Fizyka

Pole i fale. Lekcja 6 – Fale elektromagnetyczne i przeszkody

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowych informacji na temat zjawisk towarzyszących rozchodzeniu się fal elektromagnetycznych w środowisku z przeszkodami materialnymi.

Program kursu

  • Zachowanie się fali EM na granicy ośrodków.
  • Przykładowe przeszkody dla fal EM.
  • Dyfrakcja fal.

Opis kursu

Co dzieje się, gdy fala EM napotyka na przeszkodę w postaci innego ośrodka czy obiektu materialnego? Po przerobieniu lekcji uczeń będzie znał odpowiedź na powyższe pytanie, a dodatkowo będzie potrafił opisać zachowanie się fali padającej na materialną przeszkodę, pozna szczególną rolę przeszkód o charakterze przewodzącym w transmisji fal elektromagnetycznych oraz z łatwością opisze zjawisko dyfrakcji, jego zależność od długości fali oraz rolę w przesyłaniu informacji za pomocą fal elektromagnetycznych.

 

Słownik

Absorpcja – zjawisko pochłaniania energii fali przez ośrodek lub obiekt materialny.

Dyfrakcja – zjawisko ugięcia się fali na krawędzi nieprzepuszczalnej przeszkody. Wielkość ugięcia zależy od stosunku długości fali do rozmiaru przeszkody (np. szerokości szczeliny, przez którą przechodzi fala)

Front falowy – linia (lub powierzchnia, jeśli fala rozchodzi się w przestrzeni) łącząca punkty o tej samej fazie

Fala płaska – fala, której fronty falowe są liniami (lub powierzchniami, jeśli fala rozchodzi się w przestrzeni) równoległymi do siebie.

Normalna – prosta prostopadła do powierzchni ciała, na które pada fala.

 

Materiały dodatkowe

  1. Aplikacja online umożliwiająca obserwację dyfrakcję fali o długości  na szczelinie o szerokości a. Oba parametry można regulować niezależnie, https://www.compadre.org/osp/EJSS/4480/268.htm.

  1. Film: Zjawisko dyfrakcji (demonstacja eksperymentalna zjawiska dyfrakcji na falach na powierzchni wody), https://www.youtube.com/watch?v=fPn8ALKJhqI.

 

***

Projekt „Sprawna telekomunikacja mobilna jako klucz do rozwoju i bezpieczeństwa" zrealizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Instytutem Łączności - Państwowym Instytutem Badawczym w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa Działanie 3.4. Cel kampanii to zwiększenie świadomości Polaków w zakresie działania, wykorzystania, bezpieczeństwa i znaczenia mobilnych sieci telekomunikacyjnych, a tym samym usług (w tym publicznych) opartych o te sieci. W ramach projektu zrealizowane zostały działania w następujących obszarach: walka z dezinformacją, edukacja, podstawy prawne procesu inwestycyjnego, bezpieczeństwo i jakość życia.

Podobne kursy

Fizyka

Grawitacja i elementy astronomii – bliskie i nieco dalsze kosmiczne sąsiedztwo Ziemi

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs omawia podstawowe prawa dotyczące zagadnienia grawitacji.

Fizyka

Fizyka atomowa i jądrowa – elementarna rzecz o elementarnych składnikach materii

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs omawia zjawisko fotoelektryczne zewnętrzne oraz zapoznaje uczestników z budową atomu.

Fizyka

Ruch punktu materialnego – opis ruchu postępowego oraz jego przyczyn

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Kurs dotyczy podstawowych zagadnień z zakresu kinematyki oraz dynamiki punktu materialnego. Poznaj zasady dynamiki Newtona i naucz się wykorzystywać narzędzia technologii informacyjnej podczas rozwiązywania zadań z fizyki.

Fizyka

Mechanika bryły sztywnej – co się dzieje, gdy ciało się obraca

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Celem kursu jest przekazanie uczestnikom wiedzy z zakresu ruchu obrotowego bryły sztywnej.

Fizyka

Energia mechaniczna – o tym, że aby mieć coś trzeba się napracować

Szkoła podstawowa, Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Celem kursu jest zapoznanie uczestników z definicją pracy i jej związkiem z różnymi rodzajami energii mechanicznej.

Fizyka

Grawitacja – o oddziaływaniu między masami

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Celem kursu jest zapoznanie ze zjawiskami, których przyczyną jest siła oddziaływania grawitacyjnego.

Fizyka

Termodynamika – co się dzieje we wnętrzu substancji, gdy ją ogrzewamy

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs przekazuje uczestnikom wiedzę z zakresu zjawisk cieplnych.

Fizyka

Ruch harmoniczny i fale mechaniczne – jak to się dzieje, że słyszymy

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Celem kursu jest zapoznanie uczestników z zagadnieniami związanymi z ruchem drgającym, zjawiskami falowymi oraz z wiadomościami dotyczącymi zjawisk charakterystycznych dla fal dźwiękowych.

Fizyka

Pole elektryczne – czy da się schwytać pioruny

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Celem kursu jest zapoznanie uczestników ze zjawiskami zachodzącymi podczas elektryzowania ciał.

Fizyka

Prąd stały – dlaczego świeci żarówka?

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs przekazuje uczestnikom wiedzę dotyczącą prądu stałego.

Fizyka

Magnetyzm, indukcja magnetyczna – jak elektrownie „robią” prąd

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kursu omawia wiadomości z zakresu pola magnetycznego oraz indukcji magnetycznej.

Fizyka

Optyka i kwanty promieniowania – jak to się dzieje, że widzimy

Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele

Kurs ma na celu przekazanie uczestnikom wiedzy o świetle.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 1 – Przesyłanie informacji

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowych pojęć związanych z różnymi postaciami informacji oraz jej przesyłania.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 2 – Pole elektromagnetyczne jako nośnik informacji

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Zaznajomienie ucznia z możliwymi zastosowaniami pola elektromagnetycznego (EM) w zakresie przesyłania informacji.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 3 – Ruch falowy

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowych pojęć dotyczących ruchu falowego.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 4 – Widmo sygnału

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowych pojęć związanych z widmową analizą sygnałów.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 5 – Filtracja sygnału

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowych pojęć związanych z filtracją sygnałów.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 6 – Fale elektromagnetyczne i przeszkody

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowych informacji na temat zjawisk towarzyszących rozchodzeniu się fal elektromagnetycznych w środowisku z przeszkodami materialnymi.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 7 – Modulacja amplitudowa - AM

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowej koncepcji modulacji amplitudowej fali nośnej (AM).

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 8 – Modulacja fazowa i częstotliwościowa

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowej koncepcji modulacji fazowej (PM) i częstotliwościowej (FM) fali nośnej.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 9 – Zastosowania modulacji sygnału

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie zastosowań modulacji sygnału oraz metod formowania sygnału modulującego.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 10 – Sieć komórkowa

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie podstawowej koncepcji sieci komórkowej i jej funkcjonowania.

Fizyka

Pole i fale. Lekcja 11 – Pole elektromagnetyczne a zdrowie

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Przedstawienie zagadnień dotyczących wpływu pola elektromagnetycznego na organizmy żywe, w tym człowieka.

Informacje o kursie

Pole i fale. Lekcja 6 – Fale elektromagnetyczne i przeszkody

Szkoła podstawowa, Nauczyciele

Fizyka