OSE IT Szkoła Strona główna
  • Zobacz wszystkie
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      2 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      10 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      24 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      37 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      38 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      22 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      25 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
  • Zobacz także

  • Aktualności
  • O portalu
  • Materiały
    • Wykłady
      Publikacje
      Wideo
      Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś”
  • Konkursy
  • Kontakt

Lekcja o cyberbezpieczeństwie: szkodliwe treści cz. 4

27.03.2024

Każdego dnia spotykacie się – świadomie lub nie – z treściami, które mają na Was negatywny wpływ. Jako dorośli umiecie je rozpoznać, młodzi użytkownicy internetu – niekoniecznie. Pomóżcie uczniom chronić się przed szkodliwymi treściami. Jak to zrobić? Sprawdźcie!

To nasze kolejne spotkanie z serii „Lekcja o cyberbezpieczeństwie”! Dziś zachęcamy do zgłębienia tematu szkodliwych treści, którego dotyczy bezpłatny scenariusz lekcji dla uczniów szkół podstawowych „Ciemna strona internetu”. Znajdziecie go na naszej platformie e-learningowej Bezpieczni w sieci.

Szkodliwe treści, czyli jakie?

Ostatnio dużo się mówi o szkodliwych treściach, a to dlatego, że niestety trudno się przed nimi ustrzec. Ustawienia prywatności czy filtry rodzicielskie nie są gwarancją uniknięcia materiałów nieodpowiednich dla dzieci poniżej 18 r.ż.

Szkodliwe treści to materiały, które mogą wywołać negatywne emocje u odbiorcy, destrukcyjnie wpływać na rozwój emocjonalny, poznawczy i społeczny dzieci oraz młodzieży (Livingston, Smith, 2014). Treści te promują niebezpieczne zachowania i dlatego są nieodpowiednie dla młodego odbiorcy. To mogą być różnego rodzaju obrazki, filmy, zdjęcia czy wpisy, na które można się natknąć na stronach internetowych, w wiadomościach e-mail, forach czy blogach. Wasz uczeń czy dziecko może na nie trafić również np. korzystając z mediów społecznościowych czy grając w darmowe gry pobrane na smartfon czy tablet.  

Szkodliwe treści to materiały, które mogą wywoływać negatywne, skrajne emocje u odbiorcy lub promują niebezpieczne zachowania. Wśród nich możemy wyróżnić:

  • Treści zachęcające do zachowań autodestrukcyjnych – np. nawołujące do samookaleczeń, przedstawiające zachowania szkodliwe dla zdrowia: zażywanie niebezpiecznych substancji, rygorystyczne diety.
  • Patostreamy – relacje na żywo prezentujące zachowania określane i postrzegane jako patologiczne, np. relacje z libacji alkoholowych, materiały prezentujące agresywne zachowania, wyzwiska, bójki.
  • Internetowe challenge – wyzwania polegające na wykonywaniu ryzykownych zadań i publikowaniu w sieci dokumentujących je nagrań lub zdjęć.
  • Treści pokazujące przemoc – zdjęcia lub filmy przedstawiające obrażenia fizyczne, deformacje ciała, np. zdjęcia lub nagrania ofiar wypadków, materiały prezentujące okrucieństwo wobec zwierząt, brutalne gry pokazujące akty agresji i przemocy.
  • Internetowy hejt – komentarze umieszczane i rozpowszechniane w sieci, które służą obrażaniu lub wyrażeniu agresji.
  • Treści pornograficzne z udziałem dorosłych – prezentowanie takich treści osobom poniżej 18 r.ż. jest nielegalne.
  • Materiały pokazujące dziecko w seksualnym kontekście – treści niekwalifikujące się jako wykorzystywanie seksualne, np. prezentujące dzieci ubrane i upozowane w sposób erotyczny.
  • Fake newsy – fałszywe informacje, które mają na celu manipulowanie zachowaniami odbiorców.

Jak tego rodzaju treści trafiają do młodych ludzi? Za pomocą spamu, komunikatorów, prywatnych wiadomości na portalach społecznościowych, ale nie tylko. Do treści szkodliwych zaliczamy również informacje w serwisach, które publikują zwykle fake newsy. Takie materiały można w łatwy sposób rozpoznać. Najczęściej widać to już na pierwszy rzut oka. Szokujące nagłówki, typowe clickbaity, które mają na celu przyciągnięcie uwagi użytkownika, najczęściej poruszają silnie polaryzujące tematy związane z polityką czy aktualnymi społecznie problemami.

Młodzi i szkodliwe treści

Szczególnie niebezpieczne, z perspektywy badaczy szkodliwych treści, są zjawiska sekstigu i patostreamingu. Jak wynika z badań NASK „Nastolatki 3.0”, blisko co szósty młody człowiek ma problem z określeniem, czy oglądane przez niego treści noszą cechy patostreamu i czy są wulgarne lub nacechowane przemocą. Co czwarty respondent przyznaje, że ogląda tego typu treści.

Co się tyczy sekstingu, w wynikach badań rodziców i dzieci widoczne są duże rozbieżności. Rodzice nie mają wiedzy na temat zjawiska. Jedynie 5,6% dorosłych deklaruje, że ich dzieci otrzymały nagie zdjęcia za pośrednictwem internetu, a z deklaracji nastolatków wynika, że aż co trzeci z nich otrzymał takie pliki! Częściej niż co dziesiąty nastolatek wysłał nagie lub półnagie zdjęcia za pośrednictwem internetu (zsumowany odsetek odpowiedzi „Tak” i „Trudno powiedzieć”). Problem ten, biorąc pod uwagę badania z ubiegłych lat, nasila się. Wynika z tego, że rozmowy na temat sekstingu oraz konsekwencji, do jakich może prowadzić dzielenie się intymnymi zdjęciami, są niezbędne. Ważne, by przy ich okazji poruszyć również temat nielegalnych treści oraz – dla równowagi – nieszkodliwych, jak np. powtarzające się reklamy, konkursy online, ankiety online, wyskakujące pop-upy czy pojawiające się automatycznie na niektórych stronach czaty.

Tego zabrania prawo

Nielegalne treści to wszystkie materiały, które naruszają przepisy prawa i są określone we właściwych aktach prawnych (najczęściej w Kodeksie karnym, dalej k.k.).

Do treści nielegalnych w Polsce zaliczamy:

  • Wszystkie treści związane z uwodzeniem dziecka przez internet, czyli child grooming (art. 200 1–4 k.k.).
  • Reklamy treści pornograficznych i treści pornograficzne dostępne bez ostrzeżenia (art.. 200 5 k.k.).
  • Propagowanie lub pochwalanie zachowań o charakterze pedofilskim (art. 200b k.k.).
  • Materiały przedstawiające seksualne wykorzystanie dziecka – treści pornograficzne z udziałem małoletniego, również te zawierające wytworzony lub przetworzony wizerunek (art. 202 3–4b k.k.).
  • Twarda pornografia – zawierająca sceny przemocy lub wykorzystywanie zwierzęcia (art. 202 3 k.k.).
  • Treści dyskryminacyjne, nawołujące do wrogości, a nawet nienawiści wobec różnych grup społecznych lub jednostek.
  • Treści o charakterze rasistowskim, ksenofobicznym (art. 256 i 257 k.k.).
  • Treści mogące ułatwić popełnienie przestępstwa o charakterze terrorystycznym (art. 255a k.k.) i nawołujące do popełnienia przestępstwa, występku (art. 255 k.k.).

Inne aktualności

Zobacz więcej

Temat lekcji: manipulacje w sieci i teorie spiskowe

13.06.2025

Nikt z nas nie jest w pełni odporny na dezinformację, ale młodzi ludzie, z racji wieku, ulegają jej najczęściej. Skorzystajcie z materiałów dostępnych na OSE IT Szkole i pomówcie z uczniami o teoriach spiskowych i manipulacjach!

Programowanie dla każdego

06.06.2025

Już wkrótce – bo 8 czerwca – Dzień Informatyka. To dobra okazja, by zastanowić się, jak najlepiej przygotować dzieci do życia w świecie, który z roku na rok staje się coraz bardziej cyfrowy.

Temat lekcji: cyberzagrożenia

30.05.2025

Wirtualny świat kusi, ale bywa też miejscem, w którym łatwo się zagubić, zostać zranionym lub zmanipulowanym. Rolą nauczyciela jest nie tylko pokazywać możliwości globalnej sieci, lecz także uczyć uważności, odpowiedzialności i troski o cyfrowe bezpieczeństwo.

Kursy wybrane dla Ciebie

Wybierz poziom edukacyjny i sprawdź spersonalizowane rekomendacje kursów.

Rozpocznij naukę
OSE IT Szkoła

Odbiorcy

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

Kategorie tematyczne

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

Pomoc

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu
OSE IT Szkoła

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna NASK GOV.pl Cyfryzacja

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna GOV.pl Cyfryzacja NASK

Zaloguj się

Asset 1
Asset 2
Asset 3
Nie pamiętam hasła
Przetwarzamy Twoje dane osobowe, aby umożliwić Ci dostęp i korzystanie z serwisu OSE IT SZKOŁA. Administratorem Twoich danych osobowych jest Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) z siedzibą w Warszawie. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i plików cookies.

Nie masz konta?

Zarejestruj się

Drogi użytkowniku

Przechodząc do serwisu poprzez kliknięcie odnośnika „Zgadzam się” wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych.

Pliki cookies

Gdy korzystasz z naszych serwisów, gromadzimy informacje o Twojej wizycie i sposobie poruszania się w naszych serwisach. W tym celu stosujemy pliki cookies. Plik cookies zawiera dane informatyczne, które są umieszczone w Twoim urządzeniu końcowym - przeglądarce internetowej, z której korzystasz.

Pliki cookies używane w naszych serwisach wykorzystywane są między innymi do bieżącej optymalizacji serwisów oraz ułatwiania Twojego z nich korzystania. Niektóre funkcjonalności dostępne w naszych serwisach mogą nie działać, jeżeli nie wyrazisz zgody na instalowanie plików cookies.

Instalowanie plików cookies lub uzyskiwanie do nich dostępu nie powoduje zmian w Twoim urządzeniu ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tym urządzeniu.

Stosujemy dwa rodzaje plików cookies: sesyjne i trwałe. Pliki sesyjne wygasają po zakończonej sesji, której czas trwania i dokładne parametry wygaśnięcia określa używana przez Ciebie przeglądarka internetowa oraz nasze systemy analityczne. Trwałe pliki cookies nie są kasowane w momencie zamknięcia okna przeglądarki, głównie po to, by informacje o dokonanych wyborach nie zostały utracone. Pliki cookies aktywne długookresowo wykorzystywane są, aby pomóc nam wspierać komfort korzystania z naszych serwisów, w zależności od tego czy dochodzi do nowych, czy do ponownych odwiedzin serwisu.


Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych oraz aby usprawnić działanie serwisów i zwiększyć komfort z nich korzystania, m.in:

  • pozwalają sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne strony serwisów - dane te wykorzystujemy do optymalizacji serwisów pod kątem odwiedzających;
  • umożliwiają rozpoznanie rodzaju Twojego urządzenia, dzięki czemu możemy lepiej dopasować sposób i format prezentowania treści oraz funkcjonalności serwisów;
  • poprawiają wydajność i efektywność serwisów dla korzystających.

W jaki sposób możesz nie wyrazić zgody na instalowanie plików cookies za pomocą ustawień przeglądarki?

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim urządzeniu, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili możesz też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania naszych serwisów. Pamiętaj jednak, że ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z tych serwisów.


Wykorzystywane narzędzia firm trzecich

Niektóre pliki cookies są tworzone przez podmiot, z usług których korzystamy, np.

  • Google Inc.

W naszych serwisach wykorzystujemy narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Wykorzystujemy je w szczególności do celów statystycznych, aby sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne serwisy. Dane te wykorzystujemy również do optymalizacji i rozwoju serwisów. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics znajdziesz na stronie:  https://policies.google.com/technologies/cookies

  • Facebook

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://pl-pl.facebook.com/policies/cookies/     

  • Twitter

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-cookies

  • Youtube

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://policies.google.com/privacy?hl=pl&gl=pl

Wyrażam zgodę na podstawowe oraz funkcjonalne cookies. Podstawowe cookies są niezbędne aby strona mogła działać prawidłowo. Cookies funkcjonalne wykorzystujemy do analizowania wizyt na stronie internetowej. Pomoże nam to zrozumieć, jak często odwiedzane są poszczególne serwisy oraz pozwoli optymalizować i rozwijać stronę.

Zgadzam się