Program kursu
- Koncepcja modulacji fazowej i częstotliwościowej.
- Modulacja analogowa i cyfrowa.
- Modulacja PM na diagramach wektorowych.
- Widmo sygnału FM.
Opis kursu
W Lekcji 7 wprowadziliśmy modulację amplitudową jako sposób na przesłanie sygnału niosącego informację przez zmianę amplitudy fali nośnej. Czy jest to jedyny sposób modyfikacji fali harmonicznej? Po przerobieniu lekcji uczeń będzie znał odpowiedź na powyższe pytanie, a dodatkowo pozna podstawowe typy modulacji fazowej i częstotliwościowej, będzie umiał wyjaśnić budowę widma fali zmodulowanej fazowo sygnałem harmonicznym oraz obliczyć pasmo sygnału zmodulowanego częstotliwościowo.
Słownik
Dewiacja częstotliwości - różnica między maksymalną wartością częstotliwości zmodulowanego sygnału a częstotliwością nośną.
FM – skrótowa nazwa modulacji częstotliwościowej (ang. frequency modulation).
Modulacja częstotliwości – modulacja polegająca na zmianie częstotliwości fali nośnej w czasie.
Modulacja fazy – modulacja polegająca na zmianie fazy fali nośnej w czasie.
Modulacja szerokopasmowa – modulacja FM, w której dewiacja częstotliwości jest większa od częstotliwości sygnału modulującego.
Modulacja wąskopasmowa – modulacja FM, w której dewiacja częstotliwości jest mniejsza od częstotliwości sygnału modulującego.
PM – skrótowa nazwa modulacji fazowej (ang. phase modulation).
Reguła Carsona – wzór pozwalający obliczyć szerokość pasma sygnału zmodulowanego FM na podstawie maksymalnej częstotliwości sygnału modulującego i maksymalnej dewiacji częstotliwości.
Materiały dodatkowe
- Animacja obrazująca cyfrową modulację AM, FM i PM (Tytuł filmu: Animation of Digital modulation -- Amplitude, Frequency and Phase shift keying), https://www.youtube.com/watch?v=C8eebS5MhuU.
- Animowany obraz modulacji AM, FM przez sygnał harmoniczny, https://en.wikipedia.org/wiki/Modulation#/media/File:Amfm3-en-de.gif.
***
Projekt „Sprawna telekomunikacja mobilna jako klucz do rozwoju i bezpieczeństwa" zrealizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Instytutem Łączności - Państwowym Instytutem Badawczym w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa Działanie 3.4. Cel kampanii to zwiększenie świadomości Polaków w zakresie działania, wykorzystania, bezpieczeństwa i znaczenia mobilnych sieci telekomunikacyjnych, a tym samym usług (w tym publicznych) opartych o te sieci. W ramach projektu zrealizowane zostały działania w następujących obszarach: walka z dezinformacją, edukacja, podstawy prawne procesu inwestycyjnego, bezpieczeństwo i jakość życia.
Podobne kursy
Fizyka
Grawitacja i elementy astronomii – bliskie i nieco dalsze kosmiczne sąsiedztwo Ziemi
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs omawia podstawowe prawa dotyczące zagadnienia grawitacji.
Fizyka
Fizyka atomowa i jądrowa – elementarna rzecz o elementarnych składnikach materii
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs omawia zjawisko fotoelektryczne zewnętrzne oraz zapoznaje uczestników z budową atomu.
Fizyka
Ruch punktu materialnego – opis ruchu postępowego oraz jego przyczyn
Szkoła podstawowa, Nauczyciele
Kurs dotyczy podstawowych zagadnień z zakresu kinematyki oraz dynamiki punktu materialnego. Poznaj zasady dynamiki Newtona i naucz się wykorzystywać narzędzia technologii informacyjnej podczas rozwiązywania zadań z fizyki.
Fizyka
Mechanika bryły sztywnej – co się dzieje, gdy ciało się obraca
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Celem kursu jest przekazanie uczestnikom wiedzy z zakresu ruchu obrotowego bryły sztywnej.
Fizyka
Energia mechaniczna – o tym, że aby mieć coś trzeba się napracować
Szkoła podstawowa, Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z definicją pracy i jej związkiem z różnymi rodzajami energii mechanicznej.
Fizyka
Grawitacja – o oddziaływaniu między masami
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Celem kursu jest zapoznanie ze zjawiskami, których przyczyną jest siła oddziaływania grawitacyjnego.
Fizyka
Termodynamika – co się dzieje we wnętrzu substancji, gdy ją ogrzewamy
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przekazuje uczestnikom wiedzę z zakresu zjawisk cieplnych.
Fizyka
Ruch harmoniczny i fale mechaniczne – jak to się dzieje, że słyszymy
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z zagadnieniami związanymi z ruchem drgającym, zjawiskami falowymi oraz z wiadomościami dotyczącymi zjawisk charakterystycznych dla fal dźwiękowych.
Fizyka
Pole elektryczne – czy da się schwytać pioruny
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Celem kursu jest zapoznanie uczestników ze zjawiskami zachodzącymi podczas elektryzowania ciał.
Fizyka
Prąd stały – dlaczego świeci żarówka?
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przekazuje uczestnikom wiedzę dotyczącą prądu stałego.
Fizyka
Magnetyzm, indukcja magnetyczna – jak elektrownie „robią” prąd
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kursu omawia wiadomości z zakresu pola magnetycznego oraz indukcji magnetycznej.
Fizyka
Optyka i kwanty promieniowania – jak to się dzieje, że widzimy
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs ma na celu przekazanie uczestnikom wiedzy o świetle.
Fizyka
Pole i fale. Lekcja 1 – Przesyłanie informacji
Szkoła podstawowa, Nauczyciele
Przedstawienie podstawowych pojęć związanych z różnymi postaciami informacji oraz jej przesyłania.
Fizyka
Pole i fale. Lekcja 2 – Pole elektromagnetyczne jako nośnik informacji
Szkoła podstawowa, Nauczyciele
Zaznajomienie ucznia z możliwymi zastosowaniami pola elektromagnetycznego (EM) w zakresie przesyłania informacji.
Fizyka
Pole i fale. Lekcja 3 – Ruch falowy
Szkoła podstawowa, Nauczyciele
Przedstawienie podstawowych pojęć dotyczących ruchu falowego.
Fizyka
Pole i fale. Lekcja 4 – Widmo sygnału
Szkoła podstawowa, Nauczyciele
Przedstawienie podstawowych pojęć związanych z widmową analizą sygnałów.
Fizyka
Pole i fale. Lekcja 5 – Filtracja sygnału
Szkoła podstawowa, Nauczyciele
Przedstawienie podstawowych pojęć związanych z filtracją sygnałów.
Fizyka
Pole i fale. Lekcja 6 – Fale elektromagnetyczne i przeszkody
Szkoła podstawowa, Nauczyciele
Przedstawienie podstawowych informacji na temat zjawisk towarzyszących rozchodzeniu się fal elektromagnetycznych w środowisku z przeszkodami materialnymi.
Fizyka
Pole i fale. Lekcja 7 – Modulacja amplitudowa - AM
Szkoła podstawowa, Nauczyciele
Przedstawienie podstawowej koncepcji modulacji amplitudowej fali nośnej (AM).
Fizyka
Pole i fale. Lekcja 8 – Modulacja fazowa i częstotliwościowa
Szkoła podstawowa, Nauczyciele
Przedstawienie podstawowej koncepcji modulacji fazowej (PM) i częstotliwościowej (FM) fali nośnej.
Fizyka
Pole i fale. Lekcja 9 – Zastosowania modulacji sygnału
Szkoła podstawowa, Nauczyciele
Przedstawienie zastosowań modulacji sygnału oraz metod formowania sygnału modulującego.
Fizyka
Pole i fale. Lekcja 10 – Sieć komórkowa
Szkoła podstawowa, Nauczyciele
Przedstawienie podstawowej koncepcji sieci komórkowej i jej funkcjonowania.
Fizyka
Pole i fale. Lekcja 11 – Pole elektromagnetyczne a zdrowie
Szkoła podstawowa, Nauczyciele
Przedstawienie zagadnień dotyczących wpływu pola elektromagnetycznego na organizmy żywe, w tym człowieka.
Informacje o kursie
Pole i fale. Lekcja 8 – Modulacja fazowa i częstotliwościowa
Szkoła podstawowa, Nauczyciele