OSE IT Szkoła Strona główna
  • Zobacz wszystkie
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      2 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      10 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      24 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      37 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      38 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      22 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      25 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
  • Zobacz także

  • Aktualności
  • O portalu
  • Materiały
    • Wykłady
      Publikacje
      Wideo
      Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś”
  • Konkursy
  • Kontakt

Temat lekcji: niebezpieczne treści w sieci

14.11.2024

Choć internet jest niewyczerpanym źródłem wiedzy i rozrywki, bywa również miejscem, gdzie można natrafić na treści niebezpieczne i szkodliwe. Jak je rozpoznać, jak ich unikać i co robić, jeśli już na nie trafimy? Sprawdźcie w naszym praktycznym poradniku!

Polskie badania przeprowadzone w ramach projektu EU Kids Online (Pyżalski, Zdrodowska, Tomczyk, Abramczuk, 2019) wykazały, że aż 40% dzieci w wieku 9–17 lat napotyka na szkodliwe treści w internecie: to krwawe, brutalne obrazy (42%), materiały związane z braniem narkotyków (44%), ekstremalnymi dietami (43%), wskazówkami, jak zrobić sobie krzywdę (36%) i hejtem (47%). Inne badania – „Nastolatki 3.0” (Lange, 2023) – wskazują, że młodym trudno jest ocenić, czy treści, jakie napotykają online, są bezpieczne i prawdziwe.

Kluczowe staje się zatem zrozumienie, jak rozpoznać zagrożenia, skutecznie ich unikać oraz co robić, gdy już zetkniemy się z materiałami mogącymi wpłynąć negatywnie na nasze zdrowie psychiczne. W kolejnej aktualności z serii „Temat lekcji” przypominamy, co warto wiedzieć na temat szkodliwych treści!

Szkodliwe treści – czym właściwie są?

Szkodliwe treści to materiały, które mogą wywołać negatywne emocje u odbiorcy, destrukcyjnie wpływać na rozwój emocjonalny, poznawczy i społeczny dzieci oraz młodzieży (Livingstone, Smith, 2014). Treści te promują niebezpieczne zachowania i dlatego są nieodpowiednie dla młodego odbiorcy. To mogą być różnego rodzaju obrazki, filmy, zdjęcia czy wpisy, na które można się natknąć na stronach internetowych, w wiadomościach e-mail, forach czy blogach. Wasz uczeń lub dziecko może na nie trafić również np. korzystając z mediów społecznościowych czy grając w darmowe gry pobrane na smartfon lub tablet.  

Wśród szkodliwych treści wyróżniamy (Rywczyńska, Piechna, 2023):

  • treści obrazujące przemoc, obrażenia fizyczne, bądź śmierć, np. zdjęcia/filmy prezentujące ofiary wypadków, okrucieństwo wobec zwierząt;
  • treści nawołujące do samookaleczeń, samobójstw, zachowań szkodliwych dla zdrowia (np. restrykcyjne diety lub materiały promujące zażywanie niebezpiecznych substancji);
  • treści ksenofobiczne i rasistowskie, szerzące tzw. mowę nienawiści;
  • treści pornograficzne, w tym materiały prezentujące relacje seksualne z wykorzystaniem przemocy;
  • treści przedstawiające seksualne wykorzystywanie dzieci;
  • fałszywe wiadomości, często o charakterze sensacyjnym, publikowane w mediach w celu zmanipulowania i wprowadzenia odbiorcy w błąd dla osiągnięcia korzyści, np. finansowych, politycznych;
  • patostreamy, czyli relacje na żywo w sieci prezentujące zachowania określane i postrzegane jako patologiczne, np. relacje z libacji alkoholowych, zażywania narkotyków, bójek, a także promujące agresję, zawierające wyzwiska, wulgaryzmy;
  • tzw. internetowe wyzwania – „challenge’e”, polegające na wykonaniu pokazywanego w sieci zadania, które może być śmieszne, trudne, ale też niekiedy bardzo niebezpieczne dla zdrowia i życia.

Poważne konsekwencje

Kontakt ze szkodliwymi treściami w internecie może mieć poważne konsekwencje, szczególnie dla dzieci i młodzieży – czyli osób najbardziej podatnych na ich wpływ. Badania wskazują, że młodzi, które regularnie stykają się z przemocą, mową nienawiści czy materiałami o charakterze seksualnym, często doświadczają wzmożonego lęku, niepokoju, a nawet depresji. Mogą oni odczuwać także zagubienie, poczucie bezsilności czy obniżenie samooceny. Niestety potencjalnych konsekwencji jest jeszcze więcej: to także zniekształcony obraz rzeczywistości, pogorszenie nastroju, znieczulenie na losy ofiar przemocy, skłonność do ryzykownych zachowań i działań antyspołecznych, a także utrwalanie negatywnych stereotypów i fałszywych poglądów na sferę seksualności.

W przypadku dorosłych również występuje ryzyko negatywnych skutków. Narażenie na dezinformację, skrajne wypowiedzi, ekstremalne poglądy czy teorie spiskowe może prowadzić do polaryzacji poglądów, a nawet do radykalizacji. Dorośli, którzy nie potrafią krytycznie oceniać treści, mogą łatwo ulegać manipulacji, co może mieć wpływ nie tylko na ich osobiste życie, ale i na relacje społeczne.

Przede wszystkim: profilaktyka…

Unikanie kontaktu ze szkodliwymi treściami wymaga umiejętności świadomego korzystania z sieci. Oczywiście nie da się kontrolować każdego kroku dziecka w internecie, jednak kluczową rolą dorosłego jest rozmowa i uświadamianie. Dzięki zbudowaniu silnej relacji, opartej na wzajemnym zaufaniu, będziecie mieć pewność, że kiedy coś zaniepokoi Wasze dziecko, to właśnie do Was zwróci się ono o pomoc lub radę w tej sprawie.

Warto skorzystać także z pomocnych narzędzi, takich jak darmowa aplikacja ochrony rodzicielskiej mOchrona, wspomagających rodziców w zapewnieniu dzieciom bezpieczeństwa w sieci. Nasza apka ułatwia ustalanie reguł dotyczących korzystania z internetu i aplikacji oraz daje dostęp do aktywności dziecka na urządzeniu. Pomaga też w zdiagnozowaniu potencjalnych problemów i zagrożeń, a także w odpowiednim reagowaniu na nie.

Nie jesteście bezsilni także jako nauczyciele – przypominajcie swoim uczniom o ważnych zasadach, które pomagają chronić się przed szkodliwymi treściami. Tłumaczcie, że nie wolno klikać bez zastanowienia we wszystkie linki, zwłaszcza te pochodzące z nieznanych źródeł, przekazywane za pośrednictwem e-maili, SMS-ów czy komunikatorów. Pokazujcie, jak konfigurować ustawienia prywatności w mediach społecznościowych, i informujcie uczniów o nowych zagrożeniach online. A przede wszystkim – rozmawiajcie ze swoimi podopiecznymi i interesujcie się tym, co robią w internecie, jakie strony oglądają, z jakimi treściami mają kontakt.

… i mądre reagowanie

Niestety, czasem mimo ostrożności, możemy przypadkowo natknąć się na nieodpowiednie materiały. Jeśli Wasze dziecko lub uczeń natrafi w internecie na niebezpieczne treści, nie karzcie go ani nie osądzajcie, ale wspierajcie, wyjaśniając, dlaczego takie materiały są niebezpieczne i jak ich unikać. Jeśli kontakt z nieodpowiednimi treściami wywołał silne emocje i lęk, wykażcie się zrozumieniem i zaoferujcie swoją pomoc.

Musicie wiedzieć, że szkodliwe treści nie zawsze naruszają prawo, ale są wyjątki. Rozpowszechnianie materiałów m.in. związanych z seksualnym wykorzystywaniem dzieci jest karalne! Takie przypadki bezwzględnie zgłaszajcie na policję, możecie również skorzystać z pomocy działającego w NASK zespołu Dyżurnet.pl. Ponadto w aplikacji mObywatel udostępniono usługę „Bezpiecznie w sieci”. Za jej pośrednictwem też wyślecie zgłoszenie o nielegalnych treściach.

O szkodliwych treściach w materiałach OSE

Szkodliwe treści mogą i powinny stać się tematem lekcji na wszystkich etapach edukacyjnych. Zachęcamy Was do planowania zajęć z wykorzystaniem materiałów, które stworzyliśmy w Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. Polecamy szczególnie:

  • poradnik dla rodziców „Szkodliwe treści w internecie”;
  • poradnik dla nauczycieli „Szkodliwe treści w internecie. Nie akceptuję, reaguję!”;
  • kurs e-learningowy „Przygody Profesora i N@tki, czyli jak mądrze korzystać z internetu” – moduł 3 „Trudna sytuacja w internecie” wraz ze scenariuszem zajęć;
  • kursy e-learningowe dla uczniów klas 7–8 szkoły podstawowej, uczniów szkoły ponadpodstawowej i nauczycieli wraz ze scenariuszami zajęć w module „Niebezpieczne i szkodliwe treści” na bezpłatnej platformie Bezpieczni w sieci;
  • scenariusz lekcji „Co oglądamy w rozbitym lustrze? Królowa Śniegu i patostreamy” dla uczniów klas 5–6 szkoły podstawowej;
  • scenariusz zajęć profilaktycznych „Czy wystarczy mi wyobraźnia? Ryzykowne zachowania w internecie: szkodliwe treści” dla uczniów w wieku 13–15 lat;
  • infografiki „Szkodliwe treści w internecie”;
  • webinar ekspercki „Szkodliwe treści w internecie”:

[Okienko z webinarem: https://youtu.be/O5kQUxINFik?si=Sh2pRwseeHcSnGOd]

 

Źródła:

Aktualności na platformie SE IT Szkoła: „Temat lekcji: szkodliwe treści w internecie”, „Cyberbezpieczna biblioteczka: szkodliwe treści”, „Lekcja o cyberbezpieczeństwie: szkodliwe treści cz. 3” [online, dostęp dn. 13.11.2024].

Lange R., (red.), 2023, „Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców”, Warszawa: Państwowy Instytut Badawczy NASK [online, dostęp dn. 13.11.2024].

Livingstone S., Smith P.K., (2014), „Annual research review: Harms experienced by child users of online and mobile technologies: The nature, prevalence and management of sexual and aggressive risks in the digital age”, „Journal of child psychology and psychiatry”, nr 55 (6), s. 635‒654 [online, dostęp dn. 13.11.2024].

Pyżalski J., Zdrodowska A., Tomczyk Ł., Abramczuk K., (2019), „Polskie badanie EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski”, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM [online, dostęp dn. 13.11.2024].

Rywczyńska A., Piechna J., (2023), „Szkodliwe treści w internecie”, wyd. II poprawione, Warszawa: NASK Państwowy Instytut Badawczy [online, dostęp dn. 13.11.2024].

Inne aktualności

Zobacz więcej

Temat lekcji: manipulacje w sieci i teorie spiskowe

13.06.2025

Nikt z nas nie jest w pełni odporny na dezinformację, ale młodzi ludzie, z racji wieku, ulegają jej najczęściej. Skorzystajcie z materiałów dostępnych na OSE IT Szkole i pomówcie z uczniami o teoriach spiskowych i manipulacjach!

Programowanie dla każdego

06.06.2025

Już wkrótce – bo 8 czerwca – Dzień Informatyka. To dobra okazja, by zastanowić się, jak najlepiej przygotować dzieci do życia w świecie, który z roku na rok staje się coraz bardziej cyfrowy.

Temat lekcji: cyberzagrożenia

30.05.2025

Wirtualny świat kusi, ale bywa też miejscem, w którym łatwo się zagubić, zostać zranionym lub zmanipulowanym. Rolą nauczyciela jest nie tylko pokazywać możliwości globalnej sieci, lecz także uczyć uważności, odpowiedzialności i troski o cyfrowe bezpieczeństwo.

Kursy wybrane dla Ciebie

Wybierz poziom edukacyjny i sprawdź spersonalizowane rekomendacje kursów.

Rozpocznij naukę
OSE IT Szkoła

Odbiorcy

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

Kategorie tematyczne

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

Pomoc

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu
OSE IT Szkoła

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna NASK GOV.pl Cyfryzacja

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna GOV.pl Cyfryzacja NASK

Zaloguj się

Asset 1
Asset 2
Asset 3
Nie pamiętam hasła
Przetwarzamy Twoje dane osobowe, aby umożliwić Ci dostęp i korzystanie z serwisu OSE IT SZKOŁA. Administratorem Twoich danych osobowych jest Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) z siedzibą w Warszawie. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i plików cookies.

Nie masz konta?

Zarejestruj się

Drogi użytkowniku

Przechodząc do serwisu poprzez kliknięcie odnośnika „Zgadzam się” wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych.

Pliki cookies

Gdy korzystasz z naszych serwisów, gromadzimy informacje o Twojej wizycie i sposobie poruszania się w naszych serwisach. W tym celu stosujemy pliki cookies. Plik cookies zawiera dane informatyczne, które są umieszczone w Twoim urządzeniu końcowym - przeglądarce internetowej, z której korzystasz.

Pliki cookies używane w naszych serwisach wykorzystywane są między innymi do bieżącej optymalizacji serwisów oraz ułatwiania Twojego z nich korzystania. Niektóre funkcjonalności dostępne w naszych serwisach mogą nie działać, jeżeli nie wyrazisz zgody na instalowanie plików cookies.

Instalowanie plików cookies lub uzyskiwanie do nich dostępu nie powoduje zmian w Twoim urządzeniu ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tym urządzeniu.

Stosujemy dwa rodzaje plików cookies: sesyjne i trwałe. Pliki sesyjne wygasają po zakończonej sesji, której czas trwania i dokładne parametry wygaśnięcia określa używana przez Ciebie przeglądarka internetowa oraz nasze systemy analityczne. Trwałe pliki cookies nie są kasowane w momencie zamknięcia okna przeglądarki, głównie po to, by informacje o dokonanych wyborach nie zostały utracone. Pliki cookies aktywne długookresowo wykorzystywane są, aby pomóc nam wspierać komfort korzystania z naszych serwisów, w zależności od tego czy dochodzi do nowych, czy do ponownych odwiedzin serwisu.


Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych oraz aby usprawnić działanie serwisów i zwiększyć komfort z nich korzystania, m.in:

  • pozwalają sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne strony serwisów - dane te wykorzystujemy do optymalizacji serwisów pod kątem odwiedzających;
  • umożliwiają rozpoznanie rodzaju Twojego urządzenia, dzięki czemu możemy lepiej dopasować sposób i format prezentowania treści oraz funkcjonalności serwisów;
  • poprawiają wydajność i efektywność serwisów dla korzystających.

W jaki sposób możesz nie wyrazić zgody na instalowanie plików cookies za pomocą ustawień przeglądarki?

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim urządzeniu, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili możesz też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania naszych serwisów. Pamiętaj jednak, że ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z tych serwisów.


Wykorzystywane narzędzia firm trzecich

Niektóre pliki cookies są tworzone przez podmiot, z usług których korzystamy, np.

  • Google Inc.

W naszych serwisach wykorzystujemy narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Wykorzystujemy je w szczególności do celów statystycznych, aby sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne serwisy. Dane te wykorzystujemy również do optymalizacji i rozwoju serwisów. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics znajdziesz na stronie:  https://policies.google.com/technologies/cookies

  • Facebook

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://pl-pl.facebook.com/policies/cookies/     

  • Twitter

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-cookies

  • Youtube

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://policies.google.com/privacy?hl=pl&gl=pl

Wyrażam zgodę na podstawowe oraz funkcjonalne cookies. Podstawowe cookies są niezbędne aby strona mogła działać prawidłowo. Cookies funkcjonalne wykorzystujemy do analizowania wizyt na stronie internetowej. Pomoże nam to zrozumieć, jak często odwiedzane są poszczególne serwisy oraz pozwoli optymalizować i rozwijać stronę.

Zgadzam się