OSE IT Szkoła Strona główna
  • Zobacz wszystkie
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      2 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      10 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      24 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      37 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      38 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      22 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      25 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
  • Zobacz także

  • Aktualności
  • O portalu
  • Materiały
    • Wykłady
      Publikacje
      Wideo
      Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś”
  • Konkursy
  • Kontakt

Niebezpieczne zjawiska w internecie: szkodliwe treści

28.12.2021

Internet i urządzenia cyfrowe otaczają nas każdego dnia. Pomagają w nauce, dostarczają rozrywki czy przestrzeni na realizację pasji, jednak czy wszystkie materiały, jakie uczniowie znajdują w sieci, są dla nich bezpieczne? Zapoznaj się z listą pomocnych zasobów edukacyjnych i dowiedz się, czym są szkodliwe treści i jak chronić przed nimi dzieci.

Smartfon, laptop, tablet to urządzenia, bez których trudno dziś wyobrazić sobie świat. Choć nowe technologie niezaprzeczalnie ułatwiają nasze codzienne funkcjonowanie, mogą też wiązać się z realnymi niebezpieczeństwami dla uczniów, m.in. narażeniem na kontakt z niebezpiecznymi materiałami.

Czym są szkodliwe treści i co opiekunowie powinni wiedzieć na ich temat? Gdzie dziecko może się z nimi zetknąć? Jakie działania profilaktyczne może podjąć szkoła, aby chronić uczniów przed skutkami kontaktu ze szkodliwymi treściami? Odpowiedzi na te pytania dostarczą nauczycielom i rodzicom materiały przygotowane przez ekspertów – dostępne na portalu OSE IT Szkoła oraz stronie kampanii „Nie zagub dziecka w sieci”.

Wirtualne treści – prawdziwe zagrożenia

Dzieci i młodzież spędzają w sieci wiele godzin na różnych aktywnościach, podczas których mogą zetknąć się z zasobami mającymi niebezpieczny wpływ na widza. Szkodliwe treści to materiały, które mogą wywołać negatywne emocje u odbiorcy, destrukcyjnie oddziaływać na rozwój emocjonalny, poznawczy i społeczny dzieci oraz młodzieży*.  

Wśród szkodliwych treści możemy wymienić np. materiały obrazujące przemoc, okrucieństwo wobec ludzi i zwierząt, prezentujące zachowania zagrażające zdrowiu lub życiu (np. ryzykowne internetowe wyzwania, samookaleczenia), materiały promujące zażywanie niebezpiecznych substancji, treści ksenofobiczne i rasistowskie szerzące tzw. mowę nienawiści, fake newsy czy patostreamy – relacje na żywo ukazujące patologiczne zachowania. Ponadto niektóre ze szkodliwych treści, jak np. materiały dyskryminacyjne i nawołujące do nienawiści czy treści pornograficzne prezentowane nieletnim, są również nielegalne.

Szkodliwe treści mogą nieść dla dzieci i młodzieży wiele nieprzyjemnych skutków, wpływając na ich kształtującą się psychikę, zachowanie, odczuwanie lęku, obniżenie nastroju czy przekonania na temat kondycji świata i społeczeństwa. Kolejnym niebezpiecznym skutkiem zetknięcia się z takimi materiałami są nasilające się obawy, przez które rzeczywistość może wydawać się młodym ludziom niezrozumiała i groźna. Częsty kontakt może także doprowadzić do znieczulenia odbiorcy i zobojętnienia na patologiczne zachowania prezentowane w tych materiałach.

Opiekunowie nie zawsze jednak zdają sobie sprawę z tego, co ich dzieci robią w sieci oraz czy podczas wirtualnych aktywności mają styczność ze szkodliwymi treściami. Według najnowszej edycji badań NASK „Nastolatki 3.0” uczniowie oglądają tzw. patostreamy częściej, niż przypuszczają ich rodzice (nastolatki – 27,1% rodzice – 12,2%). Warto więc już od najmłodszych lat edukować dzieci i uczulać je na niebezpieczeństwa związane ze szkodliwymi treściami, a także na inne coraz nowsze pojawiające się cyberzagrożenia.

Szkodliwe treści: dowiedz się więcej z materiałów edukacyjnych

W ochronie uczniów przed niebezpiecznymi skutkami szkodliwych treści pomogą nauczycielom i rodzicom materiały edukacyjne przygotowane przez ekspertów. Przed podjęciem rozmowy z dzieckiem warto, aby opiekunowie wcześniej pogłębili swoją wiedzę na temat. Pomogą w tym materiały dostępne na platformie OSE IT Szkoła oraz przygotowane w ramach kampanii „Nie zagub dziecka w sieci”.

„Szkodliwe treści w internecie. Poradnik dla nauczycieli”

Najnowsza publikacja przygotowana w ramach serii „Bezpieczni w sieci z OSE” omawia zagadnienia związane ze szkodliwymi treściami w sieci oraz przybliża ich wpływ na uczniów. Nauczyciele zapoznają się m.in. z opisem zjawiska, jego skalą oraz przykładami. Dowiedzą się również, jakie niebezpieczne konsekwencje mogą nieść szkodliwe treści młodym odbiorcom oraz jakie działania profilaktyczne mogą podjąć nauczyciele.

Zapoznaj się z publikacją „Szkodliwe treści w internecie. Poradnik dla nauczycieli”

Scenariusz zajęć profilaktycznych „Czy wystarczy mi wyobraźnia? Ryzykowne zachowania w internecie: szkodliwe treści”

Scenariusz skierowany do starszych klas szkół podstawowych. Materiał pomoże nauczycielom przeprowadzić z uczniami lekcję na temat zagrożeń związanych ze szkodliwymi materiałami. Podczas zajęć uczestnicy m.in. poszerzą swoją wiedzę na temat omawianego zjawiska oraz zapoznają się ze sposobami reagowania w sytuacji kontaktu online ze szkodliwymi i nielegalnymi treściami.

Zapoznaj się ze scenariuszem „Czy wystarczy mi wyobraźnia? Ryzykowne zachowania w internecie: szkodliwe treści”

Infografiki „Szkodliwe treści w internecie”

Materiał opracowany w ramach serii „Bezpieczni w sieci z OSE” prezentuje najważniejsze informacje na temat szkodliwych treści w internecie. Infografiki zapoznają z przykładami niebezpiecznych materiałów, ich możliwymi konsekwencjami dla odbiorców oraz podpowiadają, jak pracować z uczniami i gdzie uzyskać pomoc w razie wystąpienia zagrożenia.

Zapoznaj się z infografikami „Szkodliwe treści w internecie”

Webinar ekspercki „Szkodliwe treści w internecie”

Wiadomości na temat niebezpiecznych materiałów dostarczy rodzicom i nauczycielom również webinar ekspercki zorganizowany w ramach serii „Bezpieczni w sieci z OSE”. Podczas wirtualnego spotkania zaproszeni goście: Marta Wojtas z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę i Anna Rywczyńska z NASK przybliżają zagadnienie szkodliwych treści wśród uczniów oraz podpowiadają, jakie działania profilaktyczne może podjąć szkoła, aby chronić swoich podopiecznych.

Obejrzyj webinar „Szkodliwe treści w internecie”

Poradnik „Zagrożenia internetowe. Wybrane zjawiska”

Przygotowana przez zespół Dyżurnet.pl publikacja adresowana jest do rodziców i profesjonalistów. Prezentuje zagadnienia związane z bezpieczeństwem w sieci, regulacjami prawnymi oraz sposobami na reagowanie i przeciwdziałanie zagrożeniom. W publikacji znajdziemy omówienie wielu przykładów cyberzagrożeń.

Zapoznaj się z poradnikiem „Zagrożenia internetowe. Wybrane zjawiska”

Broszura „Fake newsy, bańki informacyjne, teorie spiskowe”

Materiał przybliża informacje dotyczące fałszywych informacji, które dezinformują społeczeństwo w sieci, teorii spiskowych oraz bańki filtrującej. W broszurze znajdują się również porady, jak oddzielić fałszywe informacje od tych prawdziwych. Materiał został przygotowany przez ekspertów Akademii NASK.

Zapoznaj się z broszurą „Fake newsy, bańki informacyjne, teorie spiskowe”

Publikacja „Standard bezpieczeństwa online placówek oświatowych” (wydanie II)

Publikacja dostarczy wiedzy na temat zagadnień związanych z bezpieczeństwem online placówek oświatowych. Materiał został przygotowana przez zespół ekspertów Państwowego Instytutu Badawczego NASK i Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka w Warszawie, w ramach projektu „Działania na rzecz bezpiecznego korzystania z internetu”. W publikacji znajdziemy m.in. procedurę reagowania wobec wybranych rodzajów zagrożeń w tym na nielegalne i szkodliwe treści oraz niebezpieczne kontakty online.

Zapoznaj się publikacją „Standard bezpieczeństwa online placówek oświatowych” (wydanie II)

Kompendium dla rodziców i profesjonalistów „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży online”

Dzięki publikacji przygotowanej przez Polskie Centrum Programu Safer Internet rodzice i nauczyciele nie tylko dowiedzą się więcej o szkodliwych i nielegalnych treściach, ale również zapoznają z informacjami na temat: zagadnień bezpieczeństwa dzieci online, diagnozy zjawisk społecznych zachodzących w sieci, analizy ryzykownych sytuacji oraz przyczyn i sposobów zapobiegania zagrożeniom.

Zapoznaj się z kompendium dla rodziców i profesjonalistów „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży online”

Plakat „Fake newsy”

Materiał przygotowany przez ekspertów Akademii NASK przedstawia porady, o których warto pamiętać, czytając informacje znalezione w internecie. Dzięki zawartym na plakacie wiadomościom młodzi użytkownicy sieci dowiedzą się, co zrobić, aby uchronić się od niebezpieczeństw związanych z dezinformacją oraz fake newsami.

Zapoznaj się z plakatem „Fake newsy”

Kursy dla najmłodszych

Na OSE IT Szkole znajdziemy również kursy e-learningowe, które w pouczający i dostosowany do wieku odbiorców sposób przybliżają różne zagadnienia dotyczące szkodliwych i nielegalnych treści, podpowiadają, jak się przed nimi chronić oraz jakich zachowań w sieci się wystrzegać. Uczniowie szkół podstawowych mogą wykonywać kursy samodzielnie, z opiekunem lub w szkole w formie zajęć z całą klasą. Zasoby będą też doskonałym materiałem do rozpoczęcia z dzieckiem rozmowy na temat bezpiecznego poruszania się po sieci.

Zapoznaj się z kursami:

  • „Przygody Profesora i N@tki, czyli jak mądrze korzystać z internetu”. Materiał składa się z siedmiu modułów, z których każdy tłumaczy inne wirtualne zjawisko. Kurs pogłębia wiedzę z zakresu zagrożeń w internecie, wspiera budowanie zdrowych cyfrowych nawyków oraz przybliża zagadnienia dotyczące m.in. kontaktów online, dostępu do szkodliwych treści czy netykiety.
  • „Owce w sieci – Zabawa w śnieżki”. Kurs dotyczy happy slappingu, czyli filmowania scen przedstawiających atak na ofiarę i poniżanie jej oraz późniejszego umieszczenia nagrania w internecie. Materiał zapoznaje z zasadami bezpiecznego korzystania z internetu
  • „Owce w sieci – Tajemniczy przyjaciel”. Kurs zwiększa świadomość korzystania z sieci, omawia zjawisko groomingu, czyli uwodzenia dzieci przez internet oraz podpowiada, jak zachować bezpieczeństwo online.
  • „Owce w sieci – Mała miss”. Materiał porusza problem niebezpiecznych stron internetowych, które zawierają „przepisy na urodę”, uświadamia zagrożenia związane z korzystaniem z porad znalezionych w internecie.
  • „Owce w sieci – Białe owce”. Kurs zapoznaje uczestników z zagadnieniem fake newsów oraz daje wskazówki, jak radzić sobie ze zjawiskiem dezinformacji.

Kurs dla starszych uczniów: „Cyberprzemoc w grach internetowych”

Ze szkodliwymi treściami można się również zetknąć w grach komputerowych. Wśród bezpłatnych kursów e-learningowych dostępnych na OSE IT Szkole rodzice, nauczyciele i uczniowie znajdą także edukacyjne zasoby poświęcone temu zagadnieniu. Materiał skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych przybliży, dlaczego gry wyzwalają w graczach duże emocje, oraz podpowie, jakie pozytywne zachowania są promowane w takiej rozrywce. Kurs jest częścią cyklu dydaktycznego „Dyżurnet.pl dla IT Szkoły”.

Zapoznaj się z kursem „Cyberprzemoc w grach internetowych”

Publikacja „Patostreamy w opinii polskich internautów”

Materiał przedstawia raport z ogólnopolskich społecznych badań opinii internautów na temat zjawiska patostreamingu. Dzięki publikacji opiekunowie zapoznają się ze skalą występowania, osobistymi doświadczeniami oraz oceną zjawisk patostreamów przez użytkowników sieci. Badania zostały przeprowadzone przez ekspertów Państwowego Instytutu Badawczego NASK.

Zapoznaj się z raportem „Patostreamy w opinii polskich internautów”

Poradnik „Bezpieczeństwo online w szkołach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej” – część 1

W publikacji OSE znajdują się informacje na temat wybranych zagrożeń, których ofiarami mogą stać się uczniowie. Oprócz wiadomości na temat szkodliwych i nielegalnych treści w internecie oraz niebezpiecznych kontaktów znajdziemy też informacje o FOMO, sextingu czy phishingu.

Zapoznaj się z poradnikiem „Bezpieczeństwo online w szkołach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej” – część 1

„Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów”

Raport przedstawia wyniki ogólnopolskich badań uczniów przeprowadzonych przez Państwowy Instytut Badawczy NASK w 2020 r. Z publikacji opiekunowie dowiedzą się więcej na temat aktualnych praktyk, postaw i opinii nastolatków wobec internetu. W materiale zaprezentowane są również postawy młodych wobec patostreamów, a także odpowiedzi na pytania dotyczące doświadczeń wobec cyberprzemocy

Zapoznaj się z raportem „Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów”

Scenariusz lekcji „Złapani w sieć. Złota Rybka i niebezpieczne kontakty online”

Wiedzy na temat bezpiecznych zachowań oraz rozwagi w kontaktach z nieznajomymi poznanymi w sieci dostarczy także scenariusz „Złapani w sieć. Złota Rybka i niebezpieczne kontakty online”. Materiał przeznaczony dla uczniów klas 5–6 szkoły podstawowej umożliwia przeprowadzenie lekcji, podczas której uczestnicy uwrażliwią się na ryzyko związane z podejmowaniem kontaktów w internecie z nieznajomymi, a także zapoznają ze sposobami rozpoznawania sygnałów świadczących o próbie manipulacji.

Zapoznaj się ze scenariuszem lekcji „Złapani w sieć. Złota Rybka i niebezpieczne kontakty online”

Scenariusz lekcji „Co oglądamy w rozbitym lustrze? Królowa Śniegu i patostreamy”

Scenariusz zajęć dla uczniów klas 5–6 szkoły podstawowej dotyczący szkodliwych treści w internecie. Materiał nie tylko zapoznaje ze zjawiskiem patostreamów i uświadamia szkodliwość ich przekazu, ale też kształtuje postawy empatii i przekonuje, że nie wszystko, co oglądamy online, jest prawdziwe.

Zapoznaj się ze scenariuszem lekcji „Co oglądamy w rozbitym lustrze? Królowa Śniegu i patostreamy”

Nie zagub dziecka w sieci

Wiedzy na temat szkodliwych treści w sieci oraz tego, jak chronić przed nimi dzieci dostarczą również materiały przygotowane w ramach kampanii „Nie zagub dziecka w sieci”. Eksperci Ministerstwa Cyfryzacji (obecnie KPRM) oraz NASK przygotowali szereg ciekawych zasobów, które omawiają różne cyfrowe zagrożenia.

Materiały na stronie kampanii „Nie zagub dziecka w sieci”

* Livingstone S., Smith P.K., (2014), „Annual research review: Harms experienced by child users of online and mobile technologies: The nature, prevalence and management of sexual and aggressive risks in the digital age”, „Journal of child psychology andbpsychiatry”, nr 55 (6), s. 635‒654.

Inne aktualności

Zobacz więcej

Temat lekcji: cyfrowy ślad

14.05.2025

Czy warto dbać o anonimowość w sieci? Jak wspierać uczniów w świadomym kreowaniu swojej obecności w internecie? Skorzystajcie z naszych materiałów edukacyjnych i przeprowadźcie lekcję na temat zarządzania swoimi cyfrowymi śladami!

Temat lekcji: multiscreening

30.04.2025

Urządzenia cyfrowe towarzyszą nam już niemal na każdym kroku. Ułatwiają życie, ale zdarza się również, że są źródłem problemów – w tym pogorszenia samopoczucia. Co kryje się za pojęciem medialnej wielozadaniowości? Kogo możemy określić mianem multiscreenersa? Sprawdźcie!

Najlepsze życzenia!

18.04.2025

Mamy nadzieję, że nadchodzące wiosenne dni przyniosą Wam wytchnienie od obowiązków, radość ze wspólnie spędzonych chwil oraz odrodzenie energii do dalszych działań – w nauce, pracy i życiu osobistym.

Kursy wybrane dla Ciebie

Wybierz poziom edukacyjny i sprawdź spersonalizowane rekomendacje kursów.

Rozpocznij naukę
OSE IT Szkoła

Odbiorcy

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

Kategorie tematyczne

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

Pomoc

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu
OSE IT Szkoła

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna NASK GOV.pl Cyfryzacja

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna GOV.pl Cyfryzacja NASK

Zaloguj się

Asset 1
Asset 2
Asset 3
Nie pamiętam hasła
Przetwarzamy Twoje dane osobowe, aby umożliwić Ci dostęp i korzystanie z serwisu OSE IT SZKOŁA. Administratorem Twoich danych osobowych jest Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) z siedzibą w Warszawie. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i plików cookies.

Nie masz konta?

Zarejestruj się

Drogi użytkowniku

Przechodząc do serwisu poprzez kliknięcie odnośnika „Zgadzam się” wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych.

Pliki cookies

Gdy korzystasz z naszych serwisów, gromadzimy informacje o Twojej wizycie i sposobie poruszania się w naszych serwisach. W tym celu stosujemy pliki cookies. Plik cookies zawiera dane informatyczne, które są umieszczone w Twoim urządzeniu końcowym - przeglądarce internetowej, z której korzystasz.

Pliki cookies używane w naszych serwisach wykorzystywane są między innymi do bieżącej optymalizacji serwisów oraz ułatwiania Twojego z nich korzystania. Niektóre funkcjonalności dostępne w naszych serwisach mogą nie działać, jeżeli nie wyrazisz zgody na instalowanie plików cookies.

Instalowanie plików cookies lub uzyskiwanie do nich dostępu nie powoduje zmian w Twoim urządzeniu ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tym urządzeniu.

Stosujemy dwa rodzaje plików cookies: sesyjne i trwałe. Pliki sesyjne wygasają po zakończonej sesji, której czas trwania i dokładne parametry wygaśnięcia określa używana przez Ciebie przeglądarka internetowa oraz nasze systemy analityczne. Trwałe pliki cookies nie są kasowane w momencie zamknięcia okna przeglądarki, głównie po to, by informacje o dokonanych wyborach nie zostały utracone. Pliki cookies aktywne długookresowo wykorzystywane są, aby pomóc nam wspierać komfort korzystania z naszych serwisów, w zależności od tego czy dochodzi do nowych, czy do ponownych odwiedzin serwisu.


Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych oraz aby usprawnić działanie serwisów i zwiększyć komfort z nich korzystania, m.in:

  • pozwalają sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne strony serwisów - dane te wykorzystujemy do optymalizacji serwisów pod kątem odwiedzających;
  • umożliwiają rozpoznanie rodzaju Twojego urządzenia, dzięki czemu możemy lepiej dopasować sposób i format prezentowania treści oraz funkcjonalności serwisów;
  • poprawiają wydajność i efektywność serwisów dla korzystających.

W jaki sposób możesz nie wyrazić zgody na instalowanie plików cookies za pomocą ustawień przeglądarki?

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim urządzeniu, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili możesz też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania naszych serwisów. Pamiętaj jednak, że ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z tych serwisów.


Wykorzystywane narzędzia firm trzecich

Niektóre pliki cookies są tworzone przez podmiot, z usług których korzystamy, np.

  • Google Inc.

W naszych serwisach wykorzystujemy narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Wykorzystujemy je w szczególności do celów statystycznych, aby sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne serwisy. Dane te wykorzystujemy również do optymalizacji i rozwoju serwisów. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics znajdziesz na stronie:  https://policies.google.com/technologies/cookies

  • Facebook

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://pl-pl.facebook.com/policies/cookies/     

  • Twitter

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-cookies

  • Youtube

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://policies.google.com/privacy?hl=pl&gl=pl

Wyrażam zgodę na podstawowe oraz funkcjonalne cookies. Podstawowe cookies są niezbędne aby strona mogła działać prawidłowo. Cookies funkcjonalne wykorzystujemy do analizowania wizyt na stronie internetowej. Pomoże nam to zrozumieć, jak często odwiedzane są poszczególne serwisy oraz pozwoli optymalizować i rozwijać stronę.

Zgadzam się