OSE IT Szkoła Strona główna
  • Zobacz wszystkie
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      2 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      10 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      24 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      37 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      38 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      22 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      25 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
  • Zobacz także

  • Aktualności
  • O portalu
  • Materiały
    • Wykłady
      Publikacje
      Wideo
      Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś”
  • Konkursy
  • Kontakt

5 pytań o… Dyżurnet.pl i bezpieczeństwo online

12.01.2021

Zaczynamy nowy rok, a wraz z nim – nowe rozmowy na temat cyberzagrożeń i pozytywnego wykorzystania cyfrowych technologii. W 2021 r. pierwsze „5 pytań o…” zadamy Martynie Różyckiej, Kierownikowi Zespołu Reagowania na Nielegalne Treści w Internecie Dyżurnet.pl.

O tym, czym jest Dyżurnet.pl, gdzie zgłaszać niepokojące incydenty w sieci, a także o roli dorosłych w kształtowaniu pozytywnych zachowań dzieci online oraz wpływie pandemii na bezpieczeństwo młodych użytkowników internetu, rozmawiamy z Martyną Różycką – ekspertką i Kierownikiem Zespołu Dyżurnet.pl.

Dzieci i młodzież coraz więcej czasu spędzają na różnych aktywnościach w sieci. Jednak świat wirtualny to nie tylko przestrzeń sprzyjająca rozwojowi. To też miejsce, w którym młodzi użytkownicy narażeni są na cyberataki. Jaka misja przyświeca działaniom zespołu Dyżurnet.pl oraz w jaki sposób wspiera on bezpieczeństwo dzieci i nastolatków w sieci?

Martyna Różycka: Niestety Dyżurnet.pl podczas swoich działań rzadko ma do czynienia z pozytywnymi aspektami internetu. Analizowane przez nas zgłoszenia dotyczą sytuacji, w których nastąpiło nadużycie. Pojawiają się więc informacje o twardej pornografii, materiałach przestawiających seksualne wykorzystywanie dzieci czy promujących rasizm. Zgłoszenia z reguły przesyłają nie same ofiary, których dotyczą materiały dystrybuowane w sieci, ale zwykli użytkownicy, natrafiający na nielegalne treści online.

Warto zaznaczyć, że publikacja w internecie materiałów przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci prowadzi do wtórnej wiktymizacji ofiary. Oznacza to, że osoba pokrzywdzona przez sprawcę ponownie pada ofiarą przemocy, ale już ze strony innych użytkowników internetu, którzy mają dostęp do wytworzonych materiałów. Świadomość dziecka, że wszyscy wiedzą o jego seksualnym wykorzystaniu, jest przyczyną ponownego przeżywania traumy.

Działania Zespołu Dyżurnet.pl mają na celu jak najszybsze ograniczenie dystrybucji nielegalnych i szkodliwych treści w internecie. Jest to możliwe dzięki współpracy z policją czy innymi organizacjami zrzeszonymi w stowarzyszeniu INHOPE, ale również z administratorami i moderatorami stron internetowych.

Niedawno Dyżurnet.pl obchodził jubileusz – swoje 15-lecie. Jakie działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci w sieci udało się zrealizować w tym czasie?

MR: Każdy jubileusz, podobnie jak nowy rok, jest dobrą okazją do podsumowań. Przez 15 lat działalności zespołu zrobiliśmy bardzo wiele, ale wciąż wyznaczmy nowe cele do osiągnięcia. Przeszkoliliśmy tysiące edukatorów, a także dzieci i nastolatków. Sporo udało nam się również osiągnąć w ramach Polskiego Programu Safer Internet. Natomiast prawie 130 tys. przeanalizowanych zgłoszeń świadczy o tym, że nasi eksperci codziennie wpływają na to, że internet staje się bezpieczniejszym miejscem zarówno dla dzieci, jak i wszystkich jego użytkowników.

W tym czasie podjęliśmy też wiele inicjatyw. Zrealizowaliśmy chociażby ogólnopolski projekt edukacyjny KURSOR, którego nadrzędnym celem jest wsparcie procesu bezpiecznego i efektywnego wykorzystywania możliwości nowych technologii w szkole.

W trosce o bezpieczny internet stawiamy sobie również ambitne cele na przyszłość. Staramy się wypracować rozwiązania związane z automatyzacją procesów rozpoznawania materiałów przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci. Ponadto chcemy zachęcić firmy do tego, by w pełni korzystały z rozwiązań, które wpływają na ograniczenie dystrybucji takich materiałów oraz aby przygotowując nowe produkty czy usługi, traktowały bezpieczeństwo ich użytkowników jako ważny aspekt swojej działalności.

O bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w sieci powinien dbać każdy jej użytkownik. Jak reagować, gdy zauważymy w internecie nielegalne lub szkodliwe treści, jak pomóc dziecku, które padło ofiarą cyberprzestępcy?

MR: Jeśli zetkniemy się w sieci z treściami, które nie dotyczą nas bezpośrednio, ale są niepokojące, to najlepszym i najszybszym rozwiązaniem jest kontakt z moderacją serwisu. Jeśli takie treści dotyczą naszego dziecka, wtedy konieczne jest udzielenie mu wsparcia psychicznego. Czasem zdarza się tak, że dziecko uczestniczyło w jakiś sposób w procesie tworzenia nielegalnych treści, było lekkomyślne, złamało zakazy i przez to padło ofiarą cyberprzestępcy. Musimy wówczas pamiętać, że te wszystkie aspekty powinny zejść na dalszy plan. W takiej sytuacji najważniejsze jest udzielenie dziecku pomocy. Jeśli sami nie potrafimy sobie z tą sytuacją poradzić, możemy poprosić o pomoc kogoś z rodziny czy psychologa szkolnego lub skontaktować się z ekspertami telefonu zaufania. W zależności od rodzaju ataku pomocny może być kontakt z moderatorami serwisu – którzy usuną krzywdzący materiał ze strony – czy wyspecjalizowanym zespołem takim jak Dyżurnet.pl. Natomiast w przypadku, gdy sprawa dotyczy łamania prawa, należy niezwłocznie zgłosić ten fakt policji.

Zawsze powinniśmy również pamiętać o jak najszybszym ograniczeniu dostępu innych użytkowników sieci do kompromitujących materiałów (np. intymnych zdjęć, nagrań), tak aby nie było możliwości dalszego ich rozpowszechniania.

Zdalna edukacja, mimo że pomaga chronić życie i zdrowie, wiąże się dla uczniów z koniecznością spędzania wielu godzin online. Jak okres pandemii wpłynął na bezpieczeństwo młodych użytkowników internetu?

MR: Niestety pierwszy okres pandemii był związany z tzw. rajdami na e-lekcje, czyli atakami cyberprzemocy, przeszkadzaniem w zdalnych zajęciach, ośmieszaniem. Na szczęście z czasem pedagodzy i rodzice nauczyli się przeciwdziałać takim zachowaniom i ograniczać destrukcyjne działania.
Obie fale pandemii pokazały, że musimy zwracać szczególną uwagę na samopoczucie uczniów. Obecna sytuacja jest dla nich źródłem stresu spowodowanego ograniczeniem bezpośrednich kontaktów, różną sytuacją w domach czy pesymistycznymi doniesieniami medialnymi. Do tego dochodzą lekcje prowadzone w trybie zdalnym, w którym niełatwo jest uwzględniać potrzeby i możliwości wszystkich dzieci. Prowadząc zajęcia online i mając ograniczony kontakt z uczniami, dużo trudniej jest zauważyć, że dzieje się coś niepokojącego.

Chyba wszyscy pracujący i uczący się online, w tym również uczniowie oraz studenci, odczuwają zmęczenie związane z używaniem internetu, urządzeń cyfrowych, środków komunikacji elektronicznej. Wszyscy korzystają nadmiernie z technologii, ponieważ przestaliśmy to kontrolować.

Eksperci alarmują, że w internecie coraz częściej można natknąć się na materiały przedstawiające dzieci i młodzież w intymnych sytuacjach. Problem self generated sexual content porusza również najnowsza kampania NASK, która ma na celu zwrócenie uwagi dorosłych na konsekwencje działań związanych z wytwarzaniem i udostępnianiem intymnych obrazów lub filmów przez osoby małoletnie. Jaka jest rola dorosłych w kształtowaniu bezpiecznych zachowań dzieci online?

MR: Aby kształtować bezpieczne zachowania wśród dzieci, należy najpierw dowiedzieć się, czym jest zjawisko self generated content. Definiuje się je jako wytwarzanie materiałów erotycznych przez osoby niepełnoletnie. Pamiętajmy jednak, że „same” nie znaczy „samodzielnie”. Podejmowanie takich zachowań jest często efektem seksualizacji mediów, ale również braku asertywności i podejmowania pochopnych decyzji przez nieletnich. Materiały te mogą też powstać np. w wyniku procesu uwodzenia dziecka, szantażu lub pod wpływem presji rówieśników. Dlatego, aby przeciwdziałać temu zjawisku, obok edukacji medialnej i seksualnej powinniśmy pamiętać o nauce asertywności oraz budowaniu poczucia własnej wartości u dzieci i młodzieży.

Trzeba również zadbać o stworzenie z dzieckiem relacji opartej na szacunku i zaufaniu. Dzięki silnej więzi z rodzicem będzie ono wiedziało, że może i powinno rozmawiać o swoich problemach z dorosłymi, którzy zawsze okażą mu wsparcie i udzielą niezbędnej pomocy. Co najważniejsze, dotyczy to wszystkich zagrożeń i niepokojących sytuacji – zarówno tych w świecie online, jak i offline.

Dziękujemy za rozmowę!

Inne aktualności

Zobacz więcej

Za nami kolejny dobry rok szkolny!

27.06.2025

2 tys. nauczycieli w projekcie OSEhero i 2468 ich inicjatyw, 2,5 tys. uczestników Kongresu OSE 2024, 31 nowych materiałów edukacyjnych, 5,5 tys. warsztatów w ramach „Szkoły międzypokoleniowej” – to tylko kilka liczb, którymi możemy opisać rok szkolny 2024/2025 w OSE.

Temat lekcji: patostreamy

26.06.2025

Patostreamy – choć bardzo szkodliwe – są obecne w sieci i stale znajdują szerokie grono odbiorców. Z czego to wynika i jak walczyć z tym zjawiskiem? Sprawdźcie.

Temat lekcji: manipulacje w sieci i teorie spiskowe

13.06.2025

Nikt z nas nie jest w pełni odporny na dezinformację, ale młodzi ludzie, z racji wieku, ulegają jej najczęściej. Skorzystajcie z materiałów dostępnych na OSE IT Szkole i pomówcie z uczniami o teoriach spiskowych i manipulacjach!

Kursy wybrane dla Ciebie

Wybierz poziom edukacyjny i sprawdź spersonalizowane rekomendacje kursów.

Rozpocznij naukę
OSE IT Szkoła

Odbiorcy

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

Kategorie tematyczne

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

Pomoc

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu
OSE IT Szkoła

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna NASK GOV.pl Cyfryzacja

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna GOV.pl Cyfryzacja NASK

Zaloguj się

Asset 1
Asset 2
Asset 3
Nie pamiętam hasła
Przetwarzamy Twoje dane osobowe, aby umożliwić Ci dostęp i korzystanie z serwisu OSE IT SZKOŁA. Administratorem Twoich danych osobowych jest Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) z siedzibą w Warszawie. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i plików cookies.

Nie masz konta?

Zarejestruj się

Drogi użytkowniku

Przechodząc do serwisu poprzez kliknięcie odnośnika „Zgadzam się” wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych.

Pliki cookies

Gdy korzystasz z naszych serwisów, gromadzimy informacje o Twojej wizycie i sposobie poruszania się w naszych serwisach. W tym celu stosujemy pliki cookies. Plik cookies zawiera dane informatyczne, które są umieszczone w Twoim urządzeniu końcowym - przeglądarce internetowej, z której korzystasz.

Pliki cookies używane w naszych serwisach wykorzystywane są między innymi do bieżącej optymalizacji serwisów oraz ułatwiania Twojego z nich korzystania. Niektóre funkcjonalności dostępne w naszych serwisach mogą nie działać, jeżeli nie wyrazisz zgody na instalowanie plików cookies.

Instalowanie plików cookies lub uzyskiwanie do nich dostępu nie powoduje zmian w Twoim urządzeniu ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tym urządzeniu.

Stosujemy dwa rodzaje plików cookies: sesyjne i trwałe. Pliki sesyjne wygasają po zakończonej sesji, której czas trwania i dokładne parametry wygaśnięcia określa używana przez Ciebie przeglądarka internetowa oraz nasze systemy analityczne. Trwałe pliki cookies nie są kasowane w momencie zamknięcia okna przeglądarki, głównie po to, by informacje o dokonanych wyborach nie zostały utracone. Pliki cookies aktywne długookresowo wykorzystywane są, aby pomóc nam wspierać komfort korzystania z naszych serwisów, w zależności od tego czy dochodzi do nowych, czy do ponownych odwiedzin serwisu.


Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych oraz aby usprawnić działanie serwisów i zwiększyć komfort z nich korzystania, m.in:

  • pozwalają sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne strony serwisów - dane te wykorzystujemy do optymalizacji serwisów pod kątem odwiedzających;
  • umożliwiają rozpoznanie rodzaju Twojego urządzenia, dzięki czemu możemy lepiej dopasować sposób i format prezentowania treści oraz funkcjonalności serwisów;
  • poprawiają wydajność i efektywność serwisów dla korzystających.

W jaki sposób możesz nie wyrazić zgody na instalowanie plików cookies za pomocą ustawień przeglądarki?

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim urządzeniu, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili możesz też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania naszych serwisów. Pamiętaj jednak, że ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z tych serwisów.


Wykorzystywane narzędzia firm trzecich

Niektóre pliki cookies są tworzone przez podmiot, z usług których korzystamy, np.

  • Google Inc.

W naszych serwisach wykorzystujemy narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Wykorzystujemy je w szczególności do celów statystycznych, aby sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne serwisy. Dane te wykorzystujemy również do optymalizacji i rozwoju serwisów. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics znajdziesz na stronie:  https://policies.google.com/technologies/cookies

  • Facebook

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://pl-pl.facebook.com/policies/cookies/     

  • Twitter

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-cookies

  • Youtube

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://policies.google.com/privacy?hl=pl&gl=pl

Wyrażam zgodę na podstawowe oraz funkcjonalne cookies. Podstawowe cookies są niezbędne aby strona mogła działać prawidłowo. Cookies funkcjonalne wykorzystujemy do analizowania wizyt na stronie internetowej. Pomoże nam to zrozumieć, jak często odwiedzane są poszczególne serwisy oraz pozwoli optymalizować i rozwijać stronę.

Zgadzam się