OSE IT Szkoła Strona główna
  • Zobacz wszystkie
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      2 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      10 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      24 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      37 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      38 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      22 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      25 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
  • Zobacz także

  • Aktualności
  • O portalu
  • Materiały
    • Wykłady
      Publikacje
      Wideo
      Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś”
  • Konkursy
  • Kontakt

Lekcja o cyberbezpieczeństwie: cyberprzemoc i hejt cz. 4

06.03.2024

Niemal połowa młodych ludzi spotyka się w internecie z hejtem, agresją czy mową nienawiści. Niestety niewielu uczniów, którzy doświadczają przemocy w sieci, informuje o tym bliskich. Jak rozmawiać z młodzieżą, by odwrócić tę tendencję? Skorzystajcie z naszego bezpłatnego scenariusza lekcji!

W dzisiejszej „Lekcji o cyberbezpieczeństwie” zachęcamy Was do przeprowadzenia zajęć na niezwykle ważny temat – porozmawiajcie o cyberprzemocy i hejcie. Jak wynika z badań NASK „Nastolatki 3.0”, prawie połowa młodych ludzi spotyka się w internecie z sytuacjami, w których ich znajomi są atakowani i wyzywani. Z ośmieszaniem i poniżaniem kogoś w sieci zetknął się co trzeci respondent.

Cyberprzemoc przybiera różne formy: od przesyłania agresywnych wiadomości po publikację kompromitujących materiałów, mających na celu wyśmiewanie, poniżanie lub zastraszanie innych osób. Bardzo często przyczyną przemocy w świecie cyfrowym są konflikty szkolne czy rówieśnicze. Dla agresorów internet stał się dodatkową przestrzenią, w której pozwalają sobie krzywdzić innych – nierzadko bez żadnych konsekwencji. Jak się okazuje, młodzi ludzie często działają nieświadomie, nie zdając sobie sprawy z tego, jaką krzywdę wyrządzają drugiej osobie. Pokazujcie im, co można, a czego nie powinno się robić w internecie!

Rodzaje agresji w sieci

Z pewnością każdy z Was niejednokrotnie doświadczył cyberprzemocy – osobiście lub pośrednio. Zdarzyło Wam się natknąć na wulgarne wpisy na kontach społecznościowych czy krzywdzące komentarze pod publikacjami, prawda? Form i rodzajów cyfrowej agresji jest wiele, jednak warto znać przynajmniej te podstawowe, wśród których trzeba wymienić:

  • wykluczanie – wyłączenie konkretnej osoby lub osób z grupy online, usunięcie jej ze znajomych w portalach społecznościowych w celu sprawienia jej przykrości, poniżenia;
  • nękanie – wysyłanie powtarzalnych, poniżających, agresywnych wiadomości do wybranej osoby;
  • cyberstalking – śledzenie i uporczywe wysyłanie ofierze niechcianych wiadomości, gróźb;
  • wojna na obelgi (flaming) – internetowa kłótnia polegająca na wulgarnej, często publicznej, wymianie zdań;
  • dyskredytacja – wysyłanie informacji mających na celu oczernienie danej osoby w oczach innych lub zamieszczanie takich informacji w internecie, co w konsekwencji może prowadzić do zniszczenia reputacji;
  • happy slapping – prowokowanie do zrobienia czegoś lub udziału w jakimś zdarzeniu i upublicznienie materiałów z tego wydarzenia w sieci w celu ośmieszenia uczestniczącej w nim osoby;
  • sextortion – szantaż polegający na grożeniu ujawnieniem intymnych zdjęć;
  • kradzież tożsamości – przywłaszczenie sobie danych osobowych innej osoby i podszywanie się pod nią w celu wyrządzenia jej krzywdy.

Skutki cyberprzemocy

Nie ma wątpliwości, że każdy z powyższych rodzajów cyfrowej przemocy wyrządza krzywdę. Niektóre z aktów internetowej agresji naruszają prawo, co oznacza, że mogą zostać zgłoszone na policję, a w dalszej konsekwencji nawet skierowane do sądu. Zalicza się do nich: zniesławienie lub zniewagę, naruszenie wizerunku, stalking, podszywanie się pod kogoś oraz groźby.

Takie działania narażają ofiary cyberprzemocy na trudno odwracalne skutki. Wynika to z faktu, że materiały opublikowane w internecie nie giną. Nawet gdy zostaną usunięte, nie możemy mieć pewności, ile kopii zostało wykonanych i na czyich urządzeniach się znajdują. Nie można zapominać o tym, że cyberprzemoc wywołuje emocje, z którymi bardzo trudno sobie poradzić, szczególnie młodym ludziom, kształtującym dopiero swoje mechanizmy obronne.

Młodzi internauci, którzy nie znają świata bez dostępu do sieci, nie potrafią postawić wyraźnej granicy między przestrzeniami online i offline. To, czego doświadczają w internecie, bywa dla nich równie lub nawet bardziej intensywne i prawdziwe niż to, z czym spotykają się „w realu”. Dodajmy do tego złudne poczucie anonimowości i nieostrożność typową dla wieku dojrzewania – otrzymamy obraz naprawdę trudnego środowiska, w którym młodzież najczęściej radzi sobie sama. Dlatego po raz kolejny podkreślamy, jak ważne jest Wasza rola – rola odpowiedzialnego przewodnika po świecie online dla Waszych uczniów czy dzieci.

Cyberprzemoc na lekcji

Zachęcamy Was do skorzystania z naszego bezpłatnego scenariusza dla uczniów szkół ponadpodstawowych „Bez złych intencji… A jednak przemoc!”, dostępnego na platformie Bezpieczni w sieci. Takie zajęcia przede wszystkim uświadomią młodym użytkownikom sieci, w jaki sposób środowisko internetowe wpływa na przekształcenie aktów agresji w działania przemocowe. Uczniowie poznają podobieństwa i różnice między nękaniem w realnym świecie i w sieci oraz dowiedzą się, dlaczego trzeba przeciwstawiać się cyberprzemocy i wspierać rówieśników, którzy jej doświadczają. 

Chcecie pogłębić omawiany temat lub porozmawiać o nim z młodszymi uczniami? Sięgnijcie po inne scenariusze, które omawialiśmy w naszej serii już wcześniej:

  • „Lekcja o cyberbezpieczeństwie: cyberprzemoc i hejt”,
  • „Lekcja o cyberbezpieczeństwie: cyberprzemoc i hejt cz. 2”,
  • „Lekcja o cyberbezpieczeństwie: cyberprzemoc i hejt cz. 3”.

Inne aktualności

Zobacz więcej

Temat lekcji: cyfrowy ślad

14.05.2025

Czy warto dbać o anonimowość w sieci? Jak wspierać uczniów w świadomym kreowaniu swojej obecności w internecie? Skorzystajcie z naszych materiałów edukacyjnych i przeprowadźcie lekcję na temat zarządzania swoimi cyfrowymi śladami!

Temat lekcji: multiscreening

30.04.2025

Urządzenia cyfrowe towarzyszą nam już niemal na każdym kroku. Ułatwiają życie, ale zdarza się również, że są źródłem problemów – w tym pogorszenia samopoczucia. Co kryje się za pojęciem medialnej wielozadaniowości? Kogo możemy określić mianem multiscreenersa? Sprawdźcie!

Najlepsze życzenia!

18.04.2025

Mamy nadzieję, że nadchodzące wiosenne dni przyniosą Wam wytchnienie od obowiązków, radość ze wspólnie spędzonych chwil oraz odrodzenie energii do dalszych działań – w nauce, pracy i życiu osobistym.

Kursy wybrane dla Ciebie

Wybierz poziom edukacyjny i sprawdź spersonalizowane rekomendacje kursów.

Rozpocznij naukę
OSE IT Szkoła

Odbiorcy

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

Kategorie tematyczne

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

Pomoc

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu
OSE IT Szkoła

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna NASK GOV.pl Cyfryzacja

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna GOV.pl Cyfryzacja NASK

Zaloguj się

Asset 1
Asset 2
Asset 3
Nie pamiętam hasła
Przetwarzamy Twoje dane osobowe, aby umożliwić Ci dostęp i korzystanie z serwisu OSE IT SZKOŁA. Administratorem Twoich danych osobowych jest Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) z siedzibą w Warszawie. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i plików cookies.

Nie masz konta?

Zarejestruj się

Drogi użytkowniku

Przechodząc do serwisu poprzez kliknięcie odnośnika „Zgadzam się” wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych.

Pliki cookies

Gdy korzystasz z naszych serwisów, gromadzimy informacje o Twojej wizycie i sposobie poruszania się w naszych serwisach. W tym celu stosujemy pliki cookies. Plik cookies zawiera dane informatyczne, które są umieszczone w Twoim urządzeniu końcowym - przeglądarce internetowej, z której korzystasz.

Pliki cookies używane w naszych serwisach wykorzystywane są między innymi do bieżącej optymalizacji serwisów oraz ułatwiania Twojego z nich korzystania. Niektóre funkcjonalności dostępne w naszych serwisach mogą nie działać, jeżeli nie wyrazisz zgody na instalowanie plików cookies.

Instalowanie plików cookies lub uzyskiwanie do nich dostępu nie powoduje zmian w Twoim urządzeniu ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tym urządzeniu.

Stosujemy dwa rodzaje plików cookies: sesyjne i trwałe. Pliki sesyjne wygasają po zakończonej sesji, której czas trwania i dokładne parametry wygaśnięcia określa używana przez Ciebie przeglądarka internetowa oraz nasze systemy analityczne. Trwałe pliki cookies nie są kasowane w momencie zamknięcia okna przeglądarki, głównie po to, by informacje o dokonanych wyborach nie zostały utracone. Pliki cookies aktywne długookresowo wykorzystywane są, aby pomóc nam wspierać komfort korzystania z naszych serwisów, w zależności od tego czy dochodzi do nowych, czy do ponownych odwiedzin serwisu.


Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych oraz aby usprawnić działanie serwisów i zwiększyć komfort z nich korzystania, m.in:

  • pozwalają sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne strony serwisów - dane te wykorzystujemy do optymalizacji serwisów pod kątem odwiedzających;
  • umożliwiają rozpoznanie rodzaju Twojego urządzenia, dzięki czemu możemy lepiej dopasować sposób i format prezentowania treści oraz funkcjonalności serwisów;
  • poprawiają wydajność i efektywność serwisów dla korzystających.

W jaki sposób możesz nie wyrazić zgody na instalowanie plików cookies za pomocą ustawień przeglądarki?

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim urządzeniu, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili możesz też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania naszych serwisów. Pamiętaj jednak, że ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z tych serwisów.


Wykorzystywane narzędzia firm trzecich

Niektóre pliki cookies są tworzone przez podmiot, z usług których korzystamy, np.

  • Google Inc.

W naszych serwisach wykorzystujemy narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Wykorzystujemy je w szczególności do celów statystycznych, aby sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne serwisy. Dane te wykorzystujemy również do optymalizacji i rozwoju serwisów. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics znajdziesz na stronie:  https://policies.google.com/technologies/cookies

  • Facebook

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://pl-pl.facebook.com/policies/cookies/     

  • Twitter

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-cookies

  • Youtube

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://policies.google.com/privacy?hl=pl&gl=pl

Wyrażam zgodę na podstawowe oraz funkcjonalne cookies. Podstawowe cookies są niezbędne aby strona mogła działać prawidłowo. Cookies funkcjonalne wykorzystujemy do analizowania wizyt na stronie internetowej. Pomoże nam to zrozumieć, jak często odwiedzane są poszczególne serwisy oraz pozwoli optymalizować i rozwijać stronę.

Zgadzam się