Fizyka

Pole i fale. Lekcja 5 – Filtracja sygnału

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowych pojęć związanych z filtracją sygnałów.

Program kursu

  • Filtracja – model poglądowy.
  • Koncepcja filtracji sygnału.
  • Jak działają filtry sygnału.

Opis kursu

Z pojęciem filtracji (lub filtrowania) większość z nas miała okazję spotkać się w życiu codziennym. Filtracja zawsze polega na tym, że pewne składniki zostają zatrzymane w urządzeniu filtrującym, czyli filtrze, zaś pozostałe zostają przepuszczone. Po przerobieniu lekcji uczeń pozna podstawowe rodzaje filtracji: dolnoprzepustową, górnoprzepustową oraz pasmową, będzie potrafił opisać efekty filtracji w dziedzinie częstotliwości oraz będzie umiał wskazać najważniejsze korzyści z filtracji sygnałów w telekomunikacji.

 

Słownik

Drgania własne – ruch wykonywany przez układ drgający po jednorazowym pobudzeniu. Odbywa się zwykle z charakterystyczną dla danego układu częstotliwością (w przypadku wahadła zależy ona od jego długości).

Filtracja – operacja polegająca na wyselekcjonowaniu obiektów o pożądanych cechach. Przykładem filtracji jest przesiewanie lub wybór określonych harmonicznych sygnału.

Filtr – urządzenie przeprowadzające filtrację. Może to być układ mechaniczny lub elektryczny.

Podział częstotliwości – przypisanie określonego pasma częstotliwości różnym użytkownikom.

Pasmo – określony zakres częstotliwości. Ciągły fragment widma sygnału.

Rezonans – zjawisko zachodzące, gdy częstotliwość wymuszenia równa się częstotliwości drgań własnych układu. Dochodzi wtedy do maksymalnego pobudzenia układu drgającego.

Wymuszenie – siła pobudzająca układ drgający. Jeżeli jest to siła okresowa, jej częstość jest niezależna od częstotliwości drgań własnych układu. Wywołuje maksymalne efekt w warunkach rezonansu.

 

Materiały dodatkowe

  1. Filtracja sygnału: https://www.youtube.com/watch?v=mDah4NBV7rM&list=PL4H1KsdhgzjKNIqSFu0Kk6rnlsI9J9J5R&index=4.

  1. Eksperyment z wahadłami obrazujący rezonans mechaniczny (tytuł filmu: Resonant Pendulum | Science Experiments | science projects): https://www.youtube.com/watch?v=okdJp-YphhY.

 

***

Projekt „Sprawna telekomunikacja mobilna jako klucz do rozwoju i bezpieczeństwa" zrealizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Instytutem Łączności - Państwowym Instytutem Badawczym w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa Działanie 3.4. Cel kampanii to zwiększenie świadomości Polaków w zakresie działania, wykorzystania, bezpieczeństwa i znaczenia mobilnych sieci telekomunikacyjnych, a tym samym usług (w tym publicznych) opartych o te sieci. W ramach projektu zrealizowane zostały działania w następujących obszarach: walka z dezinformacją, edukacja, podstawy prawne procesu inwestycyjnego, bezpieczeństwo i jakość życia.

Podobne kursy

Fizyka

Grawitacja i elementy astronomii – bliskie i nieco dalsze kosmiczne sąsiedztwo Ziemi

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs omawia podstawowe prawa dotyczące zagadnienia grawitacji.

Fizyka

Fizyka atomowa i jądrowa – elementarna rzecz o elementarnych składnikach materii

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs omawia zjawisko fotoelektryczne zewnętrzne oraz zapoznaje uczestników z budową atomu.

Fizyka

Ruch punktu materialnego – opis ruchu postępowego oraz jego przyczyn

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs dotyczy podstawowych zagadnień z zakresu kinematyki oraz dynamiki punktu materialnego. Poznaj zasady dynamiki Newtona i naucz się wykorzystywać narzędzia technologii informacyjnej podczas rozwiązywania zadań z fizyki.

Fizyka

Mechanika bryły sztywnej – co się dzieje, gdy ciało się obraca

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Celem kursu jest przekazanie uczestnikom wiedzy z zakresu ruchu obrotowego bryły sztywnej.

Fizyka

Energia mechaniczna – o tym, że aby mieć coś trzeba się napracować

Szkoła podstawowa, Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Celem kursu jest zapoznanie uczestników z definicją pracy i jej związkiem z różnymi rodzajami energii mechanicznej.

Fizyka

Grawitacja – o oddziaływaniu między masami

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Celem kursu jest zapoznanie ze zjawiskami, których przyczyną jest siła oddziaływania grawitacyjnego.

Fizyka

Termodynamika – co się dzieje we wnętrzu substancji, gdy ją ogrzewamy

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs przekazuje uczestnikom wiedzę z zakresu zjawisk cieplnych.

Fizyka

Ruch harmoniczny i fale mechaniczne – jak to się dzieje, że słyszymy

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Celem kursu jest zapoznanie uczestników z zagadnieniami związanymi z ruchem drgającym, zjawiskami falowymi oraz z wiadomościami dotyczącymi zjawisk charakterystycznych dla fal dźwiękowych.

Fizyka

Pole elektryczne – czy da się schwytać pioruny

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Celem kursu jest zapoznanie uczestników ze zjawiskami zachodzącymi podczas elektryzowania ciał.

Fizyka

Prąd stały – dlaczego świeci żarówka?

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs przekazuje uczestnikom wiedzę dotyczącą prądu stałego.

Fizyka

Magnetyzm, indukcja magnetyczna – jak elektrownie „robią” prąd

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kursu omawia wiadomości z zakresu pola magnetycznego oraz indukcji magnetycznej.

Fizyka

Optyka i kwanty promieniowania – jak to się dzieje, że widzimy

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs ma na celu przekazanie uczestnikom wiedzy o świetle.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 1 – Przesyłanie informacji

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowych pojęć związanych z różnymi postaciami informacji oraz jej przesyłania.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 2 – Pole elektromagnetyczne jako nośnik informacji

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Zaznajomienie ucznia z możliwymi zastosowaniami pola elektromagnetycznego (EM) w zakresie przesyłania informacji.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 3 – Ruch falowy

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowych pojęć dotyczących ruchu falowego.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 4 – Widmo sygnału

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowych pojęć związanych z widmową analizą sygnałów.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 5 – Filtracja sygnału

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowych pojęć związanych z filtracją sygnałów.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 6 – Fale elektromagnetyczne i przeszkody

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowych informacji na temat zjawisk towarzyszących rozchodzeniu się fal elektromagnetycznych w środowisku z przeszkodami materialnymi.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 7 – Modulacja amplitudowa - AM

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowej koncepcji modulacji amplitudowej fali nośnej (AM).

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 8 – Modulacja fazowa i częstotliwościowa

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowej koncepcji modulacji fazowej (PM) i częstotliwościowej (FM) fali nośnej.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 9 – Zastosowania modulacji sygnału

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie zastosowań modulacji sygnału oraz metod formowania sygnału modulującego.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 10 – Sieć komórkowa

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowej koncepcji sieci komórkowej i jej funkcjonowania.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 11 – Pole elektromagnetyczne a zdrowie

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie zagadnień dotyczących wpływu pola elektromagnetycznego na organizmy żywe, w tym człowieka.

Informacje o kursie

Pole i fale. Lekcja 5 – Filtracja sygnału

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Fizyka