Czego się nauczysz
- czym jest inicjatywa CodeWeek
- wykorzystywać wbudowany w program edytor graficzny do modyfikowania i tworzenia duszków oraz tła od podstaw
- tworzenia programu przy pomocy bloczków (puzzli)
- wykorzystywać bloczki wiadomości do tworzenia komunikacji pomiędzy duszkami
- dostrzegać sekwencje powtarzających się komend i wykorzystywać pętle „zawsze” w tworzonym programie
- podchodzić zadaniowo i kreatywnie do stawianych wyzwań
- debugować błędy
Opis kursu
Programowanie to proces twórczy, w którym dziecko aktywnie i efektywnie wykorzystuje nowoczesne technologie. Bierne odbieranie treści zostaje zastąpione myśleniem przyczynowo-skutkowym, analizowaniem, próbowaniem i wprowadzaniem pomysłów w życie. Efektem pracy w aplikacjach przeznaczonych do nauki kodowania może być stworzenie animacji lub prostej gry. Nauka programowania to jednocześnie nauka logicznego, algorytmicznego myślenia, radzenia sobie w sytuacjach problemowych, analizowania i wyciągania wniosków. Uczniowie, tworząc swoje pierwsze programy, kształtują umiejętność współpracy oraz rozwijają kreatywność.
Celem CodeWeek jest propagowanie nauki programowania, dlatego warto zaangażować się w obchody razem z uczniami. W module „CodeWeek i Scratch Junior – włączamy zegar CodeWeek” uczestnicy stworzą projekt w Scratch Junior – jest to wizualny język kodowania skierowany do dzieci w wieku 5–9 lat. Bloczki, które wykorzystuje się w tym programie, bazują na piktogramach.
Uczestnicy zajęć stworzą animację, w której pojawią się napisy „CodeWeek 2022”, „To już 10 lat” oraz zegar symbolicznie odmierzający korzyści związane z nauką programowania. Jakie? To wskażą kolorowe balony po dotknięciu ich palcem (na urządzeniu mobilnym) lub kursorem (na komputerze)”?. Na pewno do plusów nauki kodowania możemy zaliczyć radość i satysfakcję związaną ze stworzeniem projektu zgodnego z naszą wizją. Praca przygotowana przez dzieci będzie podpowiadała, że CodeWeek może trwać cały rok, a każdy czas jest dobry na kodowanie.
Podczas tworzenia animacji przedstawiającej pracę zegara uczniowie staną przed wyzwaniem, w jaki sposób osiągnąć efekt właściwego poruszania się wskazówek oraz odpowiedniego pojawiania się napisów lub wiadomości głosowych. Przekonają się, że problemy można rozwiązać na różne sposoby, nauczą się je analizować oraz wybierać optymalne rozwiązania.
Moduł pozwala na organizację około czterdziestominutowych zajęć, w trakcie których uczniowie krok po kroku stworzą cały projekt. Przegotowana podczas lekcji animacja będzie mogła stanowić również punkt wyjścia do wielu modyfikacji i tworzenia bardziej rozbudowanych wersji omawianego projektu.
Klub Młodego Programisty:
Kluby Młodego Programisty, czyli punkty warsztatowe z nauką programowania działające pod patronatem Ministerstwa Cyfryzacji (obecnie KPRM) i Państwowego Instytutu Badawczego NASK, powstały w październiku 2018 r. i były zlokalizowane w 16 miastach w Polsce. W maju 2020 r. z uwagi na sytuację epidemiologiczną stacjonarne zajęcia przenieśliśmy do sieci, tworząc nową edycję akcji – Klub Młodego Programisty online.
Przekonaliśmy się wtedy, jaką siłę oddziaływania ma internet! W związku z dużym zainteresowaniem dwiema edycjami warsztatów postanowiliśmy wykorzystać scenariusze wypracowane w ramach webinarów i przygotowaliśmy kolejną odsłonę klubów – programowanie w Scratch z Klubem Młodego Programisty na platformie OSE IT Szkoła.
Duża popularność kursów zachęciła nas do przygotowania kolejnych cyklów spotkań z programowaniem, tym razem skierowanych do nieco starszych uczestników – uczniów ostatnich klas szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych, czyli kursów programowania w Pythonie z Klubem Młodego Programisty. Są one dostępne na dwóch poziomach: podstawowym i średnio zaawansowanym.
W lipcu 2022 roku ruszyły kursy wakacyjne w ramach drugiej edycji Klubu Młodego Programisty, które zlokalizowane są w 16 nowych lokalizacjach. Stacjonarne zajęcia wakacyjne to dopiero początek. W tej edycji przygotowaliśmy też: regularne kursy programowania w ciągu roku szkolnego, szereg kursów i wydarzeń online promujących naukę kodowania i programowania, specjalne warsztaty i wydarzenia, m.in. z okazji CodeWeek. Dowiedz się więcej: https://www.klubmlodegoprogramisty.pl/.
Kluby są elementem projektu „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystania technologii cyfrowych” realizowanego przez KPRM i NASK.
O trenerce:
Anna Świć – nauczycielka, trenerka, autorka pomocy dydaktycznych i licznych scenariuszy zajęć, w tym materiałów do nauki zdalnej. Twórczyni innowacji, projektów i programów edukacyjnych. Autorka książek z zakresu nauki kodowania. Trenerka w Klubie Młodego Programisty. Trzykrotna laureatka „Listy 100”.
Podobne kursy
Algorytmika i programowanie
Różnorodne algorytmy obliczeń i ich komputerowe realizacje
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Celem kursu jest przekazanie uczestnikom wiedzy dotyczącej m.in. algorytmów wyznaczania: dziesiętnej i binarnej reprezentacji liczb, obliczania wartości wielomianu, największego wspólnego dzielnika dwóch liczb (algorytm Euklidesa) oraz wartości potęgi.
Algorytmika i programowanie
Do czego można wykorzystać język Javascript?
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przedstawia możliwości języka JavaScript (JS). Wykorzystaj go do wzbogacania stron i serwisów www o elementy interaktywne i graficzne.
Algorytmika i programowanie
Czy wszystko można policzyć na komputerze?
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs wprowadza do zagadnienia złożoności problemów i algorytmów ich rozwiązywania.
Algorytmika i programowanie
Język językowi nierówny
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przedstawia wybrane aspekty lingwistyczne oraz nakreśla w sposób uproszczony i subiektywny zagadnienia ewolucji języków programowania.
Algorytmika i programowanie
Algorytmika internetu
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs omawia najważniejsze fakty dotyczące historii algorytmów i rozwoju internetu.
Algorytmika i programowanie
Między programowaniem a wnioskowaniem
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przekazuje wiedzę z zakresu podstaw języka Prolog oraz języków zapytań.
Algorytmika i programowanie
Algorytmy poszukiwania i porządkowania. Elementy języka programowania
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przekazuje wiedzę z zakresu algorytmiki i programowania.
Algorytmika i programowanie
Proste rachunki wykonywane za pomocą komputera
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przekazuje wiedzę na temat obliczeń wykonywanych za pomocą komputera.
Algorytmika i programowanie
Przegląd podstawowych algorytmów
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs omawia techniki budowania algorytmów. Uczestnicy zapoznają się z informacjami na temat programowania dynamicznego, rekurencji, strategii zachłannych.
Algorytmika i programowanie
Techniki algorytmiczne przybliżone i dokładne
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs umożliwia poszerzenie wiedzy z zakresu algorytmiki i programowania. Wprowadza podstawowe pojęcia oraz definiuje różnorodne techniki algorytmiczne.
Algorytmika i programowanie
Wprowadzenie do algorytmiki i programowania – wyszukiwanie i porządkowanie informacji
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs dotyczy podstawowych zagadnień związanych z algorytmiką i programowaniem. Dowiedz się, jak rozwiązywać problemy w postaci algorytmów i implementować je w językach Pascal i C++.
Algorytmika i programowanie
Struktury danych i ich zastosowanie
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs ma na celu zapoznanie uczestników z różnymi strukturami danych oraz ich zastosowaniem.
Algorytmika i programowanie
Znajdowanie najkrótszych dróg i najkrótszych oraz najniższych drzew
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs zapoznaje z elementami teorii grafów i obliczeń na grafach. Dowiesz się z niego, jak stosuje się grafy w informatyce (np. drzewa wyrażeń, drzewa algorytmów) oraz nauczysz się rozwiązywać klasyczne problemy obliczeniowe z ich wykorzystaniem.
Algorytmika i programowanie
Porządek wśród informacji kluczem do szybkiego wyszukiwania
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs jest wprowadzeniem do algorytmiki. Zakres tematyczny obejmuje poszukiwania elementów w zbiorach nieuporządkowanych i uporządkowanych oraz problem porządkowania.
Algorytmika i programowanie
O relacjach i algorytmach
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przekazuje uczestnikom wiedzę na temat relacji dwuczłonowych i sposobów ich reprezentacji w postaci macierzy lub grafu.
Algorytmika i programowanie
Jak wnioskują maszyny
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs dotyczy wprowadzenia do logiki z perspektywy jej zastosowań w informatyce i sztucznej inteligencji. Poznaj klasyczny rachunek zdań i związek między wyszukiwaniem a wnioskowaniem.
Algorytmika i programowanie
Po co informatykom logika?
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs omawia zagadnienia związane z logiką oraz wykorzystaniem logiki w informatyce.
Algorytmika i programowanie
Fraktale wokół nas
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z tematem fraktali oraz omówienie zagadnień matematycznych dotyczących podobieństwa i samopodobieństwa figur.
Algorytmika i programowanie
Programowanie współbieżne w informatyce i nie tylko
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs omawia najważniejsze zagadnienia dotyczące programowania współbieżnego.
Algorytmika i programowanie
Mechaniczne dowodzenie twierdzeń
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs porusza zagadnienia dotyczące automatycznego dowodzenia twierdzeń. Uczestnicy omówią również podstawy dotyczące logiki zdań.
Algorytmika i programowanie
Zaawansowane algorytmy
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs pomoże uczestnikom w zgłębianiu najtrudniejszych zagadnień algorytmicznych, które pojawiają się na konkursach informatycznych.
Algorytmika i programowanie
Pomysł, przepis, program… i co dalej?
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przekazuje uczestnikom wiadomości dotyczące algorytmu wydawania reszty.
Algorytmika i programowanie
Strukturalnie czy obiektowo – czyli droga do sukcesu
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs obejmuje treści w zakresie programowania obiektowego – przybliża jego cechy oraz podstawowe pojęcia, takie jak klasa, obiekt, konstruktor, modyfikator dostępu, hermetyzacja.
Algorytmika i programowanie
Razem można więcej – podstawy pracy zespołowej
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przedstawia informacje związane z wykorzystywanymi w procesie tworzenia systemów informatycznych narzędziami CASE oraz z językiem UML.
Algorytmika i programowanie
Podstawy programowania okienkowego w środowisku Visual Studio
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs dotyczy podstaw programowania okienkowego w środowisku Visual Studio oraz programowania obiektowego. Poznaj język C# i dowiedz się, jak rozwiązywać problemy programistyczne.
Algorytmika i programowanie
Wprowadzenie do programowania obiektowego
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs stanowi wprowadzenie do obiektowego modelu programowania z przykładami w języku C#. Poznaj istotne elementy tego popularnego języka programowania.
Algorytmika i programowanie
Podstawy języka Python
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs wprowadza użytkownika w świat języka Python, pozwalającego tworzyć zaawansowane aplikacje dla różnych systemów operacyjnych.
Algorytmika i programowanie
Tworzenie aplikacji mobilnych
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs zawiera informacje teoretyczne i praktyczne na temat tworzenia aplikacji kalkulatora dla systemu Android.
Algorytmika i programowanie
Podstawy analizy danych w języku Python
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Celem kursu jest omówienie podstawowych zagadnień związanych z analizą danych w języku Python.
Algorytmika i programowanie
Programowanie w Scratch Junior z Klubem Młodego Programisty
Szkoła podstawowa, Nauczyciele
(klasy I–III, rodzice)
Kurs jest pierwszym krokiem w nauce programowania. Uczestnicy poznają możliwości aplikacji Scratch Junior i stworzą w niej swoje pierwsze programy. Nauczą się wykonywać animacje, kartki okolicznościowe i proste gry zręcznościowe. Przekonają się też, że programowanie to sposób na kreatywne spędzenie czasu.
Algorytmika i programowanie
Programowanie w Scratch 3.0 z Klubem Młodego Programisty
Szkoła podstawowa, Nauczyciele
(klasy IV–VI, rodzice)
Kurs uczy programowania blokowego od podstaw. Uczestnicy zapoznają się z funkcjonalnościami aplikacji Scratch 3.0 i stworzą w niej swoje pierwsze programy (animacje, gry zręcznościowe, gry przygodowe). Nauczą się wykorzystywać konstrukcje warunkowe, pętle, zmienne i funkcje podczas tworzenia programów. Poznają też zasady remiksowania projektów.
Algorytmika i programowanie
Programowanie w Pythonie z Klubem Młodego Programisty – poziom podstawowy
Szkoła podstawowa, Nauczyciele
W dzisiejszych czasach programowanie to umiejętność, która może dać nam wiele możliwości. Python jest jednym z wiodących języków programowania. Według corocznych ankiet prowadzonych przez serwis Stack Overflow od kilku lat utrzymuje się w ścisłej czołówce najbardziej pożądanych języków wśród programistów. Poznaj podstawy Pythona z Klubem Młodego Programisty.
Algorytmika i programowanie
Programowanie w Pythonie z Klubem Młodego Programisty – poziom średnio zaawansowany
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
W dzisiejszych czasach programowanie to umiejętność, która może dać nam wiele możliwości. Python jest jednym z wiodących języków programowania. Według corocznych ankiet prowadzonych przez serwis Stack Overflow od kilku lat utrzymuje się w ścisłej czołówce najbardziej pożądanych języków wśród programistów. Kontynuuj naukę Pythona z Klubem Młodego Programisty.
Algorytmika i programowanie
Python z KMP na CodeWeek 2022 – poziom podstawowy
Szkoła podstawowa, Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Język obiektowy Python to jeden z popularnych języków programowania, który ciągle zyskuje nowe zastosowania w dziedzinie informatyki, a specjaliści coraz częściej dostrzegają jego potencjał. Dlatego właśnie na CodeWeek przygotowaliśmy propozycję dotyczącą Pythona.
Algorytmika i programowanie
Python z KMP na CodeWeek 2022 – poziom średnio zaawansowany
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Język obiektowy Python to jeden z popularnych języków programowania, który ciągle zyskuje nowe zastosowania w dziedzinie informatyki, a specjaliści coraz częściej dostrzegają jego potencjał. Dlatego właśnie na CodeWeek przygotowaliśmy propozycję dotyczącą Pythona.
Algorytmika i programowanie
Scratch Junior z KMP na CodeWeek 2022
Szkoła podstawowa, Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Moduł jest rozwinięciem kursu „Programowanie w Scratch Junior z Klubem Młodego Programisty”. Dzięki materiałowi uczniowie jeszcze lepiej poznają możliwości aplikacji Scratch Junior i stworzą w niej zegar przypominający, że CodeWeek może trwać cały rok. Nauczą się wykonywać animację z dźwiękami i przekonają się, że kodowanie to sposób na kreatywne spędzenie czasu.
Algorytmika i programowanie
Scratch 3.0 z KMP na CodeWeek 2022
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Moduł „CodeWeek i Scratch 3.0 – codeweekowa gra przygodowa” to rozwinięcie kursu „Programowanie w Scratch 3.0”. Uczestnicy przypomną sobie funkcjonalności programu Scratch 3.0, a następnie stworzą grę przygodową nawiązującą do inicjatywy CodeWeek. Nauczą m.in. się wykorzystywać konstrukcje warunkowe, pętle oraz zmienne podczas tworzenia programów.
Informacje o kursie
Scratch Junior z KMP na CodeWeek 2022
Szkoła podstawowa, Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele