkowska, Marta Witkowska

Poradnik „Media społecznościowe w szkole” (2017)

Publikacja skierowana jest do nauczycieli rozpoczynających działania w social mediach. Poradnik podejmuje tematykę bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznościowych w szkole oraz omawia najpopularniejsze serwisy. Materiał został przygotowany przez ekspertów Akademii NASK.

Wojciech Kamieniecki, Marcin Bochenek, Maciej Tanaś, Agnieszka Wrońska, Rafał Lange, Mariusz Fila, Bartosz Loba, Filip Konopczyński

Publikacja „Raport z badania Nastolatki 3.0” (2017)

Publikacja przedstawia wybrane wyniki ogólnopolskiego badania, przeprowadzonego przez Państwowy Instytut Badawczy NASK we wrześniu 2016 r. Raport omawia zachowania nastoletnich użytkowników internetu, wskazuje m.in. jak często korzystają z sieci, ile czasu w niej spędzają oraz do jakich działań ją wykorzystują.

Anna Borkowska

Poradnik „Dzieci w świecie gier komputerowych” (2016)

Gry komputerowe i wideo mają miliony fanów na całym świecie – również wśród dzieci i młodzieży. Poradnik zapoznaje rodziców ze światem gier, ich typami, korzyściami z grania oraz niebezpieczeństwami, na które mogą być narażone dzieci w przestrzeni wirtualnej. Publikacja została opracowana przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Monika Gajewska-Pol, Anna Maj, Martyna Różycka, Anna Rywczyńska, Krzysztof Silicki

Poradnik dla nauczycieli „Jak zapewnić uczniom bezpieczeństwo w internecie” (2016)

Publikacja adresowana do nauczycieli przedstawia informacje związane z bezpieczeństwem młodych użytkowników w sieci. W poradniku omówione zostały m.in. zagadnienia związane z cyberzagrożeniami, szanse oraz zagrożenia, jakie oferuje swoim użytkownikom internet. Materiał opracowany został w ramach projektu Cyfrowobezpieczni.pl przez zespół ekspertów Państwowego Instytutu Badawczego NASK.

Zuzanna Polak, Martyna Różycka, Michał Marańda, Michał Szeląg

Poradnik „Zagrożenia internetowe. Wybrane zjawiska” (2015)

Rozszerzona edycja poprawionego zeszytu z serii „Internet – Edukacja – Bezpieczeństwo”. Przygotowana przez zespół Dyżurnet.pl publikacja adresowana jest do rodziców i profesjonalistów. Prezentuje zagadnienia związane z bezpieczeństwem w sieci, regulacjami prawnymi oraz sposobami na reagowanie i przeciwdziałanie zagrożeniom.

Polskie Centrum Programu SaferInternet

Poradnik „Pomyśl, zanim kupisz” (2015)

Materiały zawarte w publikacji przedstawiają porady dotyczące bezpiecznych zakupów online. Dorośli użytkownicy sieci znajdą tu informacje, jak dokonywać rozważnych zakupów, opis wirtualnych zagrożeń, a także wskazówki jak uchronić przed nimi najmłodszych oraz gdzie zwrócić się o pomoc.

Julia Gursztyn, Maciej Kępka, Michał Marańda i in.

Kompendium „Bezpieczeństwo dzieci online” (2014)

Publikacja skierowana jest do rodziców i profesjonalistów. Przedstawia aktualne zagadnienia związane z bezpieczeństwem dzieci w internecie. Zawiera informacje o profilaktyce i reagowaniu na wirtualne zagrożenia. Kompendium zostało przygotowane przez Polskie Centrum Programu Safer Internet. Partnerem publikacji jest Fundacja Orange.

Joanna Lizut (red.)

Publikacja „Zagrożenia cyberprzestrzeni. Kompleksowy program dla pracowników służb społecznych” (2014)

Publikacja przygotowana w ramach projektu realizowanego przez Wyższą Szkołę Pedagogiczną im. Janusza Korczaka w Warszawie. Materiały omawiający cyberzagrożenia jest kompleksowym programem dla pracowników służb społecznych. Współautorami poradnika są eksperci Państwowego Instytutu Badawczego NASK.

Michał Dyląg

Poradnik „Korzystanie z telefonów komórkowych w szkole. Zarządzanie szansami i zagrożeniami” (2013)

Poradnik omawia różne aspekty korzystania z telefonu komórkowego w szkole. Podpowiada, jak wystrzegać się zagrożeń oraz jak wykorzystać szanse, jakie oferuje narzędzie. Materiały opracowane przez Austrian Institute for Applied Telecommunications (OIAT). Polska wersja została przygotowana przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w ramach projektu „W świecie cyfrowym – szkolenia, warsztaty, kursy” wspieranego przez Ministra Administracji i Cyfryzacji.

Polskie Centrum Programu SaferInternet

Poradnik „Nadmierne korzystanie z komputera i Internetu przez dzieci i młodzież” (2012)

Publikacja omawia problem nadmiernego korzystania z komputera i sieci przez młodych użytkowników. Przedstawia opis problemu, przypadków nadużywania internetu oraz profilaktyki. Poradnik został przygotowany przez Polskie Centrum Programu Safer Internet. Partnerem publikacji jest Fundacja Orange.

Łukasz Wojtasik (red.)

Poradnik „Jak reagować na cyberprzemoc – poradnik dla szkół” (wydanie II) (2012)

Publikacja przedstawia praktyczne porady dotyczące działań na rzecz zapobiegania cyberprzemocy w szkole. W poradniku znajdują się m.in. informacje o procedurach reagowania na przemoc, standardy bezpieczeństwa szkolnej infrastruktury informatycznej, analiza przepisów chroniących ofiary cyberprzemocy. Materiał przygotowany przez Polskie Centrum Programu Safer Internet.

Infografiki o cyberzagrożeniach

Infografiki zostały przygotowane przez ekspertów Akademii NASK i OSE. Materiały ukazują skalę cyberzagrożeń, na jakie narażone są dzieci i młodzież. Zaprezentowane zostały m.in. zjawiska związane z FOMO oraz uzależnieniami od nowych technologii, naruszeniem prywatności, patostreamingiem.

Infografiki o mediach społecznościowych

Przygotowane przez ekspertów Akademii NASK infografiki prezentują działania dzieci i młodzieży w mediach społecznościowych. Wśród infografik znajdziemy informacje m.in. o podejściu młodych użytkowników sieci do social mediów, pozytywnych aspektach tego medium, czy wiadomości o tym, które media cieszą się największą popularnością wśród dzieci i młodzieży.

Infografiki dotyczące użytkowania nowych technologii

Przygotowane przez ekspertów Akademii NASK oraz OSE materiały przedstawiają informacje dotyczące korzystania z nowych technologii przez nastoletnich użytkowników. Infografiki prezentują m.in. zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń mobilnych, dane dotyczące popularności smartfonów wśród nastolatków.

Infografiki z wynikami badań raportu „Nastolatki 3.0”

Materiały przedstawiają graficzny obraz wyników z badań raportu „Nastolatki 3.0”. Infografiki przedstawiają informacje dotyczące działań młodzieży w sieci. Materiał został przygotowany przez ekspertów Akademii NASK.

Broszura „Zapobieganie – reagowanie”

Publikacja przygotowana została w ramach cyklu „Zagrożenia w internecie. Zapobieganie – reagowanie” przez ekspertów Akademii NASK. Materiał przedstawia zagadnienia związane z nielegalnymi treściami w sieci, z jakimi mogą się zetknąć młodzi użytkownicy. W broszurze znajdują się m.in. informacje jak rozmawiać z dzieckiem o bezpiecznym korzystaniu z internetu oraz gdzie zgłaszać niepokojące nas treści. 

Broszura „Hazard online wśród młodzieży”

Materiał przygotowany przez ekspertów Akademii NASK jest częścią cyklu „Zagrożenia w internecie. Zapobieganie – reagowanie”. Broszura omawia problem uzależnienia nastolatków od gier hazardowych. Publikacja zawiera m.in. informacje o symptomach uzależnienia, które powinny zaniepokoić rodziców/opiekunów, informacje, gdzie uzyskać pomoc.

Broszura „Gry komputerowe”

Materiał przygotowany przez ekspertów Akademii NASK jest częścią cyklu „Zagrożenia w internecie. Zapobieganie – reagowanie”. Broszura przedstawia zagadnienia związane z grami komputerowymi. W publikacji znajdują się m.in. wskazówki jak kształtować u dzieci pozytywne postawy związane z graniem. W broszurze znajdują się również wyjaśnienia oznaczeń, informujących o potencjalnie szkodliwych treściach, które znajdują się na opakowaniach gier.

Broszura „Cyberprzemoc, cz. 1”

Publikacja obejmuje pierwszą część materiałów o cyberprzemocy wydaną w cyklu „Zagrożenia w internecie. Zapobieganie – reagowanie”. Broszura porusza problem zjawiska cyberprzemocy, jej wybranych przejawów oraz sposobów jak postępować w przypadkach ujawnienia cyberprzemocy w szkole. Materiał został przygotowany przez ekspertów Akademii NASK.

Broszura „Cyberprzemoc, cz. 2”

Publikacja przygotowana została w ramach cyklu „Zagrożenia w internecie. Zapobieganie – reagowanie” przez ekspertów Akademii NASK. Materiał przedstawia drugą część broszury omawiającej zagrożenia związane z cyberprzemocą. W broszurze znajdują się m.in. procedura reagowania wobec ofiar cyberprzemocy oraz informacje, gdzie szukać pomocy.

Broszura „Seksting”

Materiał przygotowany przez ekspertów Akademii NASK jest częścią cyklu „Zagrożenia w internecie. Zapobieganie – reagowanie”. Broszura omawia zjawisko sextingu oraz zagrożenia, jakie mogą być z nim związane. W publikacji znajdują się również informacje, gdzie uzyskać pomoc w razie wystąpienia zagrożenia związanego z sextingiem.

Broszura „Fake newsy, bańki informacyjne, teorie spiskowe”

Publikacja przedstawia informacje dotyczące fałszywych informacji, które dezinformują społeczeństwo w sieci, teorii spiskowych oraz bańki filtrującej. W broszurze znajdują się również porady, jak oddzielić fałszywe informacje od tych prawdziwych. Materiał został przygotowany przez ekspertów Akademii NASK.

Ulotka „Chroń swoje dane”

Materiał Urzędu Ochrony Danych Osobowych przedstawia porady dotyczące bezpieczeństwa danych. Ulotka przedstawia zasady, o których należy pamiętać, aby zachować bezpieczeństwo swoich danych zarówno w sieci, jak i świecie offline.

Ulotka „Pięć porad dla nastolatków”

Opracowane przez ekspertów Akademii NASK porady zawierają informacje, które pomogą młodym użytkownikom sieci dbać o swoje bezpieczeństwo zarówno podczas wakacji, jak i cały rok. Nastolatki znajdą w ulotce m.in. porady dotyczące bezpiecznego korzystania z publicznej sieci Wi-Fi, poznawania nowych osób, czy dokonywania zakupów online.

Ulotka „Wizerunek online w wakacje”

Przygotowana przez ekspertów Akademii NASK ulotka przedstawia rady dotyczące bezpiecznego korzystania z urządzeń mobilnych podczas wakacji. Ulotka przeznaczona jest do druku.

Plakat „Fake newsy”

Plakat przygotowany przez ekspertów Akademii NASK przedstawia porady, o których warto pamiętać, czytając informacje znalezione w internecie. Dzięki zawartym na plakacie wiadomościom młodzi użytkownicy sieci uchronią się od niebezpieczeństw związanych z dezinformacją oraz fake newsami.

Plakat „Dekalog cyfrowego obywatela”

Grafika przedstawia dziesięć praw oraz dziesięć obowiązków, o których powinien pamiętać każdy użytkownik internetu.