Cyberbezpieczeństwo

Cyberprzemoc w grach internetowych

Szkoła podstawowa, Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs dotyczy cyberprzemocy w grach internetowych i jej wpływu na inne sfery życia. Dowiedz się, dlaczego gry wyzwalają w graczach duże emocje i sprawdź, jakie pozytywne zachowania promowane są w grach.

Czego się nauczysz

  • zapoznanie z problemem cyberprzemocy w grach internetowych
  • poszerzenie wiedzy na temat bezpieczeństwa w grach internetowych oraz mechanizmów tworzenia społeczności skupionych wokół gier
  • omówienie wpływu agresji, przemocy i wulgaryzmów na społeczność internetową oraz możliwości przenoszenia się konfliktów z gier internetowych na społeczność klasową

Program kursu

  • Gry internetowe i społeczności skupione wokół nich
  • Emocje, które gry wyzwalają w graczach: pozytywne i negatywne
  • Cyberprzemoc w grach internetowych
    • Na czym polega cyberprzemoc w grach internetowych?
    • Jak konflikty z gier internetowych przenoszą się na społeczność klasową?
    • Jak agresja, przemoc i wulgaryzmy wpływają na społeczność internetową?

Opis kursu

Kurs z cyklu „Dyżurnet dla IT Szkoły” przybliża sposoby budowania społeczności wokół gier internetowych. Został w nim przedstawiony problem chłopca, który gra w gry internetowe, a jego zaniepokojeni rodzice w sposobie komunikacji pomiędzy graczami dostrzegli elementy przemocy i agresji. Kurs uświadamia, że konflikty w grach mogą mieć wpływ na różne sfery życia, jak np. pogłębianie konfliktów w klasie między uczniami. Uczestnicy dowiedzą się, dlaczego gry wyzwalają w graczach duże emocje i jak agresja, przemoc i wulgaryzmy wpływają na społeczność internetową. Będą mogli także zastanowić się, czy można komunikować się z graczami, nie używając agresywnych komunikatów oraz jakie pozytywne zachowania są promowane w grach (np. pomoc innym graczom, zasady fair play).

Cykl dydaktyczny „Dyżurnet.pl dla IT Szkoły” przedstawia zagrożenia internetowe, z którymi mają do czynienia internauci, chociaż nie zawsze zdają sobie z tego sprawę. Tematyka kursów skupia się szczególnie wokół zagrożeń związanych z cyberprzemocą, pokazując jednocześnie, że przemoc w internecie jest zróżnicowana, a każdy z przytoczonych przypadków pokazuje inne sposoby reagowania.

Autorkami cyklu kursów są Martyna Różycka i Anna Kwaśnik, które w Zespole Dyżurnet.pl zajmują się reagowaniem na zagrożenia internetowe oraz profilaktyką bezpieczeństwa internetowego. Ekspertem odcinka jest Marta Witkowska – psycholog, terapeuta, pasjonatka gier internetowych, ekspert Akademii NASK.

Podobne kursy

Cyberbezpieczeństwo

Cyberprzemoc – twórca w sieci

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs porusza zagadnienia cyberprzemocy. Dowiedz się, jak radzić sobie z falą hejtu w internecie.

Cyberbezpieczeństwo

Cyberprzemoc – prześmiewcze serwisy internetowe

Szkoła podstawowa, Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs porusza zagadnienia cyberprzemocy. Dowiedz się, jak zgłaszać naruszenia do moderacji oraz korzystać z „prawa do zapomnienia”.

Cyberbezpieczeństwo

Cyberprzemoc w grach internetowych

Szkoła podstawowa, Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs dotyczy cyberprzemocy w grach internetowych i jej wpływu na inne sfery życia. Dowiedz się, dlaczego gry wyzwalają w graczach duże emocje i sprawdź, jakie pozytywne zachowania promowane są w grach.

Cyberbezpieczeństwo

Cyberprzemoc – anonimowość w sieci

Szkoła podstawowa, Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs omawia zagadnienia związane z cyberprzemocą. Na podstawie omówionych przykładów uczestnicy dowiedzą się, jak reagować na poszczególne niebezpieczeństwa, które mogą mieć miejsce w sieci.

Cyberbezpieczeństwo

Cyberprzemoc – kompromitujące nagranie w sieci

Szkoła podstawowa, Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs porusza problematykę cyberprzemocy i sposobów reagowania na kompromitujące nagrania w sieci. Sprawdź, jak szkoła i klasa może reagować na cyberprzemoc występującą w ich środowisku i jak zgłosić do moderacji niestosowny film opublikowany na YouTubie.

Cyberbezpieczeństwo

Przygody Plika i Foldera w sieci

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Plik i Folder to fikcyjne postaci wprowadzające dzieci w wirtualny świat – tłumaczą jego podstawowe pojęcia, ostrzegają przez czyhającymi w nim zagrożeniami oraz uczą, jak postępować w trudnych sieciowych sytuacjach.

Cyberbezpieczeństwo

Plik i Folder – odkrywcy internetu

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs „Plik i Folder – odkrywcy internetu” porusza problem nadmiernego korzystania z sieci, cyberprzemocy oraz uczy krytycznego podejścia do informacji znalezionych w internecie.

Cyberbezpieczeństwo

Owce w sieci – Bez kożuszka

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs dotyczy zagrożeń związanych z publikacją kompromitujących zdjęć i nagrań w internecie.

Cyberbezpieczeństwo

Owce w sieci – Papla

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs porusza tematykę wyłudzania danych osobistych i informacji majątkowych – tzw. phishingu.

Cyberbezpieczeństwo

Owce w sieci – Dziewięćdziesiąt dziewięć

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs przybliża problem rozsyłania internetowych „łańcuszków szczęścia” oraz zawiera wskazówki, jak na nie reagować.

Cyberbezpieczeństwo

Owce w sieci – Białe owce

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs przedstawia przypadek rozpowszechniania fałszywych informacji (fake news) oraz daje wskazówki, jak radzić sobie ze zjawiskiem dezinformacji.

Cyberbezpieczeństwo

Owce w sieci – Koszyk z zakupami

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs dotyczy zagrożeń związanych z dokonywaniem przez dzieci zakupów w sklepach internetowych.

Cyberbezpieczeństwo

Owce w sieci – Fajerwerki

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs opowiada o lekkomyślnym postępowaniu pod wpływem treści zamieszczonych w internecie oraz konieczności weryfikacji publikowanych informacji.

Cyberbezpieczeństwo

Owce w sieci – Bekanie

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs pokazuje, że internet zawsze pamięta błędy z przeszłości.

Cyberbezpieczeństwo

Owce w sieci – Bal maskowy

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs dotyczy zagrożeń, które wynikają z lekkomyślnego korzystania z internetu, związanych z nawiązywaniem kontaktów online.

Cyberbezpieczeństwo

Owce w sieci – Zabawa w śnieżki

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs dotyczy happy slappingu, czyli filmowania scen przedstawiających atak na ofiarę i poniżanie jej oraz późniejszego umieszczenia nagrania w internecie.

Cyberbezpieczeństwo

Owce w sieci – Głupek

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs porusza temat agresji w internecie, tzw. cyberbullyingu.

Cyberbezpieczeństwo

Owce w sieci – Cudza komórka

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs dotyczy poszanowania prywatności innych osób oraz etykiety zachowań podczas rozmów przez komórkę.

Cyberbezpieczeństwo

Owce w sieci – Tysiąc przyjaciół

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs opisuje wady i zalety wirtualnych przyjaźni.

Cyberbezpieczeństwo

Owce w sieci – Nie tańcz z wilkami

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs dotyczy niewłaściwego wykorzystywania fotografii i nagrań wideo.

Cyberbezpieczeństwo

Owce w sieci – Mała miss

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs porusza problem niebezpiecznych stron internetowych, które zawierają „przepisy na urodę”.

Cyberbezpieczeństwo

Owce w sieci – Zamęt w głowach

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs dotyczy problemu uzależnia od gier komputerowych oraz jego konsekwencji.

Cyberbezpieczeństwo

Owce w sieci – Zemsta

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs dotyczy prześladowania w internecie – cyberstalkingu.

Cyberbezpieczeństwo

Owce w sieci – Tajemniczy przyjaciel

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs dotyczy tzw. groomingu, czyli uwodzenia dzieci przez internet.

Informacje o kursie

Cyberprzemoc w grach internetowych

Szkoła podstawowa, Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Cyberbezpieczeństwo