OSE IT Szkoła Strona główna
  • Zobacz wszystkie
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      2 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      10 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      24 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      37 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      38 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      22 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      25 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
  • Zobacz także

  • Aktualności
  • O portalu
  • Materiały
    • Wykłady
      Publikacje
      Wideo
      Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś”
  • Konkursy
  • Kontakt

Lekcja o cyberbezpieczeństwie: FOMO i media społecznościowe

03.10.2023

Ilu możemy mieć znajomych? Jak budujemy relacje w mediach społecznościowych i czy mamy realny kontakt ze wszystkimi osobami, które tam „znamy”? Na ile obraz przedstawiany w postach w social mediach jest zgodny z rzeczywistością? Porozmawiajcie o tym ze swoimi uczniami!

W serii „Lekcja o cyberbezpieczeństwie” mamy dzisiaj dla Was jeden ze scenariuszy zajęć stworzonych w ramach akcji edukacyjnej #stopfomo, prowadzonej w ramach promocji projektu „FOMO 2022. Polacy a lęk przed odłączeniem”. Zachęcamy – podyskutujcie z uczniami o ich znajomościach w mediach społecznościowych. Wnioski zadziwią Was wszystkich!  

Kto się boi odłączyć od sieci?

Wiele aspektów naszego życia na dobre przenieśliśmy już do internetu: to niezaprzeczalny fakt. Rzadko rozstajemy się ze smartfonem i innymi urządzeniami mobilnymi, które umożliwiają dostęp do sieci i stały się dla nas przenośnymi centrami dowodzenia. Świata bez internetu nie znają też jego młodzi użytkownicy – według badań niemal jedną trzecią badanych nastolatków w wieku 15–19 lat można określić jako „fomersów” (Jupowicz-Ginalska i in., 2022). Co to znaczy?

FOMO (ang. Fear of Missing Out) nazywamy inaczej lękiem przed odłączeniem. To obawa, że jeśli będziemy offline, ominie nas coś bardzo ważnego. Osoby borykające się z FOMO są także przekonane, że inni mają ciekawsze, bardziej ekscytujące życie. Lęk przed odłączeniem wymusza na nas stałą obecność w sieci, natychmiastowe reagowanie na każde powiadomienie, a także powoduje dyskomfort, gdy nie mamy telefonu w zasięgu ręki.

Choć wszyscy w mniejszym lub większym stopniu jesteśmy „sfomowani”, zjawisko to nasila się właśnie w grupie młodych internautów (poziom leku przed odłączeniem spada dopiero wśród osób powyżej 45 roku życia). Jak potwierdza raport z badań „FOMO 2022. Polacy a lęk przed odłączeniem”, jedynie 6% młodych ludzi nie odczuwa FOMO, a aż 28% nastolatków doświadcza go na wysokim poziomie. Oznacza to, że dbanie o cyfrowy dobrostan, w tym pokazywanie dzieciom i młodzieży, jak ważne są zdrowe nawyki w tym zakresie, nigdy wcześniej nie było tak ważne, jak w obecnych czasach. Skorzystajcie w tym celu z pięciu scenariuszy zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych – dziś przypomnimy Wam pierwszy z nich!

FOMO i znajomi

Scenariusz „FOMO i relacje w mediach społecznościowych” pomoże Wam przeprowadzić lekcję, podczas której uczniowie nie tylko dowiedzą się więcej na temat lęku przed odłączeniem, ale też poznają mechanizmy wpływające na tworzenie się sieci społecznościowych w internecie. Przypomnicie im także skutki kreowania perfekcyjnego wizerunku w social mediach, który niejednokrotnie nie ma zbyt wiele wspólnego z prawdziwymi przeżyciami i wydarzeniami.

Na początku zaproponujcie uczniom obejrzenie krótkiego filmu „Martwię się, gdy moi znajomi bawią się beze mnie” – znajdziecie go pod adresem fomo.wdib.uw.edu.pl. Następnie zaproście młodzież do dyskusji, zadając np. następujące pytania:

  1. Czy w filmie zobaczyliście zachowania swoich znajomych? Czy rozmawialiście z nimi o tym, jak się czują w podobnych sytuacjach? A może podobne emocje dostrzegacie też u siebie?
  2. W jakim celu zamieszczamy w mediach społecznościowych zdjęcia, filmy, informacje o wydarzeniach, w których uczestniczyliśmy? Dlaczego obserwujemy relacje z życia znajomych w sieci?
  3. Czy te relacje pokazują prawdziwe życie naszych znajomych? Czy mamy możliwość weryfikowania wiarygodności tego, co inni zamieszczają w sieci?

Dyskusja będzie dobrym wstępem do dalszych rozważań o tym, ilu tak naprawdę możemy mieć znajomych. Okazuje się, że ta liczba jest określona i znana. Robert Dunbar, amerykański antropolog i psycholog ewolucyjny, postawił hipotezę, że jesteśmy w stanie utrzymywać wartościowe relacje ze 148 osobami (bliższymi i dalszymi znajomymi). Liczba tych stałych więzi społecznych uzależniona jest zdaniem badacza od zdolności poznawczych ludzkiego mózgu.

FOMO i media społecznościowe

W scenariuszu „FOMO i relacje w mediach społecznościowych” znajdziecie też ćwiczenia, dzięki którym uczniowie poznają mechanizmy rządzące social mediami, w których tak często jesteśmy obecni. Przypomną sobie, że:

  • Portale społecznościowe to w dużej mierze świat autokreacji. Ich użytkownicy przywiązują szczególnie dużą wagę do swojego wizerunku w sieci. Zwykle większość z nich poprawia rzeczywistość, dość mocno ją koloryzując.
  • Kreowanie swojego wizerunku w sieci wiąże się ze stałym, realnym stresem i wydzielaniem się hormonu stresu, czyli kortyzolu. W przypadkach nadużywania mediów społecznościowych i ciągłych zabiegów mających na celu osiągnięcie perfekcyjnego wizerunku wydzielający się długo kortyzol może wpłynąć negatywnie na kondycję fizyczną i psychiczną, doprowadzając do obniżenia nastroju, a nawet stanów depresyjnych. Wydzielanie kortyzolu pobudza także stres spowodowany stałą dostępnością dla komunikacji z innymi w mediach społecznościowych, sprawdzaniem alertów czy wiadomości prywatnych.
  • Im więcej mamy znajomych w sieci, tym mniej możliwości dbania o głębokie relacje z nimi, mniej czasu na ich podtrzymywanie, trudniej nam śledzić na bieżąco, co się dzieje w ich życiu.

Na naszej bezpłatnej platformie e-learningowej OSE IT Szkoła znajdziecie wiele materiałów, dzięki którym dowiecie się więcej na temat lęku przed odłączeniem, np.:

  • „FOMO i problemowe używanie internetu. Poradnik dla nauczycieli”
  • „FOMO i nadużywanie nowych technologii. Poradnik dla rodziców"
  • „Jak się nie zaplątać w sieci? Scenariusz zajęć profilaktycznych dla uczniów w wieku 13–15 lat”
  • Scenariusz lekcji „Otwórz oczy – internet to nie wszystko. Śpiąca Królewna i FOMO”
  • Infografika „FOMO i problemowe używanie internetu”
  • Kurs e-learningowy dla nauczycieli i rodziców „Zrozumieć FOMO”

Śledźcie też kolejne części naszej serii „Lekcja o cyberbezpieczeństwie” – już niedługo przypomnimy Wam kolejne scenariusze zajęć!

 

Źródła:

Jupowicz-Ginalska i in., (2022), „FOMO 2022. Polacy a lęk przed odłączeniem”, Warszawa: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Inne aktualności

Zobacz więcej

Programowanie dla każdego

06.06.2025

Już wkrótce – bo 8 czerwca – Dzień Informatyka. To dobra okazja, by zastanowić się, jak najlepiej przygotować dzieci do życia w świecie, który z roku na rok staje się coraz bardziej cyfrowy.

Temat lekcji: cyberzagrożenia

30.05.2025

Wirtualny świat kusi, ale bywa też miejscem, w którym łatwo się zagubić, zostać zranionym lub zmanipulowanym. Rolą nauczyciela jest nie tylko pokazywać możliwości globalnej sieci, lecz także uczyć uważności, odpowiedzialności i troski o cyfrowe bezpieczeństwo.

Temat lekcji: cyfrowy ślad

14.05.2025

Czy warto dbać o anonimowość w sieci? Jak wspierać uczniów w świadomym kreowaniu swojej obecności w internecie? Skorzystajcie z naszych materiałów edukacyjnych i przeprowadźcie lekcję na temat zarządzania swoimi cyfrowymi śladami!

Kursy wybrane dla Ciebie

Wybierz poziom edukacyjny i sprawdź spersonalizowane rekomendacje kursów.

Rozpocznij naukę
OSE IT Szkoła

Odbiorcy

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

Kategorie tematyczne

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

Pomoc

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu
OSE IT Szkoła

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna NASK GOV.pl Cyfryzacja

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna GOV.pl Cyfryzacja NASK

Zaloguj się

Asset 1
Asset 2
Asset 3
Nie pamiętam hasła
Przetwarzamy Twoje dane osobowe, aby umożliwić Ci dostęp i korzystanie z serwisu OSE IT SZKOŁA. Administratorem Twoich danych osobowych jest Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) z siedzibą w Warszawie. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i plików cookies.

Nie masz konta?

Zarejestruj się

Drogi użytkowniku

Przechodząc do serwisu poprzez kliknięcie odnośnika „Zgadzam się” wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych.

Pliki cookies

Gdy korzystasz z naszych serwisów, gromadzimy informacje o Twojej wizycie i sposobie poruszania się w naszych serwisach. W tym celu stosujemy pliki cookies. Plik cookies zawiera dane informatyczne, które są umieszczone w Twoim urządzeniu końcowym - przeglądarce internetowej, z której korzystasz.

Pliki cookies używane w naszych serwisach wykorzystywane są między innymi do bieżącej optymalizacji serwisów oraz ułatwiania Twojego z nich korzystania. Niektóre funkcjonalności dostępne w naszych serwisach mogą nie działać, jeżeli nie wyrazisz zgody na instalowanie plików cookies.

Instalowanie plików cookies lub uzyskiwanie do nich dostępu nie powoduje zmian w Twoim urządzeniu ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tym urządzeniu.

Stosujemy dwa rodzaje plików cookies: sesyjne i trwałe. Pliki sesyjne wygasają po zakończonej sesji, której czas trwania i dokładne parametry wygaśnięcia określa używana przez Ciebie przeglądarka internetowa oraz nasze systemy analityczne. Trwałe pliki cookies nie są kasowane w momencie zamknięcia okna przeglądarki, głównie po to, by informacje o dokonanych wyborach nie zostały utracone. Pliki cookies aktywne długookresowo wykorzystywane są, aby pomóc nam wspierać komfort korzystania z naszych serwisów, w zależności od tego czy dochodzi do nowych, czy do ponownych odwiedzin serwisu.


Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych oraz aby usprawnić działanie serwisów i zwiększyć komfort z nich korzystania, m.in:

  • pozwalają sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne strony serwisów - dane te wykorzystujemy do optymalizacji serwisów pod kątem odwiedzających;
  • umożliwiają rozpoznanie rodzaju Twojego urządzenia, dzięki czemu możemy lepiej dopasować sposób i format prezentowania treści oraz funkcjonalności serwisów;
  • poprawiają wydajność i efektywność serwisów dla korzystających.

W jaki sposób możesz nie wyrazić zgody na instalowanie plików cookies za pomocą ustawień przeglądarki?

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim urządzeniu, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili możesz też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania naszych serwisów. Pamiętaj jednak, że ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z tych serwisów.


Wykorzystywane narzędzia firm trzecich

Niektóre pliki cookies są tworzone przez podmiot, z usług których korzystamy, np.

  • Google Inc.

W naszych serwisach wykorzystujemy narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Wykorzystujemy je w szczególności do celów statystycznych, aby sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne serwisy. Dane te wykorzystujemy również do optymalizacji i rozwoju serwisów. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics znajdziesz na stronie:  https://policies.google.com/technologies/cookies

  • Facebook

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://pl-pl.facebook.com/policies/cookies/     

  • Twitter

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-cookies

  • Youtube

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://policies.google.com/privacy?hl=pl&gl=pl

Wyrażam zgodę na podstawowe oraz funkcjonalne cookies. Podstawowe cookies są niezbędne aby strona mogła działać prawidłowo. Cookies funkcjonalne wykorzystujemy do analizowania wizyt na stronie internetowej. Pomoże nam to zrozumieć, jak często odwiedzane są poszczególne serwisy oraz pozwoli optymalizować i rozwijać stronę.

Zgadzam się