OSE IT Szkoła Strona główna
  • Zobacz wszystkie
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      2 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      10 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      24 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      37 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      38 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      22 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      25 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
  • Zobacz także

  • Aktualności
  • O portalu
  • Materiały
    • Wykłady
      Publikacje
      Wideo
      Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś”
  • Konkursy
  • Kontakt

Czy gra jest warta świeczki? Premiera piątego odcinka przygód FOMOwskich i JOMOwskich

11.09.2024

Cyfrowe gry są bardzo popularną rozrywką nie tylko wśród dzieci i nastolatków, ale także dorosłych. Kiedy gaming może być niebezpieczny? Gdzie postawić granice? Jak rozpoznać uzależnienie? Podpowiadają bohaterowie naszej kampanii!

Tematem pierwszego powakacyjnego odcinka przygód FOMOwskich i JOMOwskich są gry cyfrowe. Warto wiedzieć, że gaming to nie tylko sposób na nudę i spędzanie wolnego czasu, ale też rozrywka, która może przerodzić się w prawdziwą pasję. Gry komputerowe – strategiczne, fabularne, przygodowe, zręcznościowe, sportowe, symulacyjne, logiczne czy edukacyjne – niejednokrotnie wspomagają rozwój młodego człowieka, ale jednocześnie potrafią angażować na długie godziny, co może prowadzić do nadużywania nowych technologii, a nawet uzależnienia. Jak w tym wirtualnym świecie radzą sobie nasi młodzi bohaterowie? Przekonajcie się sami!

Garść statystyk

Z najnowszej edycji badania NASK „Nastolatki 3.0” dowiadujemy się, że:

  • Gry cyfrowe to trzecia najczęstsza internetowa aktywność uczniów w czasie wolnym.
  • W dniach nauki szkolnej trzech na czterech młodych ludzi spędza czas przed ekranem do godziny 22:00, a co dziesiąty – jeszcze dłużej.
  • Nastoletnich graczy niepokoją skutki intensywnego korzystania z urządzeń ekranowych: zmęczenie i niewyspanie (38%), zawroty głowy, zmęczenie oczu (28%), ból karku i nadgarstków (18%).

Dlaczego gaming jest tak popularny wśród młodych? Atrakcyjna forma, angażujący charakter rozgrywki, tworzące się społeczności wśród graczy czy możliwość samodzielnego decydowania o losach swojej postaci – oto odpowiedź. Gry wciągają jednak nie tylko młodych, co w piątym odcinku komiksu ze zdumieniem odkrywają najmłodsi FOMOwscy i JOMOwscy…

Grać czy nie grać – oto jest pytanie!

Dorośli często postrzegają gry komputerowe jedynie jako szkodliwą i bezproduktywną rozrywkę (zupełnie jakby zapomnieli, że to przyjemny sposób spędzania czasu). Okazuje się jednak, że gaming może nieść swoim amatorom również sporo korzyści. Wśród nich wymienić można m.in. dostarczanie praktycznych umiejętności, odkrywanie i realizowanie swoich pasji, wzmacnianie kompetencji społecznych. Granie może pomagać również w nauce języków obcych, ćwiczeniu pamięci, a w przypadku gier edukacyjnych także umożliwiać szybsze przyswajanie wiedzy.

Mimo wielu niezaprzeczalnych zalet swoją gry mają też ciemniejszą stronę. Gracze mogą natrafić na agresję i hejt, mieć kontakt z ukrytym hazardem, szkodliwymi treściami. Inne ryzyka to także uzależnienie i nawiązywanie niebezpiecznych znajomości. Nieodpowiednie granie może znacznie wpływać na stan zdrowia psychicznego i fizycznego dziecka.

Powinniście pamiętać, że to, jakie pozytywy dzieci wyniosą z grania, zależy od tego, w co, kiedy oraz w jaki sposób będą grały. Już na samym początku przygody młodego człowieka z gamingiem ustalcie zasady zdrowego grania, zamiast zabraniać takich aktywności. Nie zapominajcie też o rozmowie, dzięki której lepiej poznacie świat swoich pociech!

Przez cały miesiąc będziemy podpowiadać Wam, kiedy granie staje się niebezpieczne, jak nie dopuszczać do uzależnienia i na co zwracać uwagę, wybierając grę dla dziecka. Wypatrujcie kolejnych bezpłatnych materiałów w ramach kampanii „FOMOwscy i JOMOwscy” – przygotowaliśmy dla Was jak zwykle nie tylko komiks, ale też kurs e-learningowy i scenariusz zajęć!

Jak wybrać grę?

Istotną wskazówką przy poszukiwaniu odpowiedniej gry będą dla Was wskazania ogólnoeuropejskiego systemu klasyfikacji gier PEGI (Pan-European Game Information). Pamiętajcie jednak, że rating PEGI podaje jedynie informację, czy gra jest właściwa dla danego wieku, nie uwzględnia natomiast poziomu jej trudności – jako PEGI 3 może być oceniona np. trudna gra ekonomiczna, ponieważ nie zawiera treści nieodpowiednich dla dzieci.

W systemie PEGI znajdziecie dwa rodzaje informacji: oznaczenia wiekowe (w sumie pięć) oraz deskryptory treści, czyli oznaczenia zawartości gry (łącznie osiem). W wersjach pudełkowych te pierwsze znajdują się na opakowaniu gry z obu stron, natomiast drugie – z tyłu.

Szczegółowe informacje na temat deskryptorów znajdziecie w naszym poradniku „Nastolatki i gry cyfrowe”.

Nowy rok szkolny z FOMOwskimi i JOMOwskimi

Trwa rok cyfrowej higieny ogłoszony przez ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego, a to oznacza tylko jedno – przed nami kolejne materiały z serii „FOMOwscy i JOMOwscy”! Perypetie tych dwóch rodzin będziecie mogli oglądać jeszcze do końca roku – co miesiąc oddamy w Wasze ręce kolejne komiksy i kursy oraz scenariusze zajęć. Zostańcie z nami, obiecujemy: jest na co czekać!

Jeśli przegapiliście któryś z odcinków – nic straconego, w każdej chwili możecie do nich wrócić. Skorzystajcie z naszej krótkiej ściągawki:

„FOMOwscy i JOMOwscy. Odcinek 1 – Zły sen” (komiks i kurs e-learningowy) oraz scenariusz „Odłączenie od sieci – lęk czy… radość?”

Tematem pierwszego odcinka naszej kampanii była cyfrowa higiena i nawyki, nad którymi warto popracować, by zadbać o swój dobrostan. Kontrola czasu spędzanego przed ekranem, ograniczenie powiadomień w aplikacjach, więcej aktywności na świeżym powietrzu – to tylko kilka pozytywnych zachowań, które powinny wejść Wam w krew! W kursie mogliście sprawdzić, do której rodziny – FOMOwskich czy JOMOwskich – pasujecie bardziej, a także poznaliście wskazówki, które pomogą kształtować zdrowe cyfrowe nawyki.

„FOMOwscy i JOMOwscy. Odcinek 2 – Nowy gracz na rynku social mediów” (komiks i kurs e-learningowy oraz scenariusz „Bezpiecznie w świecie mediów społecznościowych”

W drugiej części kursu, w poradniku dla „świeżaków”, podpowiadamy Wam, z czym młodzi internauci mogą się spotkać w świecie mediów społecznościowych, jak bezpiecznie i rozsądnie z nich korzystać oraz jak reagować na konkretne sytuacje, które mogą im się tam przytrafić. Szukaliśmy też wspólnie odpowiedzi na pytania: Który moment na rozpoczęcie swojej przygody w mediach społecznościowych jest dobry? O czym trzeba wtedy pamiętać? Czy social media to tylko przyjemności?

„FOMOwscy i JOMOwscy. Odcinek 3 – Media społecznościowe – (nie)znajomy i cyberkłopoty” (komiks i kurs e-learningowy oraz planer cyfrowej higieny)

W lipcu nasi komiksowi bohaterowie stanęli przed kolejnymi wyzwaniami – tym razem musieli odpowiedzieć sobie na pytanie, czy zawsze warto przyjmować zaproszenia od obcych osób w mediach społecznościowych. Razem z nimi przekonaliście się, że takie nierozważne postępowanie może na Was sprowadzić nie lada kłopoty i narazić na phishng, instalację złośliwego oprogramowania czy kradzież tożsamości. Jako dodatek do kursu tym razem zaproponowaliśmy Wam planer  cyfrowej higieny, który pozwala lepiej zorganizować swój czas w sieci oraz obserwować postępy w budowaniu zdrowych nawyków online.

„FOMOwscy i JOMOwscy. Odcinek 4 – Na tropie cyfrowych śladów” (komiks i kurs e-learningowy oraz gra planszowa)

W ostatnim wakacyjnym odcinku serii mogliście dowiedzieć się, czym jest cyfrowy ślad i jak aktywność podejmowana online wpływa na nasz wizerunek. Ponadto poznaliście sposoby ochrony prywatności w sieci, a także odkryliście, których wiadomości na swój temat lepiej nie publikować w internecie. Chcecie więcej? Skorzystajcie z dołączonej do kursu gry planszowej, która jest nie tylko źródłem wiedzy na temat cyfrowego śladu, ale też okazją do nauki przez zabawę!

Inne aktualności

Zobacz więcej

Temat lekcji: multiscreening

30.04.2025

Urządzenia cyfrowe towarzyszą nam już niemal na każdym kroku. Ułatwiają życie, ale zdarza się również, że są źródłem problemów – w tym pogorszenia samopoczucia. Co kryje się za pojęciem medialnej wielozadaniowości? Kogo możemy określić mianem multiscreenersa? Sprawdźcie!

Najlepsze życzenia!

18.04.2025

Mamy nadzieję, że nadchodzące wiosenne dni przyniosą Wam wytchnienie od obowiązków, radość ze wspólnie spędzonych chwil oraz odrodzenie energii do dalszych działań – w nauce, pracy i życiu osobistym.

Temat lekcji: stres cyfrowy

17.04.2025

Cyfrowy stres może dopaść każdego – nawet dzieci i młodzież. Jak uniknąć negatywnych skutków związanych z nadmiarem bodźców płynących z urządzeń ekranowych? Skorzystajcie z naszych materiałów i przeprowadźcie ważną lekcję na temat cyfrowej higieny.

Kursy wybrane dla Ciebie

Wybierz poziom edukacyjny i sprawdź spersonalizowane rekomendacje kursów.

Rozpocznij naukę
OSE IT Szkoła

Odbiorcy

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

Kategorie tematyczne

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

Pomoc

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu
OSE IT Szkoła

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna NASK GOV.pl Cyfryzacja

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna GOV.pl Cyfryzacja NASK

Zaloguj się

Asset 1
Asset 2
Asset 3
Nie pamiętam hasła
Przetwarzamy Twoje dane osobowe, aby umożliwić Ci dostęp i korzystanie z serwisu OSE IT SZKOŁA. Administratorem Twoich danych osobowych jest Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) z siedzibą w Warszawie. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i plików cookies.

Nie masz konta?

Zarejestruj się

Drogi użytkowniku

Przechodząc do serwisu poprzez kliknięcie odnośnika „Zgadzam się” wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych.

Pliki cookies

Gdy korzystasz z naszych serwisów, gromadzimy informacje o Twojej wizycie i sposobie poruszania się w naszych serwisach. W tym celu stosujemy pliki cookies. Plik cookies zawiera dane informatyczne, które są umieszczone w Twoim urządzeniu końcowym - przeglądarce internetowej, z której korzystasz.

Pliki cookies używane w naszych serwisach wykorzystywane są między innymi do bieżącej optymalizacji serwisów oraz ułatwiania Twojego z nich korzystania. Niektóre funkcjonalności dostępne w naszych serwisach mogą nie działać, jeżeli nie wyrazisz zgody na instalowanie plików cookies.

Instalowanie plików cookies lub uzyskiwanie do nich dostępu nie powoduje zmian w Twoim urządzeniu ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tym urządzeniu.

Stosujemy dwa rodzaje plików cookies: sesyjne i trwałe. Pliki sesyjne wygasają po zakończonej sesji, której czas trwania i dokładne parametry wygaśnięcia określa używana przez Ciebie przeglądarka internetowa oraz nasze systemy analityczne. Trwałe pliki cookies nie są kasowane w momencie zamknięcia okna przeglądarki, głównie po to, by informacje o dokonanych wyborach nie zostały utracone. Pliki cookies aktywne długookresowo wykorzystywane są, aby pomóc nam wspierać komfort korzystania z naszych serwisów, w zależności od tego czy dochodzi do nowych, czy do ponownych odwiedzin serwisu.


Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych oraz aby usprawnić działanie serwisów i zwiększyć komfort z nich korzystania, m.in:

  • pozwalają sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne strony serwisów - dane te wykorzystujemy do optymalizacji serwisów pod kątem odwiedzających;
  • umożliwiają rozpoznanie rodzaju Twojego urządzenia, dzięki czemu możemy lepiej dopasować sposób i format prezentowania treści oraz funkcjonalności serwisów;
  • poprawiają wydajność i efektywność serwisów dla korzystających.

W jaki sposób możesz nie wyrazić zgody na instalowanie plików cookies za pomocą ustawień przeglądarki?

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim urządzeniu, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili możesz też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania naszych serwisów. Pamiętaj jednak, że ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z tych serwisów.


Wykorzystywane narzędzia firm trzecich

Niektóre pliki cookies są tworzone przez podmiot, z usług których korzystamy, np.

  • Google Inc.

W naszych serwisach wykorzystujemy narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Wykorzystujemy je w szczególności do celów statystycznych, aby sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne serwisy. Dane te wykorzystujemy również do optymalizacji i rozwoju serwisów. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics znajdziesz na stronie:  https://policies.google.com/technologies/cookies

  • Facebook

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://pl-pl.facebook.com/policies/cookies/     

  • Twitter

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-cookies

  • Youtube

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://policies.google.com/privacy?hl=pl&gl=pl

Wyrażam zgodę na podstawowe oraz funkcjonalne cookies. Podstawowe cookies są niezbędne aby strona mogła działać prawidłowo. Cookies funkcjonalne wykorzystujemy do analizowania wizyt na stronie internetowej. Pomoże nam to zrozumieć, jak często odwiedzane są poszczególne serwisy oraz pozwoli optymalizować i rozwijać stronę.

Zgadzam się