OSE IT Szkoła Strona główna
  • Zobacz wszystkie
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      2 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      10 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      24 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      37 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      38 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      22 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      25 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
  • Zobacz także

  • Aktualności
  • O portalu
  • Materiały
    • Wykłady
      Publikacje
      Wideo
      Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś”
  • Konkursy
  • Kontakt

Zadbaj o siebie z OSE: problemowe używanie internetu

18.03.2024

Większość z nas na co dzień korzysta z sieci i urządzeń cyfrowych – ułatwiają nam one codzienne funkcjonowanie i umilają czas. Czy zastanawiamy się jednak nad tym, ile czasu w sieci to za dużo?

Dziś trudno sobie wyobrazić życie bez dostępu do internetu, szczególnie kiedy mamy go na wyciągnięcie ręki w niemal każdym telefonie. Dzieci i młodzież nie znają już świata niepodłączonego do sieci, a internet jest im niezbędny do życia jak powietrze. W kolejnym artykule z serii „Zadbaj o siebie z OSE” zastanawiamy się, gdzie postawić granicę między normalnym a problemowym używaniem sieci. Co się dzieje, gdy internetu w naszym życiu jest za dużo?

Pod kontrolą? Nie zawsze

Eksperci coraz częściej zwracają uwagę, że mamy problem z nadmiernym korzystaniem z urządzeń cyfrowych, a co za tym idzie – problemowym używaniem internetu (PUI). Może to dotknąć każdego – zarówno dorosłych, jak i dzieci, jednak najczęściej dotyczy nastolatków. Zbyt intensywne korzystanie z internetu i urządzeń cyfrowych może prowadzić do wielu problemów, takich jak: FOMO (ang. Fear of Missing Out, lęk przed odłączeniem), fonoholizm, a także zwiększać ryzyko uzależnienia – od gier czy hazardu online. Nadmierne zaangażowanie w świat online to również większe ryzyko podejmowania szkodliwych aktywności, np. oglądania pornografii w sieci.

Młodzi ludzie poświęcają na aktywności w internecie średnio 5 godzin i 36 minut w dni powszednie oraz 6 godzin i 16 minut w weekendy. Dane te, pochodzące z najnowszej edycji badania „Nastolatki 3.0” prowadzonego przez NASK, wskazują niepokojącą tendencję – ten czas wydłużył się aż o 46 minut w porównaniu do poprzedniej edycji badania. Co więcej, okazuje się, że niemal 7% badanych spędza w internecie 12 i więcej godzin na dobę w dni powszednie, a niemal 9% – w dni wolne. Aktywność nastolatków koncentruje się więc głównie na cyberprzestrzeni (Lange, 2023).

Zastanówmy się, czy sami jesteśmy w stanie kontrolować czas, jaki spędzamy w sieci. Zapewne nie, zwłaszcza że niektórych „mikrowyciągnięć” telefonu z kieszeni nawet nie zauważamy (mówili o tym eksperci podczas Kongresu OSE 2023 – sięgnijcie do nagrań zamieszczonych na naszym kanale OSE na YouTubie). Okazuje się, że znaczną część dnia spędzamy, patrząc się w ekrany urządzeń.

Problemowe używanie internetu, czyli jakie?

Istnieją różne definicje PUI. Jedna z nich, opracowana przez Marka Griffithsa (1996), zakłada występowanie sześciu symptomów tego zjawiska:

  1. Dominacja – korzystanie z sieci staje się priorytetem codziennego funkcjonowania.
  2. Zmiana nastroju – korzystanie z internetu w celu poprawy samopoczucia.
  3. Zwiększona tolerancja – zwiększona potrzeba korzystania z sieci.
  4. Zespół abstynencyjny – pojawienie się rozdrażnienia, niepokoju, poirytowania w momencie ograniczenia dostępu do internetu.
  5. Konflikt – między użytkownikiem a rodziną, znajomymi lub obowiązkami szkolnymi.
  6. Nawroty – intensywne, niekontrolowane powracanie do problemowego korzystania ze świata wirtualnego.

Problemowe używanie internetu wiąże się z występowaniem wewnętrznego przymusu bycia online, np. przeglądania mediów społecznościowych, grania w gry komputerowe czy posiadania urządzenia cyfrowego stale przy sobie. Zaniedbywanie pracy, nauki, przyjaciół spoza sieci, codziennych obowiązków, a także sięganie po urządzenie nawet w nocy, kosztem snu, smutek, rozdrażnienie, gdy w zasięgu ręki nie ma smartfona – te symptomy powinny nas zaniepokoić.  

Zastanawiacie się, czy dotyka Was PUI? A może jest to problem Waszych dzieci czy uczniów? Okazuje się, że problemowe używanie internetu jest zjawiskiem częstszym, niż może się wydawać. Popatrzmy na statystyki (Lange, 2023):

  • Prawie co trzeci nastolatek (31%) wykazuje się wysokim natężeniem wskaźników PUI, a ośmiu na stu – bardzo wysokim.
  • Ponad 40% nastolatków twierdzi, że brak dostępu do internetu wpłynąłby negatywnie na jakość ich życia, czyniąc je mniej satysfakcjonującym.
  • Średni dzienny czas korzystania z mediów społecznościowych wśród nastolatków to 4 godziny i 12 minut. 16,2% badanych deklaruje, że nie jest w stanie wytrzymać bez mediów społecznościowych dłużej niż godzinę.
  • Z powodu korzystania z mediów społecznościowych niespełna jedna czwarta młodzieży (23,8%) często zaniedbuje swoje obowiązki domowe, natomiast prawie trzech na dziesięciu nastolatków (28,7%) często zaniedbuje obowiązki szkolne z powodu używania mediów społecznościowych.
  • Co czwarty nastolatek (27%) podejmował bezskuteczne próby skrócenia czasu swojej aktywności w mediach społecznościowych.
  • Korzystanie z mediów społecznościowych przez młodych ludzi wiąże się z ich ekspozycją na różnorodne treści. Blisko połowa nastolatków (46,7%) deklaruje wysoki (13,5%) i ponadprzeciętny (33,2%) poziom ekspozycji na antyspołeczne treści w takich mediach.

Antidotum na problemy z internetem

Przede wszystkim warto postawić na edukację i kształtowanie zdrowych nawyków cyfrowych – pisaliśmy o nich m.in. w poprzednim tekście z serii: „Zadbaj o siebie z OSE: 2024 rokiem cyfrowej higieny”. Zachęcamy do odkładania telefonu na czas posiłków, wyłączania powiadomień i rezygnowania z używania urządzenia godzinę przed snem. Pamiętajcie też, że częstym powodem naużywania internetu jest nuda, dlatego należy postawić na ciekawe i angażujące aktywności offline.

A może pójdziecie o krok dalej i zdecydujecie się na offline challenge? Zasady tego wyzwania są proste – odłączamy się od internetu na 48 godzin. Ten czas ma pomóc w odkrywaniu swoich cyfrowych nawyków, warto więc zastanowić się i zaobserwować, jak zachowujecie się w sytuacjach, gdy nie możecie szybko sprawdzić czegoś w internecie, zagrać w grę ze znajomymi czy obejrzeć ulubionego filmu lub serialu.

Na czym polega offline challenge? To trzy proste kroki:

  1. Ustalcie, kiedy dokładnie robicie sobie przerwę od internetu. Uprzedźcie znajomych o tym zamiarze i dokładnie zaplanujcie swoje aktywności podczas cyfrowego detoksu. Wyjście do kina, na basen, do parku z książką, udział w koncercie – każdy pomysł jest dobry.
  2. Przyjrzyjcie się sobie. Dwie doby bez internetu nie sprawią od razu, że staniecie się innymi ludźmi, ale na pewno pomogą zorientować się, jak bardzo pochłania Was wirtualna rzeczywistość. Pozwólcie sobie na wszystkie uczucia, które wywoła w Was odłączenie od sieci – złość, frustrację, może nawet lęk i smutek.
  3. Wyciągnijcie wnioski. Zastanówcie się, co dały Wam dwa dni bez smartfona. Może znaleźliście więcej czasu na spotkania ze znajomymi czy swoje hobby, może lepiej spaliście, a może w pewnym momencie musieliście się poddać? Najcenniejsze są właśnie przemyślenia – to one pomagają budować nowe, zdrowsze nawyki cyfrowe!

Po pierwsze: zasady!

A co, gdy na profilaktykę jest już za późno i obserwujecie Wasze dziecko wpatrzone stale w ekran smartfona? Jeśli korzystanie z internetu i urządzeń staje się dla niego przymusem, trzeba działać! Szczera rozmowa i wspólne ustalenie zasad korzystania z sieci – to pierwszy krok do zmian.

Jak pokazują wyniki badania „Nastolatki 3.0”, dzieci potrzebują wyznaczania granic i ustanawiania limitów korzystania z urządzeń. Ponad połowa nastolatków (53,7%) twierdzi, że ich rodzice nie ustalają żadnych zasad dotyczących korzystania z internetu w zakresie czasu i dostępu do treści (dorośli mają na ten temat odmienne zdanie – niemal 60% opiekunów wskazuje, że wyznacza takie zasady). Co ważne, młodzi sygnalizują, że potrzebują regulacji czasu w sieci, a samodzielne ustalanie limitu sprawia im trudności.

Jako rodzice możecie skorzystać z naszego bezpłatnego narzędzia ochrony rodzicielskiej – aplikacji mOchrona. Aplikacja ograniczy dostęp do treści potencjalnie szkodliwych oraz ułatwi weryfikację czasu spędzanego przed ekranem, będzie też wspierać w przestrzeganiu ustalonych wspólnie domowych reguł korzystania z sieci.

Więcej informacji o naszej apce znajdziecie w zakładce mOchrona na stronie ose.gov.pl oraz instrukcji:

 

Źródła:

Griffiths M, (1996), „Behavioural addiction: An issue for everybody?”, Journal of Workplace Learning, nr 8(3), s. 19–25, za: Makaruk K., Włodarczyk J., Skoneczna P., (2019), „Problematyczne używanie internetu przez młodzież. Raport z badań”, Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę [online, dostęp dn. 18.03.2024].

Lange R. (red.), (2023), „Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania nauczycieli i rodziców”, Warszawa: Państwowy Instytut Badawczy NASK [online, dostęp dn. 13.03.2024].

Inne aktualności

Zobacz więcej

Temat lekcji: cyfrowy ślad

14.05.2025

Czy warto dbać o anonimowość w sieci? Jak wspierać uczniów w świadomym kreowaniu swojej obecności w internecie? Skorzystajcie z naszych materiałów edukacyjnych i przeprowadźcie lekcję na temat zarządzania swoimi cyfrowymi śladami!

Temat lekcji: multiscreening

30.04.2025

Urządzenia cyfrowe towarzyszą nam już niemal na każdym kroku. Ułatwiają życie, ale zdarza się również, że są źródłem problemów – w tym pogorszenia samopoczucia. Co kryje się za pojęciem medialnej wielozadaniowości? Kogo możemy określić mianem multiscreenersa? Sprawdźcie!

Najlepsze życzenia!

18.04.2025

Mamy nadzieję, że nadchodzące wiosenne dni przyniosą Wam wytchnienie od obowiązków, radość ze wspólnie spędzonych chwil oraz odrodzenie energii do dalszych działań – w nauce, pracy i życiu osobistym.

Kursy wybrane dla Ciebie

Wybierz poziom edukacyjny i sprawdź spersonalizowane rekomendacje kursów.

Rozpocznij naukę
OSE IT Szkoła

Odbiorcy

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

Kategorie tematyczne

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

Pomoc

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu
OSE IT Szkoła

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna NASK GOV.pl Cyfryzacja

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna GOV.pl Cyfryzacja NASK

Zaloguj się

Asset 1
Asset 2
Asset 3
Nie pamiętam hasła
Przetwarzamy Twoje dane osobowe, aby umożliwić Ci dostęp i korzystanie z serwisu OSE IT SZKOŁA. Administratorem Twoich danych osobowych jest Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) z siedzibą w Warszawie. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i plików cookies.

Nie masz konta?

Zarejestruj się

Drogi użytkowniku

Przechodząc do serwisu poprzez kliknięcie odnośnika „Zgadzam się” wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych.

Pliki cookies

Gdy korzystasz z naszych serwisów, gromadzimy informacje o Twojej wizycie i sposobie poruszania się w naszych serwisach. W tym celu stosujemy pliki cookies. Plik cookies zawiera dane informatyczne, które są umieszczone w Twoim urządzeniu końcowym - przeglądarce internetowej, z której korzystasz.

Pliki cookies używane w naszych serwisach wykorzystywane są między innymi do bieżącej optymalizacji serwisów oraz ułatwiania Twojego z nich korzystania. Niektóre funkcjonalności dostępne w naszych serwisach mogą nie działać, jeżeli nie wyrazisz zgody na instalowanie plików cookies.

Instalowanie plików cookies lub uzyskiwanie do nich dostępu nie powoduje zmian w Twoim urządzeniu ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tym urządzeniu.

Stosujemy dwa rodzaje plików cookies: sesyjne i trwałe. Pliki sesyjne wygasają po zakończonej sesji, której czas trwania i dokładne parametry wygaśnięcia określa używana przez Ciebie przeglądarka internetowa oraz nasze systemy analityczne. Trwałe pliki cookies nie są kasowane w momencie zamknięcia okna przeglądarki, głównie po to, by informacje o dokonanych wyborach nie zostały utracone. Pliki cookies aktywne długookresowo wykorzystywane są, aby pomóc nam wspierać komfort korzystania z naszych serwisów, w zależności od tego czy dochodzi do nowych, czy do ponownych odwiedzin serwisu.


Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych oraz aby usprawnić działanie serwisów i zwiększyć komfort z nich korzystania, m.in:

  • pozwalają sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne strony serwisów - dane te wykorzystujemy do optymalizacji serwisów pod kątem odwiedzających;
  • umożliwiają rozpoznanie rodzaju Twojego urządzenia, dzięki czemu możemy lepiej dopasować sposób i format prezentowania treści oraz funkcjonalności serwisów;
  • poprawiają wydajność i efektywność serwisów dla korzystających.

W jaki sposób możesz nie wyrazić zgody na instalowanie plików cookies za pomocą ustawień przeglądarki?

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim urządzeniu, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili możesz też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania naszych serwisów. Pamiętaj jednak, że ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z tych serwisów.


Wykorzystywane narzędzia firm trzecich

Niektóre pliki cookies są tworzone przez podmiot, z usług których korzystamy, np.

  • Google Inc.

W naszych serwisach wykorzystujemy narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Wykorzystujemy je w szczególności do celów statystycznych, aby sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne serwisy. Dane te wykorzystujemy również do optymalizacji i rozwoju serwisów. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics znajdziesz na stronie:  https://policies.google.com/technologies/cookies

  • Facebook

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://pl-pl.facebook.com/policies/cookies/     

  • Twitter

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-cookies

  • Youtube

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://policies.google.com/privacy?hl=pl&gl=pl

Wyrażam zgodę na podstawowe oraz funkcjonalne cookies. Podstawowe cookies są niezbędne aby strona mogła działać prawidłowo. Cookies funkcjonalne wykorzystujemy do analizowania wizyt na stronie internetowej. Pomoże nam to zrozumieć, jak często odwiedzane są poszczególne serwisy oraz pozwoli optymalizować i rozwijać stronę.

Zgadzam się