OSE IT Szkoła Strona główna
  • Zobacz wszystkie
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      35 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      2 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      6 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      10 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      24 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      37 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      39 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      22 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      25 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
  • Zobacz także

  • Aktualności
  • O portalu
  • Materiały
    • Wykłady
      Publikacje
      Hejt i cyberprzemoc
      Wideo
      Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś”
  • Konkursy
  • Kontakt

Kongres OSE 2025: hejt, AI i wyzwania edukacji

02.12.2025

Kongres OSE 2025 dobiegł końca! Rozmawialiśmy o języku młodych w sieci, nowych technologiach i relacjach społecznych. W konferencji wzięło udział ponad 1650 osób – stacjonarnie i online. Dziękujemy, że byliście z nami!

Kongres Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE), organizowany przez Państwowy Instytut Badawczy NASK, to jedna z najważniejszych konferencji edukacyjnych w Polsce, która odpowiada na wyzwania cyfrowego świata. Za nami kolejna edycja wydarzenia – Kongres OSE 2025. Spotkaliśmy się w Warszawie – w Domu Kultury KADR – oraz online, by dyskutować o rozwiązaniach dla współczesnej edukacji.

Tematem przewodnim Kongresu OSE 2025 był „Szacunek i odporność społeczna – edukacja wobec hejtu, AI i wyzwań przyszłości”. Jak szkoła może budować odporność społeczną na nowe zjawiska? Jak wspierać młodych w świecie dynamicznych zmian, rozwoju sztucznej inteligencji i cyfrowych zagrożeń? Gdzie kończy się żart online, a zaczyna wykluczenie? Kiedy trash talk wzmacnia negatywne postawy, a kiedy cementuje wspólnotę? Na te i inne pytania odpowiedzieli eksperci podczas pasjonujących wykładów, wystąpień i debaty.

– Jesteśmy w szczególnym czasie, bo bezpieczeństwo w internecie odmienia się przez wszystkie przypadki (…). Kolejne Kongresy OSE, kolejne wydarzenia, które mają łączyć proces edukacji z bezpieczeństwem w sieci, są wyzwaniem dla zauważania, jak wiele zmienia się w związku z rewolucją cyfrową w podejściu do nowoczesnej edukacji, narzędzi i przygotowania miejsca, które będzie zapewniało bezpieczeństwo – powiedział wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. – Cyberprzemoc to jedno z przekleństw nowoczesnej technologii, która idzie w parze z rozwojem cyfrowym (…). Ogólnopolska Sieć Edukacyjna i różne programy społeczne mają przede wszystkim szukać odpowiedzi, jak w nowoczesny sposób szkolić, przygotowywać i dawać nadzieję, że cyfrowa rewolucja będzie rozwijała, a jednocześnie będzie przestrzegała przed zagrożeniami – dodał minister.

– Niełatwo jest reagować na zjawiska, z którymi mamy do czynienia, a są nimi i cyberprzemoc, i hejt, ale też umiejętność radzenia sobie najmłodszych uczestników cyfrowego świata z wszystkimi zagrożeniami. Dane, które zbieramy jako NASK, pokazują, że problem jest bardzo istotny. Co trzeci nastolatek doświadcza hejtu, cyberprzemocy w internecie. To są zatrważające dane, stąd Państwa zaangażowanie jest tak naprawdę kluczowe, żebyśmy mogli tym zjawiskom skutecznie przeciwdziałać – powiedziała Małgorzata Olszewska – zastępczyni dyrektora NASK ds. Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. – Kongres OSE odbywa się już po raz szósty, natomiast myślę, że tematyka tegorocznej konferencji wpisze się na stałe na listę tematów, którymi się zajmujemy – dodała.

Do Kongresu OSE dołączyli zaproszeni goście: Radosław Nielek – dyrektor Państwowego Instytutu Badawczego NASK; Przemysław Kuna – prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej; Marzena Sawicka – dyrektorka Departamentu Telekomunikacji w Ministerstwie Cyfryzacji i jej zastępca – Marcin Łukasiewicz.

Młodzież w sieci – wyzwania

Uczestnicy Kongresu OSE 2025 – przedstawiciele oświaty oraz inne osoby zainteresowane tematyką bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie – mieli okazję lepiej poznać świat, w którym funkcjonują dziś młodzi ludzie. Dla nich podział na „online” i „offline” praktycznie nie istnieje, bo cyfrowa rzeczywistość jest tak samo ważna, jak ta zza ekranu urządzenia. Jak wygląda ich codzienność?

Z raportu NASK „Nastolatki” wynika, że młodzież spędza większą część wolnego czasu w sieci. W dni powszednie korzysta z internetu średnio 5 godzin dziennie (bez jednej minuty), a w weekendy nawet dłużej, bo 5 godzin i 16 minut. Jest online głównie dla rozrywki, nauki, budowania relacji lub po prostu „jest” – dla zabicia czasu. Ale w internecie doświadcza też niepokojących zjawisk: cyberataków czy cyberprzemocy (wyzywania, ośmieszania, poniżania, straszenia, wykluczenia z grupy rówieśniczej) (Ładna i in., 2025). Niestety, problemy nastolatków nie znikają po wylogowaniu się z sieci.  

Eksperci są jednomyślni: młodzież potrzebuje dziś kompetencji, które wzmocnią jej odporność na negatywne zjawiska i nauczą funkcjonować w świecie, który zmienia się szybciej niż kiedykolwiek. Jakie umiejętności są dziś szczególnie ważne?

Krytyczne myślenie, szacunek, dialog

Prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski w swoim wystąpieniu „Jakie (cyfrowe) umiejętności są niezbędne w czasach AI?” zwrócił uwagę na potrzebę edukacji w zakresie mądrego, bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z technologii. Podkreślił, że kluczowe wcale nie są umiejętności techniczne, ale m.in. krytyczne myślenie, które buduje odporność na manipulację i dezinformację, umiejętność formułowania treści (w kontekście tworzenia jasnych poleceń, czyli promptów), podstawowa wiedza prawna dotycząca korzystania ze sztucznej inteligencji czy świadomość etyczna związana z użytkowaniem technologii, która może powielać stereotypy i tworzyć nierówności.   

O kompetencjach jutra i zadaniach współczesnej edukacji dyskutowano również podczas debaty „Odporne społeczeństwo zaczyna się w szkole – szacunek, dialog i kompetencje przyszłości”. Eksperci: prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski; Anna Borkowska – ekspertka NASK ds. edukacji cyfrowej; dr Konrad Maj – psycholog społeczny, kierownik Centrum HumanTech na Uniwersytecie SWPS oraz Maciej Dudkiewicz – dyrektor Pionu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Projektów w OSE dyskutowali o tym, w jaki sposób budować odporność informacyjną, emocjonalną i obywatelską uczniów. Wskazali na ważną rolę szkoły w kształtowaniu społeczeństwa otwartego na dialog. Mówili też, jak promować język szacunku w cyfrowym świecie oraz budować w klasie i w sieci atmosferę sprzyjającą wyrażaniu odmiennych opinii.

Ale jak w praktyce wprowadzać kulturę dialogu do szkolnej codzienności? Rad w tym zakresie udzieliła Anna Kulma, ekspertka w zakresie debat oksfordzkich. W swoim wystąpieniu „Lekcja debaty – szkoła jako przestrzeń dialogu i różnicy zdań” wyjaśniła, jak organizować zajęcia, które uczą argumentacji i empatii, oraz jak prowadzić dyskusje, które nie dzielą, lecz rozwijają umiejętność krytycznego myślenia.

O języku młodych

Za słowami kryją się emocje, wartości i sposób postrzegania świata. Język kształtuje relacje, buduje więzi, ale może też burzyć i ranić. Gdzie przebiega granica między żartem a wykluczeniem?

Podczas Kongresu OSE 2025 rozmawialiśmy również o języku młodych ludzi w sieci. Ekspertki wskazywały, że internet stał się przestrzenią, w której młodzież tworzy własny język – dynamiczny, pełen skrótów, kodów kulturowych, żartów. Prof. UJK dr hab. Anna Wileczek w swoim wystąpieniu „Pomiędzy sigmą, 6_7 i szpontem. O (edukacyjnych) pożytkach z podpatrywania języka młodych” przekonywała, że warto ten język poznawać, bo jego zrozumienie może stać się pomostem do lepszej komunikacji i dialogu międzypokoleniowego.

Jednocześnie podkreślano, że język, jakim posługują się dziś dzieci w internecie, często utrwala negatywne wzorce zachowań i staje się narzędziem cyberprzemocy – szerzenia hejtu czy mowy nienawiści.

Anna Borkowska, ekspertka NASK ds. edukacji cyfrowej, w swoim wystąpieniu „To był tylko żart. Hejt, ironia, żart – gdzie przebiega granica?” wskazała, jak rozmawiać z uczniami o żartach, które bolą, i dlaczego „to tylko żart” nie zawsze wystarczy jako usprawiedliwienie. Podpowiedziała też, jak reagować mądrze i wspierać uczniów w budowaniu bezpiecznego klimatu zarówno w klasie, jak i online.

Marta Witkowska, ekspertka NASK ds. edukacji cyfrowej, podczas wykładu „Słowa na polu bitwy: jak trash talk kształtuje społeczności graczy” zwróciła natomiast uwagę na język młodych w grach online. Mówiła o hejcie, normalizowaniu przemocy słownej i wzmacnianiu negatywnych postaw w środowisku graczy.

Zachęcamy do obejrzenia transmisji Kongresu OSE 2025: 

OSE – bezpieczny internet i wsparcie

– Internet, który dostarcza NASK, to nie tylko internet mający wysoki poziom dostępności, wystarczająco szybki na zapotrzebowanie szkół, ale także internet bezpieczny – i to bezpieczeństwo warto podkreślać – powiedział Radosław Nielek, dyrektor NASK. – NASK jest idealnym miejscem dla OSE i OSE to w zasadzie centrum NASK, jeśli chodzi o podejście do otaczającego nas świata, to znaczy o łączenie technologii – także tej zaawansowanej, także z kolejnych warstw systemów bezpieczeństwa, także rozwiązań związanych ze sztuczną inteligencją, które wspierają przede wszystkim bezpieczeństwo w sieciach rozumiane jako treści, do których przez tą sieć można mieć dostęp – dodał dyrektor NASK.

Ogólnopolska Sieć Edukacyjna to zatem coś więcej niż bezpłatny, szybki i bezpieczny internet dla szkół. W ramach OSE edukujemy o powszechnych cyberzagrożeniach, pomagamy kształtować pozytywne nawyki cyfrowe i odpowiedzialne postawy online. W tym celu tworzymy bezpłatne materiały edukacyjne (e-kursy, poradniki, scenariusze zajęć) dostępne na platformie e-learningowej OSE IT Szkoła.

Podczas Kongresu OSE 2025 swoją premierę miał poradnik „ABC cyberbezpieczeństwa 2.0”. Zawarte w publikacji krótkie, ale treściwe hasła przybliżają zagrożenia czyhające w sieci oraz dobre nawyki wspierające bezpieczeństwo i równowagę online–offline. Poradnik w wersji drukowanej trafił do rąk uczestników wydarzenia, a już wkrótce ukaże się online!

Kongresy OSE to ważna część działań edukacyjnych, dlatego dziękujemy raz jeszcze za tak liczny udział w naszych wydarzeniach. W Kongresach OSE, organizowanych od 2019 r., w sumie wzięło udział ponad 10 600 osób – stacjonarnie i online! Jeszcze więcej osób obejrzało wystąpienia kongresowe dostępne na profilach mediów społecznościowych programu OSE (na Facebooku i YouTubie) oraz na stronie kongres.ose.gov.pl.

Bądźcie z nami – również za rok, na Kongresie OSE 2026!

Źródło:

Ładna A. (red.), Kamiński K., Rosłaniec K., Wrońska A., Błażej M., Jankiewicz A., Konopczyński F., Nawrot M., (2025), „Nastolatki. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców”, Warszawa: Państwowy Instytut Badawczy NASK [online, dostęp dn. 2.12.2025].

Inne aktualności

Zobacz więcej

Ferie z Klubem Cyfrowych Możliwości – zaplanuj je już dziś!

25.11.2025

Ferie zimowe warto zaplanować dzieciom wcześniej. Chętnie w tym pomożemy. Co powiecie na darmowe półkolonie, w trakcie których każdy dzień to przygoda z programowaniem, AI, ale i dawka cyfrowej higieny? Ruszyły zapisy na zimowe warsztaty w ramach Klubu Cyfrowych Możliwości. Zapraszamy!

Kongres OSE 2025 – zarejestruj się!

03.11.2025

Już 2 grudnia zapraszamy na Kongres OSE 2025! Wspólnie porozmawiamy o wyzwaniach współczesnej edukacji. Dołączcie do nas – w Warszawie lub online. Na Wasze zgłoszenia czekamy do 24 listopada! Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.

Temat lekcji: FOMO i JOMO

29.10.2025

Ciągłe bycie online daje poczucie kontroli, ale odbiera spokój. FOMO karmi się nadmiarem informacji, JOMO uczy, że czasem warto wylogować się z wyboru. Które podejście wybieracie?

Kursy wybrane dla Ciebie

Wybierz poziom edukacyjny i sprawdź spersonalizowane rekomendacje kursów.

Rozpocznij naukę
OSE IT Szkoła

Odbiorcy

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

Kategorie tematyczne

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

Pomoc

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu
OSE IT Szkoła

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna NASK GOV.pl Cyfryzacja

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna GOV.pl Cyfryzacja NASK

Zaloguj się

Asset 1
Asset 2
Asset 3
Nie pamiętam hasła
Przetwarzamy Twoje dane osobowe, aby umożliwić Ci dostęp i korzystanie z serwisu OSE IT SZKOŁA. Administratorem Twoich danych osobowych jest Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) z siedzibą w Warszawie. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i plików cookies.

Nie masz konta?

Zarejestruj się

Drogi użytkowniku

Przechodząc do serwisu poprzez kliknięcie odnośnika „Zgadzam się” wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych.

Pliki cookies

Gdy korzystasz z naszych serwisów, gromadzimy informacje o Twojej wizycie i sposobie poruszania się w naszych serwisach. W tym celu stosujemy pliki cookies. Plik cookies zawiera dane informatyczne, które są umieszczone w Twoim urządzeniu końcowym - przeglądarce internetowej, z której korzystasz.

Pliki cookies używane w naszych serwisach wykorzystywane są między innymi do bieżącej optymalizacji serwisów oraz ułatwiania Twojego z nich korzystania. Niektóre funkcjonalności dostępne w naszych serwisach mogą nie działać, jeżeli nie wyrazisz zgody na instalowanie plików cookies.

Instalowanie plików cookies lub uzyskiwanie do nich dostępu nie powoduje zmian w Twoim urządzeniu ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tym urządzeniu.

Stosujemy dwa rodzaje plików cookies: sesyjne i trwałe. Pliki sesyjne wygasają po zakończonej sesji, której czas trwania i dokładne parametry wygaśnięcia określa używana przez Ciebie przeglądarka internetowa oraz nasze systemy analityczne. Trwałe pliki cookies nie są kasowane w momencie zamknięcia okna przeglądarki, głównie po to, by informacje o dokonanych wyborach nie zostały utracone. Pliki cookies aktywne długookresowo wykorzystywane są, aby pomóc nam wspierać komfort korzystania z naszych serwisów, w zależności od tego czy dochodzi do nowych, czy do ponownych odwiedzin serwisu.


Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych oraz aby usprawnić działanie serwisów i zwiększyć komfort z nich korzystania, m.in:

  • pozwalają sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne strony serwisów - dane te wykorzystujemy do optymalizacji serwisów pod kątem odwiedzających;
  • umożliwiają rozpoznanie rodzaju Twojego urządzenia, dzięki czemu możemy lepiej dopasować sposób i format prezentowania treści oraz funkcjonalności serwisów;
  • poprawiają wydajność i efektywność serwisów dla korzystających.

W jaki sposób możesz nie wyrazić zgody na instalowanie plików cookies za pomocą ustawień przeglądarki?

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim urządzeniu, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili możesz też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania naszych serwisów. Pamiętaj jednak, że ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z tych serwisów.


Wykorzystywane narzędzia firm trzecich

Niektóre pliki cookies są tworzone przez podmiot, z usług których korzystamy, np.

  • Google Inc.

W naszych serwisach wykorzystujemy narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Wykorzystujemy je w szczególności do celów statystycznych, aby sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne serwisy. Dane te wykorzystujemy również do optymalizacji i rozwoju serwisów. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics znajdziesz na stronie:  https://policies.google.com/technologies/cookies

  • Facebook

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://pl-pl.facebook.com/policies/cookies/     

  • Twitter

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-cookies

  • Youtube

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://policies.google.com/privacy?hl=pl&gl=pl

Wyrażam zgodę na podstawowe oraz funkcjonalne cookies. Podstawowe cookies są niezbędne aby strona mogła działać prawidłowo. Cookies funkcjonalne wykorzystujemy do analizowania wizyt na stronie internetowej. Pomoże nam to zrozumieć, jak często odwiedzane są poszczególne serwisy oraz pozwoli optymalizować i rozwijać stronę.

Zgadzam się