Czego się nauczysz
- zapoznanie z językiem programowania Python, jego filozofią i sposobem uruchamiania
- zapoznanie się ze środowiskiem IDLE (Integrated Development and Learning Environment) – podstawowym środowiskiem języka Python
- poznanie podstawowych typów danych: string, integer, float, boolean oraz zaawansowanych struktur danych na przykładzie listy
- doskonalenie umiejętności programistycznych: funkcje print, input, pętle oraz instrukcje warunkowe, definiowanie własnych funkcji
- wykorzystywanie potencjału bibliotek standardowych języka Python na przykładzie: math, time, turtle
Program kursu
- Podstawy Python – skąd pobrać i jak zainstalować: Linux, Windows, IDLE
- Instalacja Python i IDLE w systemie Windows 10
- Instalacja Python i IDLE w systemie Ubuntu 20.04
- Podstawowe zmienne, typy danych
- Tryby pracy w środowisku IDLE:
- REPL: Read, Eval, Print, Loop – pojedyncze polecenia, przydatne skróty klawiszowe
- skryptowy – tworzenie programów: wiele poleceń jednocześnie
- Definiowanie pierwszych zmiennych o podstawowych typach danych: string, integer, float, boolean, podstawowe operacje arytmetyczne (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie)
- Pierwsze próby wyświetlania danych na ekranie (funkcja print w wersji podstawowej z użyciem parametrów sep i end)
- Tryby pracy w środowisku IDLE:
- Środowisko IDLE – pierwszy prosty program
- Tworzenie prostego programu w trybie skryptowym (zapoznanie się z pojęciem katalogu i pliku), który wita się z użytkownikiem
- Poznanie konwencji f-string dla wypisywania danych na ekran
- Poznanie funkcji input dla wczytywania danych ze standardowego wejścia (klawiatury)
- Operatory arytmetyczne
- Rozwijanie programu, wczytywanie danych liczbowych, konwersja typów: str > int/float
- Budowanie różnych danych na podstawie wczytanych danych i operacji arytmetycznych
- Proste obliczenia, np. pole kwadratu, trójkąta, koła
- Instrukcje warunkowe, typy logiczne, wcięcia i bloki kodu
- Zastosowanie instrukcji warunkowych dla celów sterowania wykonywaniem programu
- Tworzenie bloków kodu w języku Python
- Nauka pierwszych metod dla zmiennych (obiektów) typu string (przykład: sprawdzenie wieku, sprawdzenie, czy imie.endswith(“a”))
- Pętle – wyodrębnianie cyfr z liczb, listy
- Poznanie struktur danych na przykładzie listy
- Budowanie pętli while i wyodrębnianie cyfr z liczby
- Obliczanie średniej z listy zawierającej dane liczbowe
- Budowanie pętli for i wyodrębnianie cyfr z liczby, string jako kolekcja danych
- Algorytm Euklidesa w języku Python różnymi metodami
- Nauka definiowania funkcji w języku Python
- Zastosowanie metod:
- z odejmowaniem
- dzielenia z resztą
- Tworzenie funkcji zwracającej dane
- Badanie podzielności liczb
- Zbudowanie funkcji, która sprawdzi, przez które z liczb od 2 do 9 możemy podzielić daną liczbę
- Nauka budowania funkcji składających się z różnych konstrukcji programistycznych
- Poznanie metod dla typów list oraz sposobów zwracania danych przez funkcję
- Moduły standardowe w języku Python i podstawy grafiki żółwia
- Moduły standardowe języka Python na przykładzie: math, time, turtle
- Import modułów i funkcji do programów
- Pierwsze programy rysujące z wykorzystaniem modułu turtle
- Wizualizacja algorytmu Euklidesa za pomocą Turtle
- Tworzenie programu z wykorzystaniem innego kodu
- Budowanie prostej animacji za pomocą modułu turtle
Opis kursu
Celem kursu jest wprowadzenie młodych ludzi w świat programowania w języku Python, który wykorzystują zarówno światowe korporacje, jak i adepci kodowania. Python to język programowania ogólnego przeznaczenia, którego składnia jest zbliżona do naturalnego języka. Często używa się go jako języka skryptowego (gdzie wykonywany program występuje w wersji źródłowej) i uruchamia na serwerach. Python jest dostępny na wiele systemów operacyjnych, wykorzystuje się go m.in. w urządzeniach gromadzących i przetwarzających dane, jak np. inteligentny budynek czy stacje pogodowe.
Cechy języka Python:
- składnia maksymalnie zbliżona do języka naturalnego;
- dynamiczne typowanie zmiennych – pozwala szybko tworzyć programy;
- język dostępny dla: Windows, Linux, MacOS i wielu innych systemów operacyjnych;
- OpenSource – bezpłatny, dostępny dla każdego;
- język skryptowy, interpretowany – ten sam kod działa w 95% na wszystkich systemach operacyjnych identycznie;
- dostępne są dla niego rozszerzenia w postaci modułów.
Wybierając język do nauki programowania, należy kierować się wiekiem i możliwościami rozwojowymi ucznia. Kurs „Programowanie w Pythonie z Klubem Młodego Programisty – poziom podstawowy” przeznaczony jest zarówno do indywidualnej nauki w domu, jak i do realizacji w formie lekcji. Materiał można wykorzystać w ramach zajęć z informatyki w klasach 7–8 szkoły podstawowej (z uczniami w wieku 12–15 lat).
Uwaga! Jeśli szukasz kursu dla młodszego dziecka lub dopiero zaczynasz przygodę z kodowaniem, zajrzyj do kursów z serii „Programowanie w Scratch z Klubem Młodego Programisty”, dostępnych w zakładce Algorytmika i Programowanie. Na platformie OSE IT Szkoła dostępny jest także kurs dla starszych uczniów „Programowanie w Pythonie z Klubem Młodego Programisty – poziom średnio zaawansowany”, będący rozwinięciem poniższego materiału.
Kurs rozpoczynamy od instalacji języka Python, następnie uczymy się obsługi środowiska IDLE (podstawowego środowiska IDE dla Pythona), wprowadzamy pojęcia zmiennej i typu danych oraz podstawowe operacje, jakie możemy na nich wykonywać. Kolejne zadania związane są z realizacją podstawy programowej dla klas 7–8 szkoły podstawowej. Każdy znajdzie tutaj coś dla siebie:
- nauczyciele i nauczycielki – ćwiczenia do wykorzystania podczas prowadzenia lekcji;
- uczniowie i uczennice – materiał, który może pomóc w nauce;
- wszyscy pozostali uczestnicy – inspiracje do nauki programowania.
Kurs składa się z dziesięciu 40-minutowych modułów. Każdy z nich poszerza zdobyte wcześniej umiejętności, jest kontynuacją i rozwinięciem poprzednich treści. Filmy, które stanowią główne materiały dydaktyczne, można podczas kursu w dowolnym momencie stopować i odtwarzać, a także wielokrotnie wracać do trudniejszych lub ciekawszych treści.
Kurs prowadzony jest przez trenera z wieloletnim doświadczeniem w pracy zarówno z młodzieżą, jak i nauczycielami. Materiał uzupełniony został o poradnik metodyczny dla nauczycieli i rodziców. Na zakończenie można rozwiązać test sprawdzający wiedzę, którego zaliczenie uprawnia do pobrania imiennego certyfikatu.
Kody źródłowe
Dla uczestników kursu przygotowaliśmy repozytorium w serwisie GitHub, które zawiera wszystkie kody źródłowe używane w naszych lekcjach.
Klub Młodego Programisty
Kluby Młodego Programisty, czyli punkty warsztatowe z nauką programowania działające pod patronatem Ministerstwa Cyfryzacji (obecnie KPRM) i Państwowego Instytutu Badawczego NASK, powstały w październiku 2018 r. i były zlokalizowane w 16 miastach w Polsce. W maju 2020 r. z uwagi na sytuację epidemiologiczną stacjonarne zajęcia przenieśliśmy do sieci, tworząc nową edycję akcji – Klub Młodego Programisty online.
Przekonaliśmy się wtedy, jaką siłę oddziaływania ma internet! W związku z dużym zainteresowaniem dwiema edycjami warsztatów postanowiliśmy wykorzystać scenariusze wypracowane w ramach webinarów i przygotowaliśmy kolejną odsłonę klubów – programowanie w Scratch z Klubem Młodego Programisty na platformie OSE IT Szkoła.
Duża popularność kursów zachęciła nas do przygotowania kolejnych cyklów spotkań z programowaniem, tym razem skierowanych do nieco starszych uczestników – uczniów ostatnich klas szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych, czyli kursów programowania w Pythonie z Klubem Młodego Programisty. Są one dostępne na dwóch poziomach: podstawowym i średnio zaawansowanym.
Kluby są elementem projektu „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystania technologii cyfrowych” realizowanego przez KPRM i NASK.
O trenerze
Adam Jurkiewicz – trener języka programowania Python, robotyki, mechatroniki, technologii komputerowych. Autor licznych scenariuszy i materiałów dydaktycznych, w tym do nauki zdalnej, artykułów oraz książek. Twórca portalu będącego wsparciem dla nauczycieli informatyki i pomocą w oswajaniu Pythona w szkołach. Laureat „Listy 100” mającej na celu uhonorowanie osób szczególnie zasłużonych dla podnoszenia kompetencji cyfrowych w naszym kraju.
Podobne kursy
Algorytmika i programowanie
Różnorodne algorytmy obliczeń i ich komputerowe realizacje
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Celem kursu jest przekazanie uczestnikom wiedzy dotyczącej m.in. algorytmów wyznaczania: dziesiętnej i binarnej reprezentacji liczb, obliczania wartości wielomianu, największego wspólnego dzielnika dwóch liczb (algorytm Euklidesa) oraz wartości potęgi.
Algorytmika i programowanie
Do czego można wykorzystać język Javascript?
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przedstawia możliwości języka JavaScript (JS). Wykorzystaj go do wzbogacania stron i serwisów www o elementy interaktywne i graficzne.
Algorytmika i programowanie
Czy wszystko można policzyć na komputerze?
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs wprowadza do zagadnienia złożoności problemów i algorytmów ich rozwiązywania.
Algorytmika i programowanie
Język językowi nierówny
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przedstawia wybrane aspekty lingwistyczne oraz nakreśla w sposób uproszczony i subiektywny zagadnienia ewolucji języków programowania.
Algorytmika i programowanie
Algorytmika internetu
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs omawia najważniejsze fakty dotyczące historii algorytmów i rozwoju internetu.
Algorytmika i programowanie
Między programowaniem a wnioskowaniem
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przekazuje wiedzę z zakresu podstaw języka Prolog oraz języków zapytań.
Algorytmika i programowanie
Algorytmy poszukiwania i porządkowania. Elementy języka programowania
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przekazuje wiedzę z zakresu algorytmiki i programowania.
Algorytmika i programowanie
Proste rachunki wykonywane za pomocą komputera
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przekazuje wiedzę na temat obliczeń wykonywanych za pomocą komputera.
Algorytmika i programowanie
Przegląd podstawowych algorytmów
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs omawia techniki budowania algorytmów. Uczestnicy zapoznają się z informacjami na temat programowania dynamicznego, rekurencji, strategii zachłannych.
Algorytmika i programowanie
Techniki algorytmiczne przybliżone i dokładne
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs umożliwia poszerzenie wiedzy z zakresu algorytmiki i programowania. Wprowadza podstawowe pojęcia oraz definiuje różnorodne techniki algorytmiczne.
Algorytmika i programowanie
Wprowadzenie do algorytmiki i programowania – wyszukiwanie i porządkowanie informacji
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs dotyczy podstawowych zagadnień związanych z algorytmiką i programowaniem. Dowiedz się, jak rozwiązywać problemy w postaci algorytmów i implementować je w językach Pascal i C++.
Algorytmika i programowanie
Struktury danych i ich zastosowanie
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs ma na celu zapoznanie uczestników z różnymi strukturami danych oraz ich zastosowaniem.
Algorytmika i programowanie
Znajdowanie najkrótszych dróg i najkrótszych oraz najniższych drzew
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs zapoznaje z elementami teorii grafów i obliczeń na grafach. Dowiesz się z niego, jak stosuje się grafy w informatyce (np. drzewa wyrażeń, drzewa algorytmów) oraz nauczysz się rozwiązywać klasyczne problemy obliczeniowe z ich wykorzystaniem.
Algorytmika i programowanie
Porządek wśród informacji kluczem do szybkiego wyszukiwania
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs jest wprowadzeniem do algorytmiki. Zakres tematyczny obejmuje poszukiwania elementów w zbiorach nieuporządkowanych i uporządkowanych oraz problem porządkowania.
Algorytmika i programowanie
O relacjach i algorytmach
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przekazuje uczestnikom wiedzę na temat relacji dwuczłonowych i sposobów ich reprezentacji w postaci macierzy lub grafu.
Algorytmika i programowanie
Jak wnioskują maszyny
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs dotyczy wprowadzenia do logiki z perspektywy jej zastosowań w informatyce i sztucznej inteligencji. Poznaj klasyczny rachunek zdań i związek między wyszukiwaniem a wnioskowaniem.
Algorytmika i programowanie
Po co informatykom logika?
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs omawia zagadnienia związane z logiką oraz wykorzystaniem logiki w informatyce.
Algorytmika i programowanie
Fraktale wokół nas
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z tematem fraktali oraz omówienie zagadnień matematycznych dotyczących podobieństwa i samopodobieństwa figur.
Algorytmika i programowanie
Programowanie współbieżne w informatyce i nie tylko
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs omawia najważniejsze zagadnienia dotyczące programowania współbieżnego.
Algorytmika i programowanie
Mechaniczne dowodzenie twierdzeń
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs porusza zagadnienia dotyczące automatycznego dowodzenia twierdzeń. Uczestnicy omówią również podstawy dotyczące logiki zdań.
Algorytmika i programowanie
Zaawansowane algorytmy
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs pomoże uczestnikom w zgłębianiu najtrudniejszych zagadnień algorytmicznych, które pojawiają się na konkursach informatycznych.
Algorytmika i programowanie
Pomysł, przepis, program… i co dalej?
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przekazuje uczestnikom wiadomości dotyczące algorytmu wydawania reszty.
Algorytmika i programowanie
Strukturalnie czy obiektowo – czyli droga do sukcesu
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs obejmuje treści w zakresie programowania obiektowego – przybliża jego cechy oraz podstawowe pojęcia, takie jak klasa, obiekt, konstruktor, modyfikator dostępu, hermetyzacja.
Algorytmika i programowanie
Razem można więcej – podstawy pracy zespołowej
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przedstawia informacje związane z wykorzystywanymi w procesie tworzenia systemów informatycznych narzędziami CASE oraz z językiem UML.
Algorytmika i programowanie
Podstawy programowania okienkowego w środowisku Visual Studio
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs dotyczy podstaw programowania okienkowego w środowisku Visual Studio oraz programowania obiektowego. Poznaj język C# i dowiedz się, jak rozwiązywać problemy programistyczne.
Algorytmika i programowanie
Wprowadzenie do programowania obiektowego
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs stanowi wprowadzenie do obiektowego modelu programowania z przykładami w języku C#. Poznaj istotne elementy tego popularnego języka programowania.
Algorytmika i programowanie
Podstawy języka Python
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs wprowadza użytkownika w świat języka Python, pozwalającego tworzyć zaawansowane aplikacje dla różnych systemów operacyjnych.
Algorytmika i programowanie
Tworzenie aplikacji mobilnych
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs zawiera informacje teoretyczne i praktyczne na temat tworzenia aplikacji kalkulatora dla systemu Android.
Algorytmika i programowanie
Podstawy analizy danych w języku Python
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Celem kursu jest omówienie podstawowych zagadnień związanych z analizą danych w języku Python.
Algorytmika i programowanie
Programowanie w Scratch Junior z Klubem Młodego Programisty
Szkoła podstawowa, Nauczyciele
(klasy I–III, rodzice)
Kurs jest pierwszym krokiem w nauce programowania. Uczestnicy poznają możliwości aplikacji Scratch Junior i stworzą w niej swoje pierwsze programy. Nauczą się wykonywać animacje, kartki okolicznościowe i proste gry zręcznościowe. Przekonają się też, że programowanie to sposób na kreatywne spędzenie czasu.
Algorytmika i programowanie
Programowanie w Scratch 3.0 z Klubem Młodego Programisty
Szkoła podstawowa, Nauczyciele
(klasy IV–VI, rodzice)
Kurs uczy programowania blokowego od podstaw. Uczestnicy zapoznają się z funkcjonalnościami aplikacji Scratch 3.0 i stworzą w niej swoje pierwsze programy (animacje, gry zręcznościowe, gry przygodowe). Nauczą się wykorzystywać konstrukcje warunkowe, pętle, zmienne i funkcje podczas tworzenia programów. Poznają też zasady remiksowania projektów.
Algorytmika i programowanie
Programowanie w Pythonie z Klubem Młodego Programisty – poziom podstawowy
Szkoła podstawowa, Nauczyciele
W dzisiejszych czasach programowanie to umiejętność, która może dać nam wiele możliwości. Python jest jednym z wiodących języków programowania. Według corocznych ankiet prowadzonych przez serwis Stack Overflow od kilku lat utrzymuje się w ścisłej czołówce najbardziej pożądanych języków wśród programistów. Poznaj podstawy Pythona z Klubem Młodego Programisty.
Algorytmika i programowanie
Programowanie w Pythonie z Klubem Młodego Programisty – poziom średnio zaawansowany
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
W dzisiejszych czasach programowanie to umiejętność, która może dać nam wiele możliwości. Python jest jednym z wiodących języków programowania. Według corocznych ankiet prowadzonych przez serwis Stack Overflow od kilku lat utrzymuje się w ścisłej czołówce najbardziej pożądanych języków wśród programistów. Kontynuuj naukę Pythona z Klubem Młodego Programisty.
Algorytmika i programowanie
Python z KMP na CodeWeek 2022 – poziom podstawowy
Szkoła podstawowa, Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Język obiektowy Python to jeden z popularnych języków programowania, który ciągle zyskuje nowe zastosowania w dziedzinie informatyki, a specjaliści coraz częściej dostrzegają jego potencjał. Dlatego właśnie na CodeWeek przygotowaliśmy propozycję dotyczącą Pythona.
Algorytmika i programowanie
Python z KMP na CodeWeek 2022 – poziom średnio zaawansowany
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Język obiektowy Python to jeden z popularnych języków programowania, który ciągle zyskuje nowe zastosowania w dziedzinie informatyki, a specjaliści coraz częściej dostrzegają jego potencjał. Dlatego właśnie na CodeWeek przygotowaliśmy propozycję dotyczącą Pythona.
Algorytmika i programowanie
Scratch Junior z KMP na CodeWeek 2022
Szkoła podstawowa, Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Moduł jest rozwinięciem kursu „Programowanie w Scratch Junior z Klubem Młodego Programisty”. Dzięki materiałowi uczniowie jeszcze lepiej poznają możliwości aplikacji Scratch Junior i stworzą w niej zegar przypominający, że CodeWeek może trwać cały rok. Nauczą się wykonywać animację z dźwiękami i przekonają się, że kodowanie to sposób na kreatywne spędzenie czasu.
Algorytmika i programowanie
Scratch 3.0 z KMP na CodeWeek 2022
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Moduł „CodeWeek i Scratch 3.0 – codeweekowa gra przygodowa” to rozwinięcie kursu „Programowanie w Scratch 3.0”. Uczestnicy przypomną sobie funkcjonalności programu Scratch 3.0, a następnie stworzą grę przygodową nawiązującą do inicjatywy CodeWeek. Nauczą m.in. się wykorzystywać konstrukcje warunkowe, pętle oraz zmienne podczas tworzenia programów.
Informacje o kursie
Programowanie w Pythonie z Klubem Młodego Programisty – poziom podstawowy
Szkoła podstawowa, Nauczyciele
Elementy składowe kursu