Czego się nauczysz
- wskazanie punktów zwrotnych w rozwoju informatyki i technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT)
- omówienie trzech etapów rozwoju ICT: prehistorycznego – od abaków do maszyny Eniac, historycznego – od maszyny Eniac do internetu oraz współczesnego – po powstaniu internetu
Program kursu
- Wprowadzenie
- Prehistoria
- Historia do XX wieku
- Historia do powstania maszyny ENIAC
- Historia do internetu
- Historia komputerów w Polsce
- Zakończenie
Opis kursu
Wykład przedstawia punkty zwrotne w rozwoju informatyki i technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) z określeniem ich roli w rozwoju cywilizacyjnym. Ponadto pokazuje, jak główne „ścieżki rozwojowe” w różnych obszarach ludzkiej działalności intelektualnej i praktycznej „przecinały się” i co z tego wynikało dla rozwoju informatyki i ICT w różnych dziedzinach ludzkiej aktywności.
Umownie wyróżniono: etap prehistoryczny – od abaków do maszyny ENIAC, etap historyczny – od maszyny ENIAC do internetu i etap współczesny – po internecie. W pierwszym etapie zwraca się uwagę na podejmowane próby „liczenia” przy pomocy prostych urządzeń (np. abaków), na powstanie liczydeł i mechanicznych arytmometrów, ale również na ważne pomysły i koncepcje w różnym stopniu zaawansowania technologicznego.
W drugim etapie uwaga skupiona jest przede wszystkim na zmianach generacyjnych oraz wpływie technologii elektronicznych na architekturę i efektywność systemów komputerowych. Także scharakteryzowany jest rozwój oprogramowania – powstanie i rozwój systemów operacyjnych oraz generacje języków programowania. Zwraca się też uwagę na powstanie masowych zastosowań w związku z użyciem PC.
Etap historii informatyki wieńczy powstanie internetu, co jest rezultatem zbieżności i konwergencji trzech megatrendów: technologicznego (elektronicznego), informatycznego i telekomunikacyjnego. Stanowi to punkt wyjścia dla refleksji na temat tendencji rozwojowych, możliwych i prawdopodobnych w perspektywie najbliższej dekady.
Kurs jest bogato ilustrowany, często unikatowymi zdjęciami i fragmentami filmów poświęconych historii komputerów.
Prowadzący prof. Piotr Sienkiewicz jest pracownikiem dydaktyczno-naukowym Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki oraz Akademii Obrony Narodowej.
Podobne kursy
Tendencje w rozwoju informatyki
Od abaków do maszyny ENIAC i internetu
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przybliża historię informatyki i technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT).
Tendencje w rozwoju informatyki
Czy komputery będą robić biznes?
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs ma na celu przedstawienie dowodów na fakt, że bez komputerów nie da się robić biznesu.
Tendencje w rozwoju informatyki
Odkrywanie struktur ukrytych w danych, czyli eksploracja danych
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Celem kursu jest przekazanie uczestnikom podstawowej wiedzy z zakresu struktur ukrytych w danych.
Tendencje w rozwoju informatyki
Informatyka medyczna
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przedstawia przykłady zastosowania informatyki w medycynie.
Tendencje w rozwoju informatyki
Informatyka – klucz do zrozumienia, kariery, dobrobytu
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Edukacja informatyczna jako dziedzina stanowi tło dla rozważań na temat możliwych karier w informatyce. Czym jest edukacja informatyczna? Jakie są możliwości rozwoju w tej dziedzinie? Kurs obejmuje omówienie przyszłości edukacji informatycznej.
Tendencje w rozwoju informatyki
Logiczne podejście do reprezentacji wiedzy w sztucznej inteligencji
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
W ramach wykładu omówione zostaną zagadnienia dotyczące SI, a w szczególności podstawy naukowe tej dziedziny, które odnajdujemy w takich naukach jak filozofia, matematyka czy psychologia.
Tendencje w rozwoju informatyki
Naśladowanie ludzkiego mózgu w komputerze
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs porusza zagadnienia dotyczące sposobu wykorzystania komputera do celów stworzenia modelu komputerowego mózgu.
Tendencje w rozwoju informatyki
Komputery natury
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs prezentuje różne rozwiązania zagadnień informatycznych zaczerpniętych z natury.
Tendencje w rozwoju informatyki
Obliczeniowa teoria wyboru społecznego
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs porusza zagadnienia z obszaru nauki zwanej „Teorią wyboru społecznego”.
Tendencje w rozwoju informatyki
Dlaczego warto studiować informatykę
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs omawia rozwój informatyki jako dziedziny z dużym potencjałem na rynku pracy. Porusza również wyzwania, jakie stoją przed młodymi informatykami.
Tendencje w rozwoju informatyki
Wstęp do biometrii
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Omówienie podstawowych zagadnień związanych z pomiarem własności biologicznych lub behawioralnych człowieka. Prezentacja najbardziej interesujących metod biometrycznych.
Tendencje w rozwoju informatyki
Przeszłość i przyszłość informatyki
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Wykład przybliża historię informatyki oraz prezentuje rozważania dotyczące jej przyszłości.
Tendencje w rozwoju informatyki
Od złamania Enigmy do współczesnej kryptologii
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs wskazuje na rolę, jaką odegrała kryptologia w wielu historycznych wydarzeniach. Zapoznaj się z dokonaniami polskich kryptologów oraz ze współczesną kryptologią.
Informacje o kursie
Od abaków do maszyny ENIAC i internetu
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele