OSE IT Szkoła Strona główna
  • Zobacz wszystkie
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      2 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      10 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      24 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      37 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      38 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      22 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      25 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
  • Zobacz także

  • Aktualności
  • O portalu
  • Materiały
    • Wykłady
      Publikacje
      Wideo
      Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś”
  • Konkursy
  • Kontakt

Cztery kroki do cyfrowego balansu. Poznajcie nasze plakaty!

14.01.2025

Z radością prezentujemy Wam serię plakatów edukacyjnych, które pomogą młodzieży, nauczycielom i rodzicom lepiej zrozumieć wyzwania związane z korzystaniem z technologii. Dowiedzcie się więcej o problemowym używaniu internetu, multiscreeningu, cyfrowej higienie i stresie cyfrowym!

Dbanie o cyfrową higienę to nasz wspólny obowiązek. Chcemy Wam w tym pomóc, dlatego oddajemy w Wasze ręce cztery plakaty dotyczące najważniejszych zagadnień związanych z równowagą online–offline. Nasze nowe materiały są nie tylko źródłem wiedzy, ale również praktycznym wsparciem dla nauczycieli, uczniów i rodziców. Przyjrzyjcie się wyzwaniom współczesnego świata online, pobierzcie bezpłatne materiały i razem z nami budujcie zdrowsze relacje z cyfrowym światem!

Problemowe używanie internetu

Problemowe używanie internetu (PUI) to zjawisko, które dotyka coraz większej liczby osób, szczególnie młodych. Polega na nadmiernym i niekontrolowanym korzystaniu z internetu, co negatywnie wpływa na zdrowie, relacje z bliskimi oraz wyniki w nauce czy pracy. Objawia się trudnościami z odłożeniem urządzeń, kompulsywnym przeglądaniem mediów społecznościowych czy graniem online kosztem innych aktywności.

Zastanawiacie się, czy dotyka Was PUI? A może jest to problem Waszych dzieci bądź uczniów? Okazuje się, że problemowe używanie internetu jest zjawiskiem częstszym, niż może się wydawać. Popatrzmy na statystyki (Lange, 2023):

  • Prawie co trzeci nastolatek (31%) wykazuje się wysokim natężeniem wskaźników PUI, a ośmiu na stu – bardzo wysokim.
  • Ponad 40% nastolatków twierdzi, że brak dostępu do internetu wpłynąłby negatywnie na jakość ich życia, czyniąc je mniej satysfakcjonującym.
  • Średni dzienny czas korzystania z mediów społecznościowych wśród nastolatków to 4 godziny i 12 minut. 16,2% badanych deklaruje, że nie jest w stanie wytrzymać bez mediów społecznościowych dłużej niż godzinę.
  • Z powodu korzystania z mediów społecznościowych niespełna jedna czwarta młodzieży (23,8%) często zaniedbuje swoje obowiązki domowe, natomiast prawie trzech na dziesięciu nastolatków (28,7%) często zaniedbuje obowiązki szkolne z powodu używania mediów społecznościowych.

Jak zadbać o równowagę między aktywnościami w sieci i poza nią? Jakie objawy PUI powinny Was zaniepokoić? Odpowiedzi szukajcie na naszym plakacie „Nadużywanie internetu i urządzeń ekranowych”!

Multiscreening i wielozadaniowość

Badania „Nastolatki 3.0”, realizowane przez NASK, wyraźnie wskazują, że czas spędzany przez młodych ludzi online stale się wydłuża. Obecnie to średnio 5 godzin i 36 minut dziennie – o ponad godzinę dłużej niż jeszcze cztery lata temu. Dodatkowo – aż 9 na 10 polskich internautów powyżej 15. roku życia to multiscreenersi, korzystający z kilku ekranów jednocześnie (dane IAB Polska, 2020).

Przyczyn wielozadaniowości i multiscreeningu – wśród młodych ludzi i nie tylko – można wymienić sporo. Należą do nich między innymi: zapotrzebowanie na informacje, unikanie nudy, czy FOMO, czyli lęk przed tym, że coś nas ominie w sieci, kiedy akurat będziemy offline.

Jaką cenę za to płacimy? Całkiem sporą, bo o ile do pewnego momentu coraz to nowe bodźce są nam potrzebne, to później łatwo dojść do etapu przestymulowania układu nerwowego, a to już realnie może zmienić nasze samopoczucie – na gorsze.

Jakie są zatem negatywne skutki wielozadaniowości, w tym multiscreeningu?

  • Pogorszenie koncentracji uwagi – okazuje się, że robiąc kilka rzeczy jednocześnie, nie koncentrujemy się tak naprawdę na żadnej z nich. Nasz mózg może być w pełni skupiony tylko na jednym zadaniu.
  • Uszczerbek pamięci roboczej – inaczej mówiąc: pamięci operacyjnej. Nadmiar płynących do nas z różnych źródeł informacji sprawia, że zwiększa się „obciążenie poznawcze” i pogarsza zdolność do zapamiętywania.
  • Utrudnione uczenie się – nawet jeśli wydaje Wam się, że przeglądanie smartfona podczas np. webinaru w niczym nie przeszkadza, bo macie podzielną uwagę – tak nie jest. Korzystanie z urządzeń ekranowych do czynności niezwiązanych z nauką zakłóca efektywne przyswajanie wiedzy.
  • Stres – multitasking przyczynia się do zwiększonego uwalniania hormonów stresu, co może prowadzić do pogorszenia jakości życia, a nawet problemów zdrowotnych.
  • Problemy ze snem – zdrowy sen jest podstawą naszego samopoczucia i prawidłowego funkcjonowania. Tymczasem – wielogodzinna ekspozycja na ekrany lub korzystanie ze smartfona bezpośrednio przed zaśnięciem, mogą znacząco pogorszyć jego jakość.

Drugi z serii naszych plakatów – „Multiscreening i wielozadaniowość” – omawia blaski i cienie multitaskingu. Znajdziecie tam też porady, jak zadbać o swój cyfrowy dobrostan. Przede wszystkim: stawiajcie na monotasking, czyli jedno zadanie naraz!

Cyfrowa higiena a media społecznościowe

Nadużywanie social mediów stało się jednym z najczęstszych problemów związanych z cyfrowym światem. Długie godziny spędzane na przewijaniu postów, sprawdzaniu powiadomień i porównywaniu się z innymi użytkownikami mogą prowadzić do problemów emocjonalnych, takich jak stres, lęk czy obniżony nastrój. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak bardzo media społecznościowe mogą wpływać na nasze samopoczucie i zdrowie psychiczne. Cyfrowa higiena, w kontekście nadużywania tych platform, polega na świadomym zarządzaniu czasem spędzanym online oraz ustalaniu zdrowych granic w korzystaniu z mediów społecznościowych.

Aby zadbać o swoją cyfrową higienę, warto wprowadzić proste zasady, takie jak ograniczenie czasu użytkowania aplikacji społecznościowych do kilku minut dziennie lub ustalenie konkretnych godzin, w których będziemy korzystać z tych mediów. Pomaga to uniknąć ciągłego sprawdzania powiadomień i zredukować stres związany z niekończącym się strumieniem informacji. Ponadto istotne jest, aby nie przeglądać mediów społecznościowych przed snem, ponieważ może to zakłócać nasz rytm dobowy i negatywnie wpływać na jakość snu. Wprowadzenie takich nawyków jak regularne przerwy od ekranu i angażowanie się w aktywności offline pozwala na poprawę jakości życia w cyfrowym świecie.

Jak zadbać o swoje dobre samopoczucie w mediach społecznościowych? Czy trzeba poddawać się presji idealnego świata kreowanego na potrzeby social mediów? Koniecznie porozmawiajcie na ten temat ze swoimi dziećmi i uczniami. Pomoże Wam w tym trzeci z serii naszych plakatów – „Media społecznościowe a dobrostan psychiczny”.

Stres cyfrowy

Stres cyfrowy jest pojęciem stosunkowo nowym, ale nie dotyczy nowego zjawiska – nasilających się przejawów coraz większej zależności od urządzeń ekranowych. Najprościej mówiąc: to napięcie wywołane nadmiarem technologii i wynikającym z tego przebodźcowaniem. Co bardzo ważne – może dotykać osób w każdym wieku, również dzieci i nastolatków.

Skutkiem przeciążenia informacyjnego jest nie tylko dyskomfort. To także brak lub spadek motywacji, utrata zainteresowania codziennymi sprawami, trudności w radzeniu sobie z obowiązkami – szkolnymi, zawodowymi czy rodzinnymi.

Pokonanie stresu cyfrowego opiera się w dużej mierze na wypracowaniu pewnych nawyków. Można to zrobić w każdym wieku, ale w przypadku najmłodszych użytkowników internetu dobrze jest zacząć jak najwcześniej. Jeśli to możliwe – już w momencie, w którym dziecko otrzymuje swoje pierwsze urządzenie z dostępem do sieci. Najlepszym sposobem na kształtowanie zdrowych nawyków cyfrowych jest ustalanie zasad dotyczących korzystania z internetu wspólnie z dzieckiem. Mogą one dotyczyć np. ograniczenia dostępu do określonych treści, czasu spędzanego przed ekranem, czy sytuacji, w których nie używamy smartfona, np. podczas posiłków.

Ostatni z serii naszych plakatów – „Stres cyfrowy i przeciążenie informacyjne” – pomoże Wam nie tylko wprowadzić w życie zdrowe nawyki w zakresie korzystania z sieci i urządzeń cyfrowych, ale też podpowie, jak zadbać o swój dobrostan psychiczny w świecie zdominowanym przez napływające zewsząd bodźce.

 

Źródła:

Aktualności na stronie ose.gov.pl: „Multiscreening – jak wpływa na nasz mózg”?, „Stres cyfrowy – czym jest i jak go pokonać?”, „Zadbaj o siebie z OSE – problemowe używanie internetu” [online, dostęp dn. 14.01.2025].

Lange R. (red.), (2023), „Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców”, Warszawa: Państwowy Instytut Badawczy NASK [online, dostęp dn. 14.01.2025].

Inne aktualności

Zobacz więcej

Za nami kolejny dobry rok szkolny!

27.06.2025

2 tys. nauczycieli w projekcie OSEhero i 2468 ich inicjatyw, 2,5 tys. uczestników Kongresu OSE 2024, 31 nowych materiałów edukacyjnych, 5,5 tys. warsztatów w ramach „Szkoły międzypokoleniowej” – to tylko kilka liczb, którymi możemy opisać rok szkolny 2024/2025 w OSE.

Temat lekcji: patostreamy

26.06.2025

Patostreamy – choć bardzo szkodliwe – są obecne w sieci i stale znajdują szerokie grono odbiorców. Z czego to wynika i jak walczyć z tym zjawiskiem? Sprawdźcie.

Temat lekcji: manipulacje w sieci i teorie spiskowe

13.06.2025

Nikt z nas nie jest w pełni odporny na dezinformację, ale młodzi ludzie, z racji wieku, ulegają jej najczęściej. Skorzystajcie z materiałów dostępnych na OSE IT Szkole i pomówcie z uczniami o teoriach spiskowych i manipulacjach!

Kursy wybrane dla Ciebie

Wybierz poziom edukacyjny i sprawdź spersonalizowane rekomendacje kursów.

Rozpocznij naukę
OSE IT Szkoła

Odbiorcy

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

Kategorie tematyczne

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

Pomoc

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu
OSE IT Szkoła

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna NASK GOV.pl Cyfryzacja

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna GOV.pl Cyfryzacja NASK

Zaloguj się

Asset 1
Asset 2
Asset 3
Nie pamiętam hasła
Przetwarzamy Twoje dane osobowe, aby umożliwić Ci dostęp i korzystanie z serwisu OSE IT SZKOŁA. Administratorem Twoich danych osobowych jest Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) z siedzibą w Warszawie. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i plików cookies.

Nie masz konta?

Zarejestruj się

Drogi użytkowniku

Przechodząc do serwisu poprzez kliknięcie odnośnika „Zgadzam się” wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych.

Pliki cookies

Gdy korzystasz z naszych serwisów, gromadzimy informacje o Twojej wizycie i sposobie poruszania się w naszych serwisach. W tym celu stosujemy pliki cookies. Plik cookies zawiera dane informatyczne, które są umieszczone w Twoim urządzeniu końcowym - przeglądarce internetowej, z której korzystasz.

Pliki cookies używane w naszych serwisach wykorzystywane są między innymi do bieżącej optymalizacji serwisów oraz ułatwiania Twojego z nich korzystania. Niektóre funkcjonalności dostępne w naszych serwisach mogą nie działać, jeżeli nie wyrazisz zgody na instalowanie plików cookies.

Instalowanie plików cookies lub uzyskiwanie do nich dostępu nie powoduje zmian w Twoim urządzeniu ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tym urządzeniu.

Stosujemy dwa rodzaje plików cookies: sesyjne i trwałe. Pliki sesyjne wygasają po zakończonej sesji, której czas trwania i dokładne parametry wygaśnięcia określa używana przez Ciebie przeglądarka internetowa oraz nasze systemy analityczne. Trwałe pliki cookies nie są kasowane w momencie zamknięcia okna przeglądarki, głównie po to, by informacje o dokonanych wyborach nie zostały utracone. Pliki cookies aktywne długookresowo wykorzystywane są, aby pomóc nam wspierać komfort korzystania z naszych serwisów, w zależności od tego czy dochodzi do nowych, czy do ponownych odwiedzin serwisu.


Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych oraz aby usprawnić działanie serwisów i zwiększyć komfort z nich korzystania, m.in:

  • pozwalają sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne strony serwisów - dane te wykorzystujemy do optymalizacji serwisów pod kątem odwiedzających;
  • umożliwiają rozpoznanie rodzaju Twojego urządzenia, dzięki czemu możemy lepiej dopasować sposób i format prezentowania treści oraz funkcjonalności serwisów;
  • poprawiają wydajność i efektywność serwisów dla korzystających.

W jaki sposób możesz nie wyrazić zgody na instalowanie plików cookies za pomocą ustawień przeglądarki?

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim urządzeniu, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili możesz też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania naszych serwisów. Pamiętaj jednak, że ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z tych serwisów.


Wykorzystywane narzędzia firm trzecich

Niektóre pliki cookies są tworzone przez podmiot, z usług których korzystamy, np.

  • Google Inc.

W naszych serwisach wykorzystujemy narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Wykorzystujemy je w szczególności do celów statystycznych, aby sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne serwisy. Dane te wykorzystujemy również do optymalizacji i rozwoju serwisów. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics znajdziesz na stronie:  https://policies.google.com/technologies/cookies

  • Facebook

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://pl-pl.facebook.com/policies/cookies/     

  • Twitter

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-cookies

  • Youtube

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://policies.google.com/privacy?hl=pl&gl=pl

Wyrażam zgodę na podstawowe oraz funkcjonalne cookies. Podstawowe cookies są niezbędne aby strona mogła działać prawidłowo. Cookies funkcjonalne wykorzystujemy do analizowania wizyt na stronie internetowej. Pomoże nam to zrozumieć, jak często odwiedzane są poszczególne serwisy oraz pozwoli optymalizować i rozwijać stronę.

Zgadzam się