OSE IT Szkoła Strona główna
  • Zobacz wszystkie
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      2 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      10 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      24 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      37 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      38 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      22 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      25 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
  • Zobacz także

  • Aktualności
  • O portalu
  • Materiały
    • Wykłady
      Publikacje
      Wideo
      Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś”
  • Konkursy
  • Kontakt

Temat lekcji: stres cyfrowy

17.04.2025

Cyfrowy stres może dopaść każdego – nawet dzieci i młodzież. Jak uniknąć negatywnych skutków związanych z nadmiarem bodźców płynących z urządzeń ekranowych? Skorzystajcie z naszych materiałów i przeprowadźcie ważną lekcję na temat cyfrowej higieny.

Urządzenia cyfrowe podłączone do sieci towarzyszą nam przez większość dnia. Próby ograniczania czasu spędzanego online to często prawdziwe wyzwanie – szczególnie dla młodych użytkowników internetu. Warto jednak podjąć ten trud i uczyć się korzystać z urządzeń tak, by nie szkodziły, ale wspierały nasz rozwój. Od czego zacząć? Praktyczne wskazówki znajdziecie na plakacie „Stres cyfrowy i przeciążenie informacyjne” i w naszych innych bezpłatnych materiałach edukacyjnych.

Coraz więcej ekranów

Nowe technologie, choć ułatwiają życie, potrafią być źródłem wielu problemów, które dotykają również młodych internautów. Eksperci wskazują, że spadek motywacji u dzieci, utrata zainteresowania codziennymi sprawami, a także trudności w radzeniu sobie z obowiązkami mogą mieć związek ze zbyt dużym przywiązaniem do urządzeń ekranowych. Jednocześnie badania pokazują, że zachowanie równowagi online–offline może być dla nastolatków trudne, ponieważ z roku na rok są coraz bardziej aktywni w sieci.

Średni czas korzystania z internetu w dni powszednie rośnie i obecnie wynosi 5 godzin i 36 minut (dla porównania w 2020 r. – 4 godziny 50 minut). Sprawy nie ułatwia też popularność mediów społecznościowych: co piąty nastolatek nie jest w stanie dobrze funkcjonować dłużej niż kilka godzin bez zaglądania do social mediów, a co ósmy przejawia wysoki poziom uzależnienia od platform społecznościowych (Lange, 2023). Do tego dochodzi multiscreening, czyli korzystanie z wielu ekranów równocześnie, które potrafi być bardzo wyczerpujące.

Szkodliwy nadmiar

Brak higieny cyfrowej to prosta droga do kłopotów ze zdrowiem. Osoby nadużywające internetu i urządzeń skarżą się np. na ból głowy, kręgosłupa czy problemy ze snem. Na tym jednak nie kończy się lista „skutków ubocznych”. Spędzanie większości dnia (a czasem też nocy) przed ekranem prowadzi do stresu cyfrowego – czyli stanu podwyższonego napięcia i konieczności bycia w stałej gotowości do reagowania na natłok informacji. To z kolei może powodować rozdrażnienie, zmęczenie, trudności w utrzymaniu koncentracji i uwagi (Borkowska, Witkowska, 2024).

Jak zapobiegać skutkom nadmiernego korzystania z internetu i urządzeń ekranowych? Jak zawsze warto skupić się na profilaktyce i odpowiedniej edukacji. W tym przypadku kluczowe jest wielotorowe podejście: rozpoznanie problemu, opracowanie i wdrożenie działań promujących zdrowe nawyki cyfrowe oraz zdobycie wiedzy, gdzie szukać specjalistycznej pomocy w przypadku nasilających się trudności.

Mniej technologii – jak to zrobić?

Ważna informacja jest taka, że stresu cyfrowego i innych kłopotów związanych z narastającą zależnością od nowych technologii można uniknąć (a przynajmniej znacznie je ograniczyć)! Można też pokonać przebodźcowanie i napięcie wywołane nadmiarem informacji. Najlepszym sposobem jest świadome, czasowe odcinanie się od technologii, czyli tzw. cyfrowy detoks. Co to oznacza w praktyce?

Sposobów odzyskania równowagi online–offline jest wiele, a wybór w dużej mierze zależy od każdego z nas. Jeśli zauważymy, że smartfon towarzyszy nam przed zaśnięciem, co wpływa na jakość snu i regenerację, najlepiej wynieść urządzenie do innego pomieszczenia, zaopatrzyć się w dobrą książkę i tradycyjny budzik.

Jeśli natomiast poczujemy, że potrzebne jest nam całkowite odcięcie od internetu, możemy podjąć wyzwanie offline challenge – odłączyć się od sieci na 48 godzin i przyjrzeć się emocjom, jakie towarzyszyły nam w tym czasie. Takie przemyślenia mogą być pomocne w pracy nad budowaniem dobrych cyfrowych nawyków. Więcej przydatnych wskazówek znajdziecie na plakacie „Stres cyfrowy i przeciążenie informacyjne”.

Skorzystajcie z naszych materiałów

Na naszych platformach e-learningowych OSE IT Szkoła i Bezpieczni w sieci znajdziecie też bezpłatne kursy, poradniki, gotowe scenariusze zajęć na temat cyfrowej higieny. Skorzystajcie z materiałów dotyczących nadużywania internetu i kształtowania zdrowych nawyków cyfrowych. Szczególnie polecamy:

  • poradniki: „Offline znaczy zdrowiej. O cyfrowej higienie dla rodziców i wychowawców”, „Mniej znaczy więcej – o multiscreeningu i wielozadaniowości”, „FOMO i problemowe używanie internetu”;
  • zbiór felietonów „Zdrowiej online. O cyfrowej higienie”;
  • scenariusze zajęć dla uczniów: w wieku 13–15 lat „Jak się nie zaplątać w sieci?” oraz klas 5–6 „Otwórz oczy – internet to nie wszystko. Śpiąca Królewna i FOMO”;
  • scenariusz lekcji „Cyfrowa higiena – zadbaj o siebie!” dostępny na naszej platformie bezpieczniwsieci.edu.pl;
  • kursy e-learningowe dla młodszych uczniów: „Przygody Profesora i N@tki, czyli jak mądrze korzystać z internetu” (moduł piąty „Co za dużo, to niezdrowo. Problem z internetem”) i „Internetowa szkoła słonia Spacjusza”(moduł szósty – „Internet to nie wszystko”). W ramach poszczególnych modułów kursów znajdziecie scenariusze zajęć;
  • materiały edukacyjne (kursy, scenariusze lekcji, komiksy) opracowane w ramach kampanii „FOMOwscy i JOMOwscy”.

Zachęcajcie swoich uczniów, by przyglądali się, jak codzienne nawyki korzystania z sieci, telefonu, komputera czy tabletu wpływają na ich samopoczucie i funkcjonowanie. Przypominajcie też, że czasem warto po prostu odpuścić kontakt z urządzeniem, by odzyskać balans online–offline i poczuć się lepiej.

Źródła:

Borkowska A., Witkowska M., (2024), „Stres cyfrowy i przeciążenie informacyjne”, Warszawa: Państwowy Instytut Badawczy NASK [online, dostęp dn. 14.04.2025].

Lange R. (red.), (2023), „Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców”, Warszawa: Państwowy Instytut Badawczy NASK [online, dostęp dn. 14.04.2025].

Inne aktualności

Zobacz więcej

Temat lekcji: cyfrowy ślad

14.05.2025

Czy warto dbać o anonimowość w sieci? Jak wspierać uczniów w świadomym kreowaniu swojej obecności w internecie? Skorzystajcie z naszych materiałów edukacyjnych i przeprowadźcie lekcję na temat zarządzania swoimi cyfrowymi śladami!

Temat lekcji: multiscreening

30.04.2025

Urządzenia cyfrowe towarzyszą nam już niemal na każdym kroku. Ułatwiają życie, ale zdarza się również, że są źródłem problemów – w tym pogorszenia samopoczucia. Co kryje się za pojęciem medialnej wielozadaniowości? Kogo możemy określić mianem multiscreenersa? Sprawdźcie!

Najlepsze życzenia!

18.04.2025

Mamy nadzieję, że nadchodzące wiosenne dni przyniosą Wam wytchnienie od obowiązków, radość ze wspólnie spędzonych chwil oraz odrodzenie energii do dalszych działań – w nauce, pracy i życiu osobistym.

Kursy wybrane dla Ciebie

Wybierz poziom edukacyjny i sprawdź spersonalizowane rekomendacje kursów.

Rozpocznij naukę
OSE IT Szkoła

Odbiorcy

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

Kategorie tematyczne

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

Pomoc

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu
OSE IT Szkoła

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna NASK GOV.pl Cyfryzacja

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna GOV.pl Cyfryzacja NASK

Zaloguj się

Asset 1
Asset 2
Asset 3
Nie pamiętam hasła
Przetwarzamy Twoje dane osobowe, aby umożliwić Ci dostęp i korzystanie z serwisu OSE IT SZKOŁA. Administratorem Twoich danych osobowych jest Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) z siedzibą w Warszawie. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i plików cookies.

Nie masz konta?

Zarejestruj się

Drogi użytkowniku

Przechodząc do serwisu poprzez kliknięcie odnośnika „Zgadzam się” wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych.

Pliki cookies

Gdy korzystasz z naszych serwisów, gromadzimy informacje o Twojej wizycie i sposobie poruszania się w naszych serwisach. W tym celu stosujemy pliki cookies. Plik cookies zawiera dane informatyczne, które są umieszczone w Twoim urządzeniu końcowym - przeglądarce internetowej, z której korzystasz.

Pliki cookies używane w naszych serwisach wykorzystywane są między innymi do bieżącej optymalizacji serwisów oraz ułatwiania Twojego z nich korzystania. Niektóre funkcjonalności dostępne w naszych serwisach mogą nie działać, jeżeli nie wyrazisz zgody na instalowanie plików cookies.

Instalowanie plików cookies lub uzyskiwanie do nich dostępu nie powoduje zmian w Twoim urządzeniu ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tym urządzeniu.

Stosujemy dwa rodzaje plików cookies: sesyjne i trwałe. Pliki sesyjne wygasają po zakończonej sesji, której czas trwania i dokładne parametry wygaśnięcia określa używana przez Ciebie przeglądarka internetowa oraz nasze systemy analityczne. Trwałe pliki cookies nie są kasowane w momencie zamknięcia okna przeglądarki, głównie po to, by informacje o dokonanych wyborach nie zostały utracone. Pliki cookies aktywne długookresowo wykorzystywane są, aby pomóc nam wspierać komfort korzystania z naszych serwisów, w zależności od tego czy dochodzi do nowych, czy do ponownych odwiedzin serwisu.


Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych oraz aby usprawnić działanie serwisów i zwiększyć komfort z nich korzystania, m.in:

  • pozwalają sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne strony serwisów - dane te wykorzystujemy do optymalizacji serwisów pod kątem odwiedzających;
  • umożliwiają rozpoznanie rodzaju Twojego urządzenia, dzięki czemu możemy lepiej dopasować sposób i format prezentowania treści oraz funkcjonalności serwisów;
  • poprawiają wydajność i efektywność serwisów dla korzystających.

W jaki sposób możesz nie wyrazić zgody na instalowanie plików cookies za pomocą ustawień przeglądarki?

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim urządzeniu, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili możesz też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania naszych serwisów. Pamiętaj jednak, że ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z tych serwisów.


Wykorzystywane narzędzia firm trzecich

Niektóre pliki cookies są tworzone przez podmiot, z usług których korzystamy, np.

  • Google Inc.

W naszych serwisach wykorzystujemy narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Wykorzystujemy je w szczególności do celów statystycznych, aby sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne serwisy. Dane te wykorzystujemy również do optymalizacji i rozwoju serwisów. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics znajdziesz na stronie:  https://policies.google.com/technologies/cookies

  • Facebook

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://pl-pl.facebook.com/policies/cookies/     

  • Twitter

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-cookies

  • Youtube

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://policies.google.com/privacy?hl=pl&gl=pl

Wyrażam zgodę na podstawowe oraz funkcjonalne cookies. Podstawowe cookies są niezbędne aby strona mogła działać prawidłowo. Cookies funkcjonalne wykorzystujemy do analizowania wizyt na stronie internetowej. Pomoże nam to zrozumieć, jak często odwiedzane są poszczególne serwisy oraz pozwoli optymalizować i rozwijać stronę.

Zgadzam się