Fizyka

Pole i fale. Lekcja 1 – Przesyłanie informacji

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowych pojęć związanych z różnymi postaciami informacji oraz jej przesyłania.

Program kursu

  • Czym jest informacja?
  • Postacie informacji. Kodowanie.
  • Przykłady sygnałów.
  • Sygnały analogowe i cyfrowe.

Opis kursu

Pojęciem informacji posługujemy się na co dzień tak często, że nie widzimy potrzeby dokładniejszego zdefiniowania, czym właściwie ona jest. W telewizji spotykamy się z programami informacyjnymi, w gazetach - z rubryką „Informacje codzienne”, w Internecie – z portalami informacyjnymi. Każde duże miasto lub ośrodek turystyczny nie może obejść się bez „Informacji turystycznej”. Dawno niewidzianego znajomego chętnie wypytujemy o ciekawe informacje z ostatniego okresu. Ale czym zatem jest informacja? Po przerobieniu materiału uczeń będzie potrafił wymienić przykłady różnych postaci informacji, zdefiniować pojęcie sygnału oraz podać przykładowe formy sygnału a także będzie umiał zdefiniować oraz podać podstawowe cechy sygnałów analogowych i cyfrowych.

 

Słownik

Bit – ilość informacji, zawarta w odpowiedzi „tak” lub „nie” na zadane pytanie.

Informacja – zbiór danych, który zmniejsza niewiedzę odbiorcy.

Kodowanie – przyporządkowanie znakom z jednego zbioru znaków z innego zbioru.

Sygnał – wielkość fizyczna zmieniająca się zgodnie z przekazywaną informacją.

Sygnał analogowy – sygnał, którego wartość może zmieniać się w sposób ciągły.

Sygnał binarny – sygnał, który w momencie nadawania może przyjąć tylko dwie możliwe wartości; jest rodzajem sygnału cyfrowego.

Sygnał cyfrowy – sygnał, który w momencie nadawania może przyjmować tylko wartości ze skończonego zbioru.

 

Materiały dodatkowe

  1. Elżbieta Kuligowska „Wszystko we Wszechświecie jest informacją? Najważniejsze fakty dotyczące pozornej oczywistości”, https://wiadomosci.onet.pl/nauka/informacja-co-tak-naprawde-oznacza-to-pojecie/b6zjl89.

  1. Aplikacja Akinator. Gracz wymyśla postać (realną lub fikcyjną), a zadaniem aplikacji jest odgadnięcie tej postaci w serii pytań, na które gracz odpowiada tak/nie. Wymyśl dowolną postać i określ ile bitów informacji musiałeś przekazać, by aplikacja odgadła poprawną odpowiedź (możesz przyjąć, że odpowiedź „nie wiem” nie przekazuje żadnej informacji, zaś „chyba tak” lub „chyba nie” są równoważne „tak” lub „nie”), https://pl.akinator.com/game.

 

***

Projekt „Sprawna telekomunikacja mobilna jako klucz do rozwoju i bezpieczeństwa" zrealizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Instytutem Łączności - Państwowym Instytutem Badawczym w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa Działanie 3.4. Cel kampanii to zwiększenie świadomości Polaków w zakresie działania, wykorzystania, bezpieczeństwa i znaczenia mobilnych sieci telekomunikacyjnych, a tym samym usług (w tym publicznych) opartych o te sieci. W ramach projektu zrealizowane zostały działania w następujących obszarach: walka z dezinformacją, edukacja, podstawy prawne procesu inwestycyjnego, bezpieczeństwo i jakość życia.

Podobne kursy

Fizyka

Grawitacja i elementy astronomii – bliskie i nieco dalsze kosmiczne sąsiedztwo Ziemi

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs omawia podstawowe prawa dotyczące zagadnienia grawitacji.

Fizyka

Fizyka atomowa i jądrowa – elementarna rzecz o elementarnych składnikach materii

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs omawia zjawisko fotoelektryczne zewnętrzne oraz zapoznaje uczestników z budową atomu.

Fizyka

Ruch punktu materialnego – opis ruchu postępowego oraz jego przyczyn

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs dotyczy podstawowych zagadnień z zakresu kinematyki oraz dynamiki punktu materialnego. Poznaj zasady dynamiki Newtona i naucz się wykorzystywać narzędzia technologii informacyjnej podczas rozwiązywania zadań z fizyki.

Fizyka

Mechanika bryły sztywnej – co się dzieje, gdy ciało się obraca

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Celem kursu jest przekazanie uczestnikom wiedzy z zakresu ruchu obrotowego bryły sztywnej.

Fizyka

Energia mechaniczna – o tym, że aby mieć coś trzeba się napracować

Szkoła podstawowa, Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Celem kursu jest zapoznanie uczestników z definicją pracy i jej związkiem z różnymi rodzajami energii mechanicznej.

Fizyka

Grawitacja – o oddziaływaniu między masami

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Celem kursu jest zapoznanie ze zjawiskami, których przyczyną jest siła oddziaływania grawitacyjnego.

Fizyka

Termodynamika – co się dzieje we wnętrzu substancji, gdy ją ogrzewamy

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs przekazuje uczestnikom wiedzę z zakresu zjawisk cieplnych.

Fizyka

Ruch harmoniczny i fale mechaniczne – jak to się dzieje, że słyszymy

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Celem kursu jest zapoznanie uczestników z zagadnieniami związanymi z ruchem drgającym, zjawiskami falowymi oraz z wiadomościami dotyczącymi zjawisk charakterystycznych dla fal dźwiękowych.

Fizyka

Pole elektryczne – czy da się schwytać pioruny

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Celem kursu jest zapoznanie uczestników ze zjawiskami zachodzącymi podczas elektryzowania ciał.

Fizyka

Prąd stały – dlaczego świeci żarówka?

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs przekazuje uczestnikom wiedzę dotyczącą prądu stałego.

Fizyka

Magnetyzm, indukcja magnetyczna – jak elektrownie „robią” prąd

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kursu omawia wiadomości z zakresu pola magnetycznego oraz indukcji magnetycznej.

Fizyka

Optyka i kwanty promieniowania – jak to się dzieje, że widzimy

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs ma na celu przekazanie uczestnikom wiedzy o świetle.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 1 – Przesyłanie informacji

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowych pojęć związanych z różnymi postaciami informacji oraz jej przesyłania.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 2 – Pole elektromagnetyczne jako nośnik informacji

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Zaznajomienie ucznia z możliwymi zastosowaniami pola elektromagnetycznego (EM) w zakresie przesyłania informacji.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 3 – Ruch falowy

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowych pojęć dotyczących ruchu falowego.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 4 – Widmo sygnału

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowych pojęć związanych z widmową analizą sygnałów.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 5 – Filtracja sygnału

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowych pojęć związanych z filtracją sygnałów.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 6 – Fale elektromagnetyczne i przeszkody

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowych informacji na temat zjawisk towarzyszących rozchodzeniu się fal elektromagnetycznych w środowisku z przeszkodami materialnymi.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 7 – Modulacja amplitudowa - AM

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowej koncepcji modulacji amplitudowej fali nośnej (AM).

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 8 – Modulacja fazowa i częstotliwościowa

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowej koncepcji modulacji fazowej (PM) i częstotliwościowej (FM) fali nośnej.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 9 – Zastosowania modulacji sygnału

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie zastosowań modulacji sygnału oraz metod formowania sygnału modulującego.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 10 – Sieć komórkowa

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowej koncepcji sieci komórkowej i jej funkcjonowania.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 11 – Pole elektromagnetyczne a zdrowie

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie zagadnień dotyczących wpływu pola elektromagnetycznego na organizmy żywe, w tym człowieka.

Informacje o kursie

Pole i fale. Lekcja 1 – Przesyłanie informacji

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Fizyka