Czego się nauczysz
- zapoznanie ze stanem, historią i przyszłością edukacji informatycznej
- omówienie wyzwań, które stoją przed adeptami informatyki
Program kursu
- Wprowadzenie
- Kształcenie informatyczne
- Pierwsze zajęcia informatyczne
- Regres edukacji informatycznej
- Potrzeba zmian
- Cele zajęć informatycznych
- Poprawa sytuacji
- Co to jest informatyka
- Kariery w informatyce
- Kariery z klasą
- Logarytm
- Szyfrowanie
- Kompresja
- Początki komputerów elektronicznych
- Historyczne procesory tekstu
- Kariery z klasą i kasą
- Kariery z klasą
- Wyzwania
- Współpraca w sieci
- Kilka trudnych problemów
- Najkrótsza trasa zamknięta
- Rozkład liczby na czynniki pierwsze
- Prawdziwe wyzwanie
Opis kursu
Wykład składa się z dwóch części – w pierwszej jest krótko omówiona edukacja informatyczna, jej stan, wzloty i upadki, cele oraz dalsze kierunki rozwoju. Opis edukacji informatycznej i informatyki jako dziedziny stanowi tło dla rozważań na temat możliwych karier w informatyce, co ma zachęcić słuchaczy do poważnego zainteresowania się rozwijaniem swoich informatycznych umiejętności włącznie z podjęciem studiów na kierunku informatyka lub pokrewnym. Przedstawione są najpierw kariery w informatyce, m.in. Johna Napiera, autorów RSA, Samuela Morse’a i Davida Huffmana, Claude’a Shannona oraz anonimowych wynalazców patentów związanych z maszynami do pisania. Ostatnia część wykładu jest poświęcona omówieniu wybranych wyzwań, czyli problemów, które czekają na adeptów informatyki. Wśród nich jest problem komiwojażera, cała gama problemów związanych z liczbami pierwszymi oraz jeden z problemów milenijnych (czy P = NP).
Prof. dr hab. Maciej M. Sysło jest wykładowcą Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Specjalizuje się w teorii grafów, matematyce dyskretnej, algorytmice, optymalizacji oraz dydaktyce informatyki. W latach 2010–2012 prowadził szkolenia z zakresu Algorytmiki i programowania w ramach projektu Informatyka +.
Podobne kursy
Tendencje w rozwoju informatyki
Od abaków do maszyny ENIAC i internetu
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przybliża historię informatyki i technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT).
Tendencje w rozwoju informatyki
Czy komputery będą robić biznes?
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs ma na celu przedstawienie dowodów na fakt, że bez komputerów nie da się robić biznesu.
Tendencje w rozwoju informatyki
Odkrywanie struktur ukrytych w danych, czyli eksploracja danych
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Celem kursu jest przekazanie uczestnikom podstawowej wiedzy z zakresu struktur ukrytych w danych.
Tendencje w rozwoju informatyki
Informatyka medyczna
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs przedstawia przykłady zastosowania informatyki w medycynie.
Tendencje w rozwoju informatyki
Informatyka – klucz do zrozumienia, kariery, dobrobytu
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Edukacja informatyczna jako dziedzina stanowi tło dla rozważań na temat możliwych karier w informatyce. Czym jest edukacja informatyczna? Jakie są możliwości rozwoju w tej dziedzinie? Kurs obejmuje omówienie przyszłości edukacji informatycznej.
Tendencje w rozwoju informatyki
Logiczne podejście do reprezentacji wiedzy w sztucznej inteligencji
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
W ramach wykładu omówione zostaną zagadnienia dotyczące SI, a w szczególności podstawy naukowe tej dziedziny, które odnajdujemy w takich naukach jak filozofia, matematyka czy psychologia.
Tendencje w rozwoju informatyki
Naśladowanie ludzkiego mózgu w komputerze
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs porusza zagadnienia dotyczące sposobu wykorzystania komputera do celów stworzenia modelu komputerowego mózgu.
Tendencje w rozwoju informatyki
Komputery natury
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs prezentuje różne rozwiązania zagadnień informatycznych zaczerpniętych z natury.
Tendencje w rozwoju informatyki
Obliczeniowa teoria wyboru społecznego
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs porusza zagadnienia z obszaru nauki zwanej „Teorią wyboru społecznego”.
Tendencje w rozwoju informatyki
Dlaczego warto studiować informatykę
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs omawia rozwój informatyki jako dziedziny z dużym potencjałem na rynku pracy. Porusza również wyzwania, jakie stoją przed młodymi informatykami.
Tendencje w rozwoju informatyki
Wstęp do biometrii
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Omówienie podstawowych zagadnień związanych z pomiarem własności biologicznych lub behawioralnych człowieka. Prezentacja najbardziej interesujących metod biometrycznych.
Tendencje w rozwoju informatyki
Przeszłość i przyszłość informatyki
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Wykład przybliża historię informatyki oraz prezentuje rozważania dotyczące jej przyszłości.
Tendencje w rozwoju informatyki
Od złamania Enigmy do współczesnej kryptologii
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele
Kurs wskazuje na rolę, jaką odegrała kryptologia w wielu historycznych wydarzeniach. Zapoznaj się z dokonaniami polskich kryptologów oraz ze współczesną kryptologią.
Informacje o kursie
Informatyka – klucz do zrozumienia, kariery, dobrobytu
Szkoła ponadpodstawowa, Nauczyciele