Czego się nauczysz
- zapoznanie z podpatrzonymi w naturze rozwiązaniami zagadnień informatycznych
- wyjaśnienie, czym są algorytmy ewolucyjne, obliczenia membranowe, sieci neuronowe oraz komputery kwantowe i komputery DNA
Program kursu
- Naśladowanie natury a rozwiązania technologiczne
- Obliczenia z natury
- Problem sortowania
- Otoczka wypukła
- Problem Jacoba Steinera
- Jak znaleźć punkt Fermata?
- Sposób funkcjonowania mózgu ludzkiego a sieci neuronowe
Opis kursu
Wykład prezentuje podpatrzone w naturze rozwiązywania zagadnień informatycznych, takich jak algorytmy ewolucyjne, obliczenia membranowe, sieci neuronowe oraz komputery kwantowe i komputery DNA. Na początku wykładu omawiany został problem sortowania oraz problem znajdowania otoczki wypukłej. W ramach tego zadania autor wykładu porównuje algorytm Grahama z algorytmem natury. W dalszej części przedstawiony został problem Jacoba Steinera oraz sposób znajdowania punktu Fermata. Koniec wykładu zarezerwowany został na omówienie zagadnień dotyczących sposobu funkcjonowania mózgu ludzkiego i powiązanych z tym informacji dotyczących sieci neuronowych.
Prowadzący dr Piotr Chrząstowski-Wachtel jest pracownikiem Instytutu Informatyki UW. Naukowo zajmuje się teorią współbieżności i jej zastosowaniami w opisie procesów biznesowych, jak również interfejsami użytkownika i edukacją informatyczną. Członek Komitetu Redakcyjnego miesięcznika „Delta”, autor wielu artykułów popularyzatorskich. Współtworzył Olimpiadę Informatyczną. Współpracuje z Krajowym Funduszem na Rzecz Dzieci. Przewodniczy jury Konkursu Prac Młodych Naukowców Unii Europejskiej.
Podobne kursy
Tendencje w rozwoju informatyki
Od abaków do maszyny ENIAC i internetu
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przybliża historię informatyki i technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT).
Tendencje w rozwoju informatyki
Czy komputery będą robić biznes?
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs ma na celu przedstawienie dowodów na fakt, że bez komputerów nie da się robić biznesu.
Tendencje w rozwoju informatyki
Odkrywanie struktur ukrytych w danych, czyli eksploracja danych
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Celem kursu jest przekazanie uczestnikom podstawowej wiedzy z zakresu struktur ukrytych w danych.
Tendencje w rozwoju informatyki
Informatyka medyczna
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przedstawia przykłady zastosowania informatyki w medycynie.
Tendencje w rozwoju informatyki
Informatyka – klucz do zrozumienia, kariery, dobrobytu
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Edukacja informatyczna jako dziedzina stanowi tło dla rozważań na temat możliwych karier w informatyce. Czym jest edukacja informatyczna? Jakie są możliwości rozwoju w tej dziedzinie? Kurs obejmuje omówienie przyszłości edukacji informatycznej.
Tendencje w rozwoju informatyki
Logiczne podejście do reprezentacji wiedzy w sztucznej inteligencji
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
W ramach wykładu omówione zostaną zagadnienia dotyczące SI, a w szczególności podstawy naukowe tej dziedziny, które odnajdujemy w takich naukach jak filozofia, matematyka czy psychologia.
Tendencje w rozwoju informatyki
Naśladowanie ludzkiego mózgu w komputerze
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs porusza zagadnienia dotyczące sposobu wykorzystania komputera do celów stworzenia modelu komputerowego mózgu.
Tendencje w rozwoju informatyki
Komputery natury
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs prezentuje różne rozwiązania zagadnień informatycznych zaczerpniętych z natury.
Tendencje w rozwoju informatyki
Obliczeniowa teoria wyboru społecznego
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs porusza zagadnienia z obszaru nauki zwanej „Teorią wyboru społecznego”.
Tendencje w rozwoju informatyki
Dlaczego warto studiować informatykę
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs omawia rozwój informatyki jako dziedziny z dużym potencjałem na rynku pracy. Porusza również wyzwania, jakie stoją przed młodymi informatykami.
Tendencje w rozwoju informatyki
Wstęp do biometrii
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Omówienie podstawowych zagadnień związanych z pomiarem własności biologicznych lub behawioralnych człowieka. Prezentacja najbardziej interesujących metod biometrycznych.
Tendencje w rozwoju informatyki
Przeszłość i przyszłość informatyki
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Wykład przybliża historię informatyki oraz prezentuje rozważania dotyczące jej przyszłości.
Tendencje w rozwoju informatyki
Od złamania Enigmy do współczesnej kryptologii
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs wskazuje na rolę, jaką odegrała kryptologia w wielu historycznych wydarzeniach. Zapoznaj się z dokonaniami polskich kryptologów oraz ze współczesną kryptologią.
Informacje o kursie
Komputery natury
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele