OSE IT Szkoła Strona główna
  • Zobacz wszystkie
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      35 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      2 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      6 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      10 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      24 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      37 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      39 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      22 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      25 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
  • Zobacz także

  • Aktualności
  • O portalu
  • Materiały
    • Wykłady
      Publikacje
      Hejt i cyberprzemoc
      Wideo
      Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś”
  • Konkursy
  • Kontakt

Gry cyfrowe – dobra rozrywka czy pułapka? Premiera publikacji OSE!

13.10.2025

Cyfrowe gry kuszą przygodą, rywalizacją, ale kryją też zagrożenia. Niewinna zabawa może uzależniać, oswajać z hazardem, agresją, a nawet dawać pole do potencjalnej radykalizacji. Co zrobić, aby wirtualna rozrywka była bezpieczna? Sprawdźcie w naszej najnowszej publikacji „O grach cyfrowych”.

W świecie, w którym technologia towarzyszy nam na każdym kroku, gry komputerowe coraz częściej stają się ulubioną formą rozrywki – zarówno wśród osób dorosłych, jak i dzieci. Według najnowszej edycji badania NASK „Nastolatki” dla 52% nastolatków gry to jedna z najczęstszych aktywności online. Przy czym po wirtualną rozrywkę zdecydowanie częściej sięgają chłopcy (70%) niż dziewczęta (34%) (Ładna i in., 2025).

Kiedy granie na ekranie staje się źródłem kłopotów? Jak nie wpaść w pułapki zastawiane przez twórców gier? Jakie niebezpieczne zjawiska kryją się pod powierzchnią cyfrowej rozgrywki? Czy brutalne gry zawsze tworzą agresorów? Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedzi w trzeciej części publikacji Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE) z cyklu „Zdrowiej online” – „O grach cyfrowych”.

Złożony świat gier

Cyfrowe gry nie tylko bawią, ale też rozwijają pasje, pomagają nawiązywać ważne relacje, zdobywać nowe umiejętności. Jest jedno „ale”. Gra wspiera rozwój dziecka, jeśli jest dobrana do jego wieku, etapu rozwoju poznawczego i emocjonalnego. Trudne? Niekoniecznie. Autorki publikacji – Anna Borkowska i Marta Witkowska, ekspertki NASK ds. edukacji cyfrowej –  podpowiadają, czym kierować się przy zakupie gry i gdzie szukać informacji online o jej zawartości i charakterze.

Ekspertki podkreślają też, że gry cyfrowe to złożony temat i na bezpieczeństwo wirtualnej rozgrywki składa się wiele czynników – nie tylko wiek dziecka czy czas spędzany przed ekranem. Dynamiczny rozwój cyfrowego świata niesie bowiem za sobą nowe wyzwania i zagrożenia. Młodzi gracze narażeni są np. na mechanizmy hazardowe zaszyte w grach, kontakt z treściami ekstremistycznymi czy nasyconymi brutalnością. Jak to wpływa na ich zachowania i rozwój psychospołeczny?

Odpowiedź często nie jest jednoznaczna i wymaga pogłębionej analizy. W publikacji „O grach cyfrowych” z jednej strony obalamy popularne mity związane z graniem, pokazując, że cyfrowa rozrywka może mieć wiele wartościowych aspektów. Z drugiej – odsłaniamy mniej oczywiste mechanizmy, przez które pasjonaci cyfrowej rozrywki niepostrzeżenie sami mogą stać się pionkiem w grze. Stawka jest przy tym wysoka – na szali są emocje, czas czy poczucie bezpieczeństwa.   

Co kryje się w grach?

Gry to świetna forma spędzania wolnego czasu, ale warto spojrzeć krytycznie na ulubioną zabawę. Często wiąże się ona z niewidocznymi na pierwszy rzut oka zagrożeniami i zjawiskami. Czy wiedzieliście, że np.:

  • Wśród graczy powszechny jest tzw. trash talk – sposób motywowania i podnoszenia morale poprzez wyśmiewanie, upokarzanie i poniżanie przeciwnika. Taki sposób komunikacji może być źródłem toksycznych zachowań i formą cyberprzemocy.
  • Popularne – i niezwykle ekscytujące dla dzieci – loot boxy, czyli dostępne w grach skrzynki z łupem, to hazardowy mechanizm zaszyty w cyfrowych grach. Skłania do niekontrolowanych mikropłatności i może prowadzić do rozwoju uzależnienia.
  • Platformy gamingowe oraz chaty w grach multiplayer często wykorzystywane są przez ekstremistów do szerzenia hejtu, antysemityzmu, rasizmu i homofobii.

Emocje kontra nauka

W publikacji zwracamy uwagę, że dyskusja o cyfrowej rozrywce wymaga wyważonego podejścia. Łatwo przykleić graczowi łatkę osoby uzależnionej czy agresywnej, choć badania wskazują, że pochopna ocena może utrudniać zrozumienie zjawiska. Zamiast skrajnych emocji potrzebna jest pogłębiona refleksja.   

Naukowcy podkreślają np., że ekspozycja na gry nasycone brutalnością nie zawsze uruchomi w graczu pokłady agresji przejawiane w realnym życiu. Prawdziwe przyczyny przemocy są zazwyczaj złożone i zależą od wielu czynników: osobowościowych, rodzinnych, środowiskowych czy społecznych. Przekonują też, że nie wszyscy gracze wciągną się wir cyfrowej rozrywki. O tym, czy ktoś będzie bardziej lub mniej podatny na uzależnienie, decyduje wiele czynników: specyficzne cechy samych gier, czynniki sytuacyjne związane ze specyficzną sytuacją życiową danej osoby, czynniki biologiczne oraz osobowościowe.

Zanim dziecko kliknie „Start”

Świat gier jest złożony i dynamiczny, dlatego tym bardziej należy wspierać dzieci w bezpiecznym eksplorowaniu cyfrowego świata. Można z niego czerpać to, co najlepsze, pod warunkiem, że my – dorośli – nauczymy się towarzyszyć dzieciom, uczniom, podopiecznym w tej drodze. Jak to zrobić?

Czasem wystarczy po prostu być obok – zagrać z dzieckiem w grę, zapytać, co je fascynuje, jakie elementy rozgrywki mają dla niego znaczenie. W wielu przypadkach należy jednak zrobić znacznie więcej – rozmawiać, edukować, pomagać w stawianiu granic, ostrzegać przed cyberzagrożeniami: od niebezpiecznych kontaktów po subtelne mechanizmy manipulacji.

Warto też pamiętać, że najważniejsze rozgrywki toczą się poza cyfrowym światem, gdzie liczą się relacje i poczucie bezpieczeństwa. Twórzmy więc przestrzeń, w której dziecko czuje się akceptowane, rozumiane i wspierane – zarówno online, jak i offline.

Po więcej porad odsyłamy do naszej publikacji „O grach cyfrowych”.

Zachęcamy też do przeczytania pierwszego i drugiego tomu serii „Zdrowiej online”: „O cyfrowej higienie” oraz „O cyberprzemocy i hejcie w sieci”. Publikacje znajdziecie na naszej platformie e-learningowej OSE IT Szkoła.

 

Źródło:

Ładna A. (red), (2025), „Nastolatki. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców”, Warszawa: Państwowy Instytut Badawczy NASK [online, dostęp dn. 13.10.2025].

Inne aktualności

Zobacz więcej

„Nastolatki” w sieci – czego dorośli wciąż nie wiedzą o cyfrowym życiu młodych

01.10.2025

Jak wygląda dorastanie, gdy całe dzieciństwo toczy się online? Najnowszy raport z badania NASK „Nastolatki” pokazuje, że dla młodych sieć nie jest dodatkiem do życia – to jego naturalne środowisko, z własnymi zasadami, wyzwaniami i zagrożeniami.

Dzień Cyfrowych Możliwości – już 11 października w Łodzi!

01.10.2025

Zabawy z robotami, przygody w wirtualnej rzeczywistości, strefa eksperymentowania STEM – to tylko wybrane atrakcje, jakie przygotowano dla dzieci w ramach Dnia Cyfrowych Możliwości. To bezpłatne wydarzenie edukacyjne odbędzie się już 11 października 2025 r. w Zatoce Sportu Politechniki Łódzkiej.

Higiena Cyfrowa 2025 – zgłoś szkołę do projektu

24.09.2025

Państwowy Instytut Badawczy NASK wraz z Fundacją Orły Sportu zapraszają szkoły podstawowe do udziału w projekcie Higiena Cyfrowa 2025, finansowanym ze środków Ministerstwa Cyfryzacji. W ramach programu organizowane będą zajęcia z bezpieczeństwa w sieci i wychowania fizycznego dla uczniów z klas IV–VIII.

Kursy wybrane dla Ciebie

Wybierz poziom edukacyjny i sprawdź spersonalizowane rekomendacje kursów.

Rozpocznij naukę
OSE IT Szkoła

Odbiorcy

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

Kategorie tematyczne

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

Pomoc

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu
OSE IT Szkoła

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna NASK GOV.pl Cyfryzacja

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna GOV.pl Cyfryzacja NASK

Zaloguj się

Asset 1
Asset 2
Asset 3
Nie pamiętam hasła
Przetwarzamy Twoje dane osobowe, aby umożliwić Ci dostęp i korzystanie z serwisu OSE IT SZKOŁA. Administratorem Twoich danych osobowych jest Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) z siedzibą w Warszawie. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i plików cookies.

Nie masz konta?

Zarejestruj się

Drogi użytkowniku

Przechodząc do serwisu poprzez kliknięcie odnośnika „Zgadzam się” wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych.

Pliki cookies

Gdy korzystasz z naszych serwisów, gromadzimy informacje o Twojej wizycie i sposobie poruszania się w naszych serwisach. W tym celu stosujemy pliki cookies. Plik cookies zawiera dane informatyczne, które są umieszczone w Twoim urządzeniu końcowym - przeglądarce internetowej, z której korzystasz.

Pliki cookies używane w naszych serwisach wykorzystywane są między innymi do bieżącej optymalizacji serwisów oraz ułatwiania Twojego z nich korzystania. Niektóre funkcjonalności dostępne w naszych serwisach mogą nie działać, jeżeli nie wyrazisz zgody na instalowanie plików cookies.

Instalowanie plików cookies lub uzyskiwanie do nich dostępu nie powoduje zmian w Twoim urządzeniu ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tym urządzeniu.

Stosujemy dwa rodzaje plików cookies: sesyjne i trwałe. Pliki sesyjne wygasają po zakończonej sesji, której czas trwania i dokładne parametry wygaśnięcia określa używana przez Ciebie przeglądarka internetowa oraz nasze systemy analityczne. Trwałe pliki cookies nie są kasowane w momencie zamknięcia okna przeglądarki, głównie po to, by informacje o dokonanych wyborach nie zostały utracone. Pliki cookies aktywne długookresowo wykorzystywane są, aby pomóc nam wspierać komfort korzystania z naszych serwisów, w zależności od tego czy dochodzi do nowych, czy do ponownych odwiedzin serwisu.


Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych oraz aby usprawnić działanie serwisów i zwiększyć komfort z nich korzystania, m.in:

  • pozwalają sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne strony serwisów - dane te wykorzystujemy do optymalizacji serwisów pod kątem odwiedzających;
  • umożliwiają rozpoznanie rodzaju Twojego urządzenia, dzięki czemu możemy lepiej dopasować sposób i format prezentowania treści oraz funkcjonalności serwisów;
  • poprawiają wydajność i efektywność serwisów dla korzystających.

W jaki sposób możesz nie wyrazić zgody na instalowanie plików cookies za pomocą ustawień przeglądarki?

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim urządzeniu, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili możesz też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania naszych serwisów. Pamiętaj jednak, że ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z tych serwisów.


Wykorzystywane narzędzia firm trzecich

Niektóre pliki cookies są tworzone przez podmiot, z usług których korzystamy, np.

  • Google Inc.

W naszych serwisach wykorzystujemy narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Wykorzystujemy je w szczególności do celów statystycznych, aby sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne serwisy. Dane te wykorzystujemy również do optymalizacji i rozwoju serwisów. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics znajdziesz na stronie:  https://policies.google.com/technologies/cookies

  • Facebook

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://pl-pl.facebook.com/policies/cookies/     

  • Twitter

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-cookies

  • Youtube

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://policies.google.com/privacy?hl=pl&gl=pl

Wyrażam zgodę na podstawowe oraz funkcjonalne cookies. Podstawowe cookies są niezbędne aby strona mogła działać prawidłowo. Cookies funkcjonalne wykorzystujemy do analizowania wizyt na stronie internetowej. Pomoże nam to zrozumieć, jak często odwiedzane są poszczególne serwisy oraz pozwoli optymalizować i rozwijać stronę.

Zgadzam się