OSE IT Szkoła Strona główna
  • Zobacz wszystkie
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      2 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      10 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      24 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      37 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      38 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      22 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      25 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
  • Zobacz także

  • Aktualności
  • O portalu
  • Materiały
    • Wykłady
      Publikacje
      Wideo
      Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś”
  • Konkursy
  • Kontakt

Jak nie wpaść w pułapkę gier cyfrowych? Podpowiadają FOMOwscy i JOMOwscy

24.09.2024

Gry cyfrowe nierzadko sprawiają, że zapominamy o otaczającym nas świecie. Jednak kolejny rekord to nie wszystko. Przekonajcie się razem z naszymi bohaterami, że czasem warto się wylogować!

Kończy się kolejny miesiąc, a to może znaczyć tylko jedno – oddaliśmy w Wasze ręce następny odcinek naszej kampanii „FOMOwscy i JOMOwscy”. We wrześniu tematem przewodnim były gry cyfrowe – poznaliście już międzypokoleniową historię graczy w komiksie, a z kursu dowiedzieliście się, w jaki sposób dbać o swoje zdrowie podczas rozgrywki. Od dziś możecie korzystać też ze scenariusza zajęć, w którym znajdziecie podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawą lekcję z uczniami na temat sposobów wprowadzania zasad cyfrowej higieny podczas grania. To wciąż nie koniec – kolejnych przygód możecie spodziewać się już na początku października!

Czy można grać, zachowując cyfrowy dobrostan?

Dorośli często mówią, że gry to tylko głupia rozrywka i pożeracz czasu. Takie stwierdzenia słyszeli też na pewno młodzi FOMOwscy i JOMOwscy (a być może i Wam zdarzało się powiedzieć coś takiego swoim dzieciom). Wyobraźcie więc sobie zdziwienie Filipa, Franki, Julki i Janka, gdy okazało się, że tata w związku z grami miał kiedyś poprawkę z fizyki, a ciocię z powodu gier na komórce ciągle bolała głowa!

Gry potrafią wciągnąć każdego – niezależnie od wieku, zainteresowań czy doświadczenia z technologią. Bogate światy, interaktywna fabuła oraz mechaniki zaprojektowane tak, by wzbudzać ciekawość i nagradzać za postępy, sprawiają, że każdy, od młodych ludzi po dorosłych, może dać się pochłonąć przez wirtualną rozrywkę. Gry oferują nie tylko ucieczkę od rzeczywistości, ale także poczucie sprawczości, co czyni je atrakcyjnymi dla szerokiego grona odbiorców. W dodatku elementy rywalizacji, wspólna gra z innymi oraz regularne aktualizacje treści sprawiają, że nawet osoby, które wcześniej nie interesowały się cyfrową rozrywką, mogą szybko zobaczyć w nich nowe hobby.

Ważne jest przy tym zachowywanie zdrowego rozsądku i zasad cyfrowej higieny, aby uniknąć negatywnych skutków nadmiernego grania. Choć gry mogą dostarczać rozrywki i stymulować umysł, zbyt długie sesje to częsta przyczyna zmęczenia, izolacji społecznej czy problemów zdrowotnych, takich jak ból oczu bądź zaburzenia snu. Kluczowe jest wyznaczanie sobie granic czasowych, regularne przerwy oraz dbanie o równowagę pomiędzy czasem spędzonym w wirtualnym świecie a rzeczywistością.

Przeczytajcie piąty odcinek komiksu i przekonajcie się, któremu z naszych graczy udało się zadbać o swój dobrostan!

Praktyczny poradnik dla graczy

Po lekturze komiksu koniecznie sprawdźcie też kurs e-learningowy „FOMOwscy i JOMOwscy. Odcinek 5 – Gra o dobre samopoczucie”, gdzie znajdziecie przede wszystkim praktyczny poradnik. Zawarte w nim wskazówki pomogą wdrażać zdrowe cyfrowe nawyki.

Filip FOMOwski przekonał się, że pomocne jest zadanie sobie pięciu pytań. Wykorzystajcie je w swoich rozmowach z dziećmi lub uczniami!

  1. Czy dbasz o swój sen? Siedzenie przed ekranem do późna sprawia, że trudniej jest usnąć, a sen jest gorszej jakości. Najlepiej odłożyć urządzenia cyfrowe co najmniej 30 minut przed zaśnięciem.
  2. Czy podczas rozgrywki robisz regularne przerwy? Po 20 minutach aktywności przed ekranem warto na chwilę wstać, przejść się, porozciągać, pooddychać głęboko, co poprawi krążenie krwi i limfy. W przerwę od gry nie sięgamy po smartfona!
  3. Czy pamiętasz o prawidłowej postawie ciała? Odpowiednie ustawienie ciała na fotelu, ergonomiczna myszka, ekran ustawiony tak, by nie pochylać głowy – wszystko to ma duże znaczenie dla naszej postawy!
  4. Czy dbasz o oczy? Po 20 minutach wpatrywania się w ekran warto dać oczom odpocząć – rozejrzeć się, popatrzeć na oddalone przedmioty, pomrugać przez chwilę.
  5. Czy wiesz, co i ile jesz? Koncentracja na ekranie może być przyczyną bezwiednego sięgania po coś do przegryzienia – a wtedy trudno kontrolować, ile naprawdę zjedliśmy. Zamiast podjadać, lepiej zrobić sobie przerwę na wartościowy posiłek.

Lekcja ze scenariuszem

Uzupełnieniem zawartych w kursie wskazówek dla graczy jest również scenariusz zajęć „Gra o dobre samopoczucie”, który właśnie dziś oddajemy w Wasze ręce!

Nasz materiał pomoże Wam wzbudzić refleksję wśród uczniów na temat ich nawyków podczas grania. Ponadto dzięki aktywnościom i zadaniom zaproponowanym w scenariuszu (grze w bierki czy burzy mózgów) uczniowie przekonają się, jak w praktyce zadbać o zdrowie i dobre samopoczucie w trakcie cyfrowej rozrywki. Poznają też podstawowe zasady bezpieczeństwa i reagowania na trudne sytuacje online.

Nasz materiał edukacyjny sprawdzi się szczególnie na lekcji z młodzieżą w wieku 13–15 lat. Scenariusz znajdziecie na platformie OSE IT Szkoła w piątym kursie: „FOMOwscy i JOMOwscy. Odcinek 5 – Gra o dobre samopoczucie”.

Uczcie się cyfrowej higieny z FOMOwskimi i JOMOwskimi!

Nasza kampania, zorganizowana w ramach roku cyfrowej higieny ogłoszonego przez ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego, zachęca uczniów do odnajdowania równowagi pomiędzy aktywnościami online i offline. Chcecie być na bieżąco z materiałami, które dla Was przygotowujemy? Śledźcie na Facebooku OSE – Ogólnopolska Sieć Edukacyjna i na OSE IT Szkole cyfrowe przygody dwóch rodzin – tytułowych FOMOwskich i JOMOwskich. Co miesiąc na platformie pojawia się nowy odcinek komiksu, a w raz z nim kurs e-learningowy oraz scenariusz zajęć bądź inny materiał, np. planer cyfrowej higieny czy gra edukacyjna.

Możecie korzystać z materiałów w ramach pięciu odcinków kampanii:

  • FOMOwscy i JOMOwscy. Odcinek 1 – Zły sen” (komiks i kurs e-learningowy oraz scenariusz „Odłączenie od sieci – lęk czy… radość?”);
  • „FOMOwscy i JOMOwscy. Odcinek 2 – Nowy gracz na rynku social mediów” (komiks i kurs e-learningowy oraz scenariusz „Bezpiecznie w świecie mediów społecznościowych”);
  • „FOMOwscy i JOMOwscy. Odcinek 3 – Media społecznościowe – (nie)znajomy i cyberkłopoty” (komiks i kurs e-learningowy oraz planer cyfrowej higieny);
  • „FOMOwscy i JOMOwscy. Odcinek 4 – Na tropie cyfrowych śladów” (komiks i kurs e-learningowy oraz gra planszowa);
  • „FOMOwscy i JOMOwscy. Odcinek 5 – Gra o dobre samopoczucie” (komiks i kurs e-learningowy oraz scenariusz „Gra o dobre samopoczucie”).

Przed nami jeszcze trzy odcinki, które będą dotyczyć unikania cyberzagrożeń, multiscreeningu i tworzenia domowych zasad cyfrowej higieny. Zapewniamy – jest na co czekać!

Inne aktualności

Zobacz więcej

Za nami kolejny dobry rok szkolny!

27.06.2025

2 tys. nauczycieli w projekcie OSEhero i 2468 ich inicjatyw, 2,5 tys. uczestników Kongresu OSE 2024, 31 nowych materiałów edukacyjnych, 5,5 tys. warsztatów w ramach „Szkoły międzypokoleniowej” – to tylko kilka liczb, którymi możemy opisać rok szkolny 2024/2025 w OSE.

Temat lekcji: patostreamy

26.06.2025

Patostreamy – choć bardzo szkodliwe – są obecne w sieci i stale znajdują szerokie grono odbiorców. Z czego to wynika i jak walczyć z tym zjawiskiem? Sprawdźcie.

Temat lekcji: manipulacje w sieci i teorie spiskowe

13.06.2025

Nikt z nas nie jest w pełni odporny na dezinformację, ale młodzi ludzie, z racji wieku, ulegają jej najczęściej. Skorzystajcie z materiałów dostępnych na OSE IT Szkole i pomówcie z uczniami o teoriach spiskowych i manipulacjach!

Kursy wybrane dla Ciebie

Wybierz poziom edukacyjny i sprawdź spersonalizowane rekomendacje kursów.

Rozpocznij naukę
OSE IT Szkoła

Odbiorcy

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

Kategorie tematyczne

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

Pomoc

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu
OSE IT Szkoła

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna NASK GOV.pl Cyfryzacja

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna GOV.pl Cyfryzacja NASK

Zaloguj się

Asset 1
Asset 2
Asset 3
Nie pamiętam hasła
Przetwarzamy Twoje dane osobowe, aby umożliwić Ci dostęp i korzystanie z serwisu OSE IT SZKOŁA. Administratorem Twoich danych osobowych jest Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) z siedzibą w Warszawie. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i plików cookies.

Nie masz konta?

Zarejestruj się

Drogi użytkowniku

Przechodząc do serwisu poprzez kliknięcie odnośnika „Zgadzam się” wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych.

Pliki cookies

Gdy korzystasz z naszych serwisów, gromadzimy informacje o Twojej wizycie i sposobie poruszania się w naszych serwisach. W tym celu stosujemy pliki cookies. Plik cookies zawiera dane informatyczne, które są umieszczone w Twoim urządzeniu końcowym - przeglądarce internetowej, z której korzystasz.

Pliki cookies używane w naszych serwisach wykorzystywane są między innymi do bieżącej optymalizacji serwisów oraz ułatwiania Twojego z nich korzystania. Niektóre funkcjonalności dostępne w naszych serwisach mogą nie działać, jeżeli nie wyrazisz zgody na instalowanie plików cookies.

Instalowanie plików cookies lub uzyskiwanie do nich dostępu nie powoduje zmian w Twoim urządzeniu ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tym urządzeniu.

Stosujemy dwa rodzaje plików cookies: sesyjne i trwałe. Pliki sesyjne wygasają po zakończonej sesji, której czas trwania i dokładne parametry wygaśnięcia określa używana przez Ciebie przeglądarka internetowa oraz nasze systemy analityczne. Trwałe pliki cookies nie są kasowane w momencie zamknięcia okna przeglądarki, głównie po to, by informacje o dokonanych wyborach nie zostały utracone. Pliki cookies aktywne długookresowo wykorzystywane są, aby pomóc nam wspierać komfort korzystania z naszych serwisów, w zależności od tego czy dochodzi do nowych, czy do ponownych odwiedzin serwisu.


Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych oraz aby usprawnić działanie serwisów i zwiększyć komfort z nich korzystania, m.in:

  • pozwalają sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne strony serwisów - dane te wykorzystujemy do optymalizacji serwisów pod kątem odwiedzających;
  • umożliwiają rozpoznanie rodzaju Twojego urządzenia, dzięki czemu możemy lepiej dopasować sposób i format prezentowania treści oraz funkcjonalności serwisów;
  • poprawiają wydajność i efektywność serwisów dla korzystających.

W jaki sposób możesz nie wyrazić zgody na instalowanie plików cookies za pomocą ustawień przeglądarki?

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim urządzeniu, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili możesz też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania naszych serwisów. Pamiętaj jednak, że ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z tych serwisów.


Wykorzystywane narzędzia firm trzecich

Niektóre pliki cookies są tworzone przez podmiot, z usług których korzystamy, np.

  • Google Inc.

W naszych serwisach wykorzystujemy narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Wykorzystujemy je w szczególności do celów statystycznych, aby sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne serwisy. Dane te wykorzystujemy również do optymalizacji i rozwoju serwisów. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics znajdziesz na stronie:  https://policies.google.com/technologies/cookies

  • Facebook

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://pl-pl.facebook.com/policies/cookies/     

  • Twitter

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-cookies

  • Youtube

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://policies.google.com/privacy?hl=pl&gl=pl

Wyrażam zgodę na podstawowe oraz funkcjonalne cookies. Podstawowe cookies są niezbędne aby strona mogła działać prawidłowo. Cookies funkcjonalne wykorzystujemy do analizowania wizyt na stronie internetowej. Pomoże nam to zrozumieć, jak często odwiedzane są poszczególne serwisy oraz pozwoli optymalizować i rozwijać stronę.

Zgadzam się