OSE IT Szkoła Strona główna
  • Zobacz wszystkie
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      35 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      2 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      6 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      10 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      24 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      37 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      39 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      22 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      25 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
  • Zobacz także

  • Aktualności
  • O portalu
  • Materiały
    • Wykłady
      Publikacje
      Hejt i cyberprzemoc
      Wideo
      Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś”
  • Konkursy
  • Kontakt

Premiera kursu na platformie Bezpieczni w sieci! Bezpieczne granie – jak unikać zagrożeń w świecie cyfrowej rozrywki?

04.03.2025

Gry komputerowe, mobilne, konsolowe to stały element życia wielu z nas. Cyfrowa rozrywka oprócz zalet niesie jednak zagrożenia. Jak świadomie korzystać z gier i zachować równowagę między światem online–offline? Odpowiedzi znajdziecie w naszym nowym, bezpłatnym kursie „Bezpiecznie w grach cyfrowych”!

„Jeszcze tylko ten jeden quest”, „Zdobędę ten przedmiot i kończę” – te myśli towarzyszą wielu graczom i nie zawsze są powodem do niepokoju. Problem pojawia się, gdy granie zaczyna dominować nad innymi aktywnościami, negatywnie wpływa na naukę, sen i relacje z bliskimi. Czy łatwo to dostrzec? Niekoniecznie. Gry są projektowane w taki sposób, aby angażować i zatrzymywać użytkowników jak najdłużej – a producenci stosują różne mechanizmy, które zachęcają do powrotu, często niezauważalnie kształtując cyfrowe nawyki graczy – na gorsze.

Jakie elementy gier mogą stanowić zagrożenie? Czym jest problemowe granie i jak je rozpoznać? Dlaczego nie dostrzegamy hazardu w grach i jakie strategie stosują ich twórcy, aby zwiększać zaangażowanie graczy? To tylko niektóre zagadnienia poruszane w naszym nowym kursie e-learningowym „Bezpiecznie w grach cyfrowych”, adresowanym do nauczycieli i uczniów.

Budujmy zdrowe cyfrowe nawyki – również podczas grania

Choć w Polsce ponad 80% graczy to dorośli, a przeciętny gracz ma ponad 30 lat, to nie sposób nie dostrzec, że granie na ekranie ma wielu fanów wśród dzieci i młodzieży. Według raportu NASK „Nastolatki 3.0” dla ponad 46% nastolatków gry to jedna z najczęstszych aktywności online (Lange 2023; Marszałkowski, 2023).

Gry to fantastyczna forma spędzania czasu, ale nie tylko. Dla młodych użytkowników to również sposób na nawiązywanie relacji, rozwój umiejętności i eksplorowanie wirtualnych światów. Pamiętajmy jednak, że granie – jak każda aktywność przed ekranem urządzenia – wymaga umiaru i świadomości. Warto rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o mechanizmach wykorzystywanych w świecie cyfrowej rozrywki, a także wspólnie ustalać zasady korzystania z gier.

Dzięki naszemu kursowi zarówno uczniowie, jak i nauczyciele zdobędą wiedzę oraz przydatne wskazówki, które pomogą im lepiej poruszać się w świecie cyfrowych gier.

Świadome korzystanie z gier to wspólna odpowiedzialność

„Bezpiecznie w grach cyfrowych” to praktyczna pigułka wiedzy dla nauczycieli, uczniów klas 7–8 i uczniów szkół ponadpodstawowych. Pozwoli zrozumieć cyfrowy świat gier, dostrzec kryjące się w nim pułapki, jak również świadomie kształtować zdrowe nawyki podczas grania.

– Treści kursu pomogą nauczycielom dostrzec te elementy świata cyfrowej rozrywki i społeczności graczy, które mogły umknąć ich uwadze – jak choćby specyficzny język graczy lub zasady i normy różniące się od tych powszechnie przyjętych. Ponadto uczestnicy kursu poznają sygnały mogące świadczyć o problemowym graniu oraz ryzyka, o których warto porozmawiać z uczniami – mówi Marta Witkowska, ekspertka ds. edukacji cyfrowej w NASK, autorka kursu „Bezpiecznie w grach cyfrowych”. – Wirtualne światy być może wydają się bardzo odległe od rzeczywistości szkolnej klasy, warto jednak pamiętać, że stanowią ważną część życia i tożsamości młodych ludzi, nawet jeśli my, dorośli, nie mamy do nich dostępu. Być może nasze materiały zachęcą też nauczycieli do sięgnięcia po gry i szerszego włączenia ich w proces dydaktyczny – dodaje ekspertka.

Co zyskają uczniowie? Kurs o bezpiecznym graniu to dla nich szansa na spojrzenie na ulubioną rozrywkę z dystansu i nieco krytycznie. Pozwoli im przyjrzeć się mechanizmom, które trzymają przy ekranie, zastanowić się nad tym, jak komunikują się gracze i czy każda społeczność będzie wspierać ich psychiczny dobrostan. Mamy nadzieję, że po realizacji kursu z większą ostrożnością będą podchodzili do zakupu loot boxów oraz lepiej zadbają o swoją cyfrową higienę, również podczas emocjonujących rozgrywek.

Jak skorzystać z kursu?

Jeśli dołączyliście już do naszego projektu Bezpieczni w sieci, realizowanego w ramach programu Ogólnopolska Sieć Edukacyjna, to świetnie! Korzystajcie z naszych bezpłatnych materiałów dostępnych na platformie bezpieczniwsieci.edu.pl i wspierajcie uczniów w odpowiedzialnym graniu. Jeszcze tego nie zrobiliście? Zarejestrujcie się już dziś i zyskajcie dostęp do darmowych e-kursów i scenariuszy lekcji dotyczących bezpieczeństwa w internecie.

Materiały na naszej stronie bezpieczniwsieci.edu.pl podzieliliśmy na osiem modułów tematycznych: cyberprzemoc, cyberzagrożenia, cyfrowe ślady i wizerunek online, fake newsy, nielegalne i szkodliwe treści w internecie, prywatność w cyfrowym świecie, cyfrowa higiena, a od dziś znajdziecie też nowy moduł – bezpiecznie w grach cyfrowych. Z treści na platformie mogą korzystać zarówno nauczyciele, jak i uczniowie.

Do naszego projektu Bezpieczni w sieci dołączyło już ponad 118 tys. użytkowników, którzy łącznie zrealizowali ponad 440 tys. kursów – czas na Was!

Chcecie wiedzieć więcej na temat jasnych i ciemnych stron gier? Zachęcamy również do sięgnięcia po poradnik „Nastolatki i gry cyfrowe”. Ten i inne bezpłatne materiały dostępne są na portalu OSE IT Szkoła.

 

Źródła:

Lange R. (red.), (2023), „Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców”, Warszawa: Państwowy Instytut Badawczy NASK [online, dostęp dn. 27.02.2025].

Marszałkowski J. (red.), (2023), „The game industry of Poland – report 2023”, Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości [online, dostęp dn. 27.02.2025].

Inne aktualności

Zobacz więcej

„Nastolatki” w sieci – czego dorośli wciąż nie wiedzą o cyfrowym życiu młodych

01.10.2025

Jak wygląda dorastanie, gdy całe dzieciństwo toczy się online? Najnowszy raport z badania NASK „Nastolatki” pokazuje, że dla młodych sieć nie jest dodatkiem do życia – to jego naturalne środowisko, z własnymi zasadami, wyzwaniami i zagrożeniami.

Dzień Cyfrowych Możliwości – już 11 października w Łodzi!

01.10.2025

Zabawy z robotami, przygody w wirtualnej rzeczywistości, strefa eksperymentowania STEM – to tylko wybrane atrakcje, jakie przygotowano dla dzieci w ramach Dnia Cyfrowych Możliwości. To bezpłatne wydarzenie edukacyjne odbędzie się już 11 października 2025 r. w Zatoce Sportu Politechniki Łódzkiej.

Higiena Cyfrowa 2025 – zgłoś szkołę do projektu

24.09.2025

Państwowy Instytut Badawczy NASK wraz z Fundacją Orły Sportu zapraszają szkoły podstawowe do udziału w projekcie Higiena Cyfrowa 2025, finansowanym ze środków Ministerstwa Cyfryzacji. W ramach programu organizowane będą zajęcia z bezpieczeństwa w sieci i wychowania fizycznego dla uczniów z klas IV–VIII.

Kursy wybrane dla Ciebie

Wybierz poziom edukacyjny i sprawdź spersonalizowane rekomendacje kursów.

Rozpocznij naukę
OSE IT Szkoła

Odbiorcy

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

Kategorie tematyczne

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

Pomoc

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu
OSE IT Szkoła

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna NASK GOV.pl Cyfryzacja

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna GOV.pl Cyfryzacja NASK

Zaloguj się

Asset 1
Asset 2
Asset 3
Nie pamiętam hasła
Przetwarzamy Twoje dane osobowe, aby umożliwić Ci dostęp i korzystanie z serwisu OSE IT SZKOŁA. Administratorem Twoich danych osobowych jest Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) z siedzibą w Warszawie. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i plików cookies.

Nie masz konta?

Zarejestruj się

Drogi użytkowniku

Przechodząc do serwisu poprzez kliknięcie odnośnika „Zgadzam się” wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych.

Pliki cookies

Gdy korzystasz z naszych serwisów, gromadzimy informacje o Twojej wizycie i sposobie poruszania się w naszych serwisach. W tym celu stosujemy pliki cookies. Plik cookies zawiera dane informatyczne, które są umieszczone w Twoim urządzeniu końcowym - przeglądarce internetowej, z której korzystasz.

Pliki cookies używane w naszych serwisach wykorzystywane są między innymi do bieżącej optymalizacji serwisów oraz ułatwiania Twojego z nich korzystania. Niektóre funkcjonalności dostępne w naszych serwisach mogą nie działać, jeżeli nie wyrazisz zgody na instalowanie plików cookies.

Instalowanie plików cookies lub uzyskiwanie do nich dostępu nie powoduje zmian w Twoim urządzeniu ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tym urządzeniu.

Stosujemy dwa rodzaje plików cookies: sesyjne i trwałe. Pliki sesyjne wygasają po zakończonej sesji, której czas trwania i dokładne parametry wygaśnięcia określa używana przez Ciebie przeglądarka internetowa oraz nasze systemy analityczne. Trwałe pliki cookies nie są kasowane w momencie zamknięcia okna przeglądarki, głównie po to, by informacje o dokonanych wyborach nie zostały utracone. Pliki cookies aktywne długookresowo wykorzystywane są, aby pomóc nam wspierać komfort korzystania z naszych serwisów, w zależności od tego czy dochodzi do nowych, czy do ponownych odwiedzin serwisu.


Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych oraz aby usprawnić działanie serwisów i zwiększyć komfort z nich korzystania, m.in:

  • pozwalają sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne strony serwisów - dane te wykorzystujemy do optymalizacji serwisów pod kątem odwiedzających;
  • umożliwiają rozpoznanie rodzaju Twojego urządzenia, dzięki czemu możemy lepiej dopasować sposób i format prezentowania treści oraz funkcjonalności serwisów;
  • poprawiają wydajność i efektywność serwisów dla korzystających.

W jaki sposób możesz nie wyrazić zgody na instalowanie plików cookies za pomocą ustawień przeglądarki?

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim urządzeniu, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili możesz też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania naszych serwisów. Pamiętaj jednak, że ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z tych serwisów.


Wykorzystywane narzędzia firm trzecich

Niektóre pliki cookies są tworzone przez podmiot, z usług których korzystamy, np.

  • Google Inc.

W naszych serwisach wykorzystujemy narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Wykorzystujemy je w szczególności do celów statystycznych, aby sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne serwisy. Dane te wykorzystujemy również do optymalizacji i rozwoju serwisów. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics znajdziesz na stronie:  https://policies.google.com/technologies/cookies

  • Facebook

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://pl-pl.facebook.com/policies/cookies/     

  • Twitter

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-cookies

  • Youtube

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://policies.google.com/privacy?hl=pl&gl=pl

Wyrażam zgodę na podstawowe oraz funkcjonalne cookies. Podstawowe cookies są niezbędne aby strona mogła działać prawidłowo. Cookies funkcjonalne wykorzystujemy do analizowania wizyt na stronie internetowej. Pomoże nam to zrozumieć, jak często odwiedzane są poszczególne serwisy oraz pozwoli optymalizować i rozwijać stronę.

Zgadzam się