OSE IT Szkoła Strona główna
  • Zobacz wszystkie
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      2 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      10 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      24 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      37 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      38 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      22 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      25 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
  • Zobacz także

  • Aktualności
  • O portalu
  • Materiały
    • Wykłady
      Publikacje
      Wideo
      Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś”
  • Konkursy
  • Kontakt

Cyberbezpieczna biblioteczka: nowy poradnik dla nauczycieli!

24.04.2023

Premiera OSE! „Uczeń w cyfrowym świecie” – to bezpłatny poradnik, który oddajemy dziś w ręce nauczycieli, wychowawców, pedagogów i psychologów szkolnych. Znajdziecie tu omówienie m.in. wymagań stawianych programom profilaktycznym dotyczącym bezpieczeństwa najmłodszych internautów i… wiele więcej!

Pamiętacie swoje pierwsze doświadczenia z internetem? Dziś już ok. 60% trzy- i czterolatków sprawnie posługuje się tabletem czy smartfonem podłączonym do sieci. Nie ulega jednak wątpliwości, że dostęp do internetu stwarza szereg niebezpieczeństw. Z czym trzeba się liczyć?

W kolejnej odsłonie „Cyberbezpiecznej biblioteczki” mamy dla Was coś specjalnego – premierę najnowszej publikacji OSE: poradnika „Uczeń w cyfrowym świecie”, autorstwa Anny Borkowskiej – ekspertki ds. edukacji cyfrowej NASK. To, naszym zdaniem, lektura „obowiązkowa” dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów i psychologów szkolnych, w której omawiamy sposoby funkcjonowania w internecie małych dzieci i nastolatków oraz wymagania stawiane skutecznym programom i strategiom profilaktycznym dotyczącym bezpieczeństwa najmłodszych internautów.

„Uczeń w cyfrowym świecie” – poradnik OSE dla nauczycieli

Nasza najnowsza publikacja to przystępne kompendium wiedzy o bezpieczeństwie dzieci i młodzieży w cyfrowym świecie. Znajdziecie w niej wiele praktycznych wskazówek – jakie strategie profilaktyczne warto podejmować, aby korzystanie przez dzieci z nowych technologii przynosiło korzyści rozwojowe, a także jak projektować programy podnoszenia kompetencji rodziców w zakresie ochrony najmłodszych przed cyfrowymi zagrożeniami.

Przeczytajcie koniecznie poradnik „Uczeń w cyfrowym świecie”, który pomoże Wam jeszcze lepiej zadbać o bezpieczeństwo młodych internautów!

– Rozwój nowych technologii stawia przed nauczycielami nowe wyzwania związane z umiejętnym wplataniem w tematykę swoich zajęć także wiedzy dotyczącej efektywnego i bezpiecznego korzystania z internetu – mówi Anna Borkowska, ekspertka ds. edukacji cyfrowej w NASK, autorka poradnika „Uczeń w cyfrowym świecie”. – Nauka bezpiecznego korzystania z internetu i nowych technologii, zgodnie z podstawą programową, powinna odbywać się na każdym etapie edukacji, począwszy od edukacji przedszkolnej. Odpowiedzialność za wdrażanie cyfrowych umiejętności nie spoczywa zatem wyłącznie na nauczycielach informatyki – dodaje.

Co możecie zrobić? Na lekcjach języka polskiego twórzcie alternatywne losy bohaterów lektur w świecie cyfrowym, porozmawiajcie o tym, jak oni rozwiązaliby problemy związane z zagrożeniami w sieci. Zajęcia z muzyki dają idealny pretekst do rozmowy o prawach autorskich utworów, których słuchacie. Podczas lekcji przyrody czy biologii wybierzcie się z uczniami w wirtualną podróż na krańce świata. Pamiętajcie, że chcąc zapewnić wysoką skuteczność działań profilaktycznych, należy dobrze - kompleksowo i długofalowo - zaplanować działania, realizować je systematycznie w ciągu całego roku szkolnego. Programy muszą być dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci w różnym wieku, a należy je wdrażać na każdym etapie edukacyjnym.

Niezbędne kompetencje

Kluczowe, poza dostarczaniem wiedzy i kształtowaniem u uczniów kompetencji zapewniających im bezpieczeństwo w świecie online, jest odpowiednie przygotowanie realizatorów działań profilaktycznych – nauczycieli i szkolnych specjalistów lub znalezienie właściwej osoby spoza szkoły, która przeprowadzi takie zajęcia. Niewłaściwie lub nieumiejętnie wprowadzane programy mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku, a niekiedy nawet zachęcić młodzież do sprawdzenia się w niebezpiecznych dla nich sytuacjach w świecie online. Warto zatem poznać sposoby wykorzystywania internetu i urządzeń cyfrowych przez dzieci i młodzież, a także uzupełnić wiedzę na temat zagrożeń w sieci. Ważna jest także znajomość metod pracy profilaktycznej z uczniami, jak również umiejętne wskazywanie metod bezpiecznego i pozytywnego korzystania z internetu. I właśnie o tym, jak skutecznie planować działania profilaktyczne przeczytacie w naszym nowym poradniku!

Pierwszy kontakt ze światem cyfrowym

Jak wynika z raportu UNICEF, 86% dzieci w wieku 3–17 lat z krajów wysoko rozwiniętych ma dostęp do internetu w domu rodzinnym (UNICEF, 2020). Dziś większość trzy- i czterolatków potrafi znaleźć interesujące treści na smartfonie swojego rodzica. Zmniejsza się także średnia wieku, w jakim dzieci zaczynają korzystać z internetu bez nadzoru dorosłych – aktualnie wynosi 6 lat i 8 miesięcy.

Dostęp do nowych technologii daje dzieciom i młodzieży wiele możliwości: młodzi szukają online rozrywki i treści, które pomogą rozwinąć ich pasje, a także korzystają z aplikacji ułatwiających utrzymanie kontaktu z rówieśnikami. Dorośli powinni wiedzieć, że poza niewątpliwą gamą korzyści płynących z szeroko rozumianego uczestnictwa w świecie cyfrowym dzieci mogą zetknąć się w internecie także z wieloma niebezpieczeństwami. Cyberprzemoc, hejt, grooming czy sexting to tylko niektóre z nich. Niezwykle istotne jest więc, by towarzyszyć dziecku w poznawaniu świata cyfrowego, być częścią tego procesu. Budować relacje na tyle silne, by dziecko wiedziało, do kogo może zgłosić się w sytuacji zagrożenia.

Bonus! Dzieci i czas przed ekranem

Zastanawialiście się kiedyś, ile czasu dzieci mogą spędzać na korzystaniu ze smartfonów czy tabletów? Według zaleceń Amerykańskiej Akademii Pediatrii (2016) czas przed ekranami urządzeń w zależności od wieku nie powinien przekraczać określonych limitów.

  • Dzieciom do 18. miesiąca życia nie należy udostępniać urządzeń ekranowych, z wyjątkiem krótkich rozmów wideo, np. z rodzicem, który przebywa poza domem, odbywanych w towarzystwie osoby dorosłej.
  • Dzieci od 18. do 24. miesiąca życia powinny korzystać z mediów wyłącznie w towarzystwie rodzica, a czas ekranowy należy ograniczać do oglądania krótkich programów edukacyjnych, które zostały starannie wyselekcjonowane pod względem treści i szaty graficznej. Rolą rodzica jest pomaganie dziecku w zrozumieniu tego, co dzieje się na ekranie, i przekładanie oglądanych treści na otaczający je prawdziwy świat.
  • Dzieci w wieku 2–5 lat nadal powinny używać cyfrowych technologii razem z osobą dorosłą i spędzać przed ekranem nie dłużej niż godzinę dziennie. W tym wieku dobrze zaprojektowane programy edukacyjne, takie jak np. popularna niegdyś „Ulica Sezamkowa”, mogą pomagać im w nabywaniu kompetencji językowych, społecznych czy nauce czytania – o ile używane są z umiarem.
  • Od 6 roku życia dziecko może korzystać z nowych technologii bez udziału dorosłego, należy jednak monitorować jego aktywność oraz ograniczać czas przed ekranem.
  • Priorytetem dla rodziców powinno być zapewnienie dzieciom i nastolatkom czasu przeznaczonego na aktywność fizyczną (przynajmniej godzinę dziennie) oraz odpowiedniej do wieku ilości snu (od 8 do 12 godzin).
  • Dzieci powinny unikać korzystania z urządzeń elektronicznych na co najmniej godzinę przed snem, warto też na noc usunąć je z sypialni dziecka.
  • Rodzice powinni ustalić z dziećmi czas wolny od mediów, taki jak wspólny posiłek lub jazda samochodem, a także wolne od multimediów miejsca w domu, np. sypialnie.

Ważne jest regularne przypominanie i uczenie o zdrowych nawykach związanych z korzystaniem z mediów elektronicznych, a także o bezpieczeństwie w sieci i etykiecie obowiązującej w internecie.

Chcecie dowiedzieć się więcej na temat sposobów funkcjonowania w internecie małych dzieci i nastolatków oraz skutecznych programów i strategii profilaktycznych dotyczących bezpieczeństwa najmłodszych internautów? Koniecznie zajrzyjcie do naszego najnowszego poradnika!

Pobierz bezpłatny poradnik „Uczeń w cyfrowym świecie”

Poprzednie części cyklu cyberbezpiecznej biblioteczki znajdziecie tu:

  • Czym jest zjawisko FOMO?
  • Jak gaming wpływa na rozwój mózgu?
  • Jak reagować na cyberprzemoc?
  • Na jakie szkodliwe treści mogą trafić Wasi uczniowie?
  • Jak młodzi w internecie oceniają swoje aktywności online?
  • Czym jest sexting?

Źródła:

Amerykańska Akademia Pediatrii, (2016), Media and Young Minds, Pediatrics, vol. 138(5) [online, dostęp dn. 30.03.2023].

UNICEF, (2022), How many children and young people have internet access at home? Estimating digital connectivity during the COVID-19 pandemic, artykuł w serwisie data.unicef.org [online, dostęp dn. 30.03.2023].

Inne aktualności

Zobacz więcej

Temat lekcji: multiscreening

30.04.2025

Urządzenia cyfrowe towarzyszą nam już niemal na każdym kroku. Ułatwiają życie, ale zdarza się również, że są źródłem problemów – w tym pogorszenia samopoczucia. Co kryje się za pojęciem medialnej wielozadaniowości? Kogo możemy określić mianem multiscreenersa? Sprawdźcie!

Najlepsze życzenia!

18.04.2025

Mamy nadzieję, że nadchodzące wiosenne dni przyniosą Wam wytchnienie od obowiązków, radość ze wspólnie spędzonych chwil oraz odrodzenie energii do dalszych działań – w nauce, pracy i życiu osobistym.

Temat lekcji: stres cyfrowy

17.04.2025

Cyfrowy stres może dopaść każdego – nawet dzieci i młodzież. Jak uniknąć negatywnych skutków związanych z nadmiarem bodźców płynących z urządzeń ekranowych? Skorzystajcie z naszych materiałów i przeprowadźcie ważną lekcję na temat cyfrowej higieny.

Kursy wybrane dla Ciebie

Wybierz poziom edukacyjny i sprawdź spersonalizowane rekomendacje kursów.

Rozpocznij naukę
OSE IT Szkoła

Odbiorcy

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

Kategorie tematyczne

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

Pomoc

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu
OSE IT Szkoła

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna NASK GOV.pl Cyfryzacja

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna GOV.pl Cyfryzacja NASK

Zaloguj się

Asset 1
Asset 2
Asset 3
Nie pamiętam hasła
Przetwarzamy Twoje dane osobowe, aby umożliwić Ci dostęp i korzystanie z serwisu OSE IT SZKOŁA. Administratorem Twoich danych osobowych jest Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) z siedzibą w Warszawie. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i plików cookies.

Nie masz konta?

Zarejestruj się

Drogi użytkowniku

Przechodząc do serwisu poprzez kliknięcie odnośnika „Zgadzam się” wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych.

Pliki cookies

Gdy korzystasz z naszych serwisów, gromadzimy informacje o Twojej wizycie i sposobie poruszania się w naszych serwisach. W tym celu stosujemy pliki cookies. Plik cookies zawiera dane informatyczne, które są umieszczone w Twoim urządzeniu końcowym - przeglądarce internetowej, z której korzystasz.

Pliki cookies używane w naszych serwisach wykorzystywane są między innymi do bieżącej optymalizacji serwisów oraz ułatwiania Twojego z nich korzystania. Niektóre funkcjonalności dostępne w naszych serwisach mogą nie działać, jeżeli nie wyrazisz zgody na instalowanie plików cookies.

Instalowanie plików cookies lub uzyskiwanie do nich dostępu nie powoduje zmian w Twoim urządzeniu ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tym urządzeniu.

Stosujemy dwa rodzaje plików cookies: sesyjne i trwałe. Pliki sesyjne wygasają po zakończonej sesji, której czas trwania i dokładne parametry wygaśnięcia określa używana przez Ciebie przeglądarka internetowa oraz nasze systemy analityczne. Trwałe pliki cookies nie są kasowane w momencie zamknięcia okna przeglądarki, głównie po to, by informacje o dokonanych wyborach nie zostały utracone. Pliki cookies aktywne długookresowo wykorzystywane są, aby pomóc nam wspierać komfort korzystania z naszych serwisów, w zależności od tego czy dochodzi do nowych, czy do ponownych odwiedzin serwisu.


Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych oraz aby usprawnić działanie serwisów i zwiększyć komfort z nich korzystania, m.in:

  • pozwalają sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne strony serwisów - dane te wykorzystujemy do optymalizacji serwisów pod kątem odwiedzających;
  • umożliwiają rozpoznanie rodzaju Twojego urządzenia, dzięki czemu możemy lepiej dopasować sposób i format prezentowania treści oraz funkcjonalności serwisów;
  • poprawiają wydajność i efektywność serwisów dla korzystających.

W jaki sposób możesz nie wyrazić zgody na instalowanie plików cookies za pomocą ustawień przeglądarki?

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim urządzeniu, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili możesz też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania naszych serwisów. Pamiętaj jednak, że ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z tych serwisów.


Wykorzystywane narzędzia firm trzecich

Niektóre pliki cookies są tworzone przez podmiot, z usług których korzystamy, np.

  • Google Inc.

W naszych serwisach wykorzystujemy narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Wykorzystujemy je w szczególności do celów statystycznych, aby sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne serwisy. Dane te wykorzystujemy również do optymalizacji i rozwoju serwisów. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics znajdziesz na stronie:  https://policies.google.com/technologies/cookies

  • Facebook

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://pl-pl.facebook.com/policies/cookies/     

  • Twitter

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-cookies

  • Youtube

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://policies.google.com/privacy?hl=pl&gl=pl

Wyrażam zgodę na podstawowe oraz funkcjonalne cookies. Podstawowe cookies są niezbędne aby strona mogła działać prawidłowo. Cookies funkcjonalne wykorzystujemy do analizowania wizyt na stronie internetowej. Pomoże nam to zrozumieć, jak często odwiedzane są poszczególne serwisy oraz pozwoli optymalizować i rozwijać stronę.

Zgadzam się