OSE IT Szkoła Strona główna
  • Zobacz wszystkie
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      2 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      10 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      24 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      37 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      38 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      22 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      25 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
  • Zobacz także

  • Aktualności
  • O portalu
  • Materiały
    • Wykłady
      Publikacje
      Wideo
      Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś”
  • Konkursy
  • Kontakt

ABC cyberbezpieczeństwa: N

23.05.2022

Netykieta, nomofobia, naruszenia prywatności… znacie te hasła na literę „N”? Jeśli tak, odświeżcie swoją wiedzę, a jeśli to dla Was nowości – tym bardziej zapraszamy do lektury!

Mamy nadzieję, że nauka naszego cyberbezpiecznego alfabetu sprawia Wam przyjemność. Dziś kolejna porcja wiedzy z zakresu zagrożeń w sieci i nowych technologii. Przygotowaliśmy garść haseł na literę „N” – zaczynamy! 

Nadużywanie nowych technologii

Może dotknąć każdego – zarówno dorosłych, jak i dzieci, ale badacze wskazują, że nadużywanie nowych technologii najczęściej dotyczy nastolatków. Zbyt intensywne korzystanie z internetu i urządzeń cyfrowych może prowadzić do wielu problemów, takich jak: FOMO, nadużywanie telefonu (fonoholizm), a także zwiększać ryzyko uzależnienia – od gier czy hazardu online. Nadmierne zaangażowanie w świat online to również większe ryzyko podejmowania szkodliwych aktywności, np. oglądania pornografii w sieci.

Nadużywanie wiąże się występowaniem wewnętrznego przymusu bycia online, np. przeglądania mediów społecznościowych, grania w gry komputerowe czy posiadania urządzenia cyfrowego stale przy sobie. Zaniedbywanie przez dziecko nauki, przyjaciół spoza sieci, codziennych obowiązków, a także sięganie po urządzenie nawet w nocy, kosztem snu, smutek, rozdrażnienie, gdy w zasięgu ręki nie ma smartfona – te symptomy powinny nas zaniepokoić.  

Co robić, aby internet i smartfon nie stały się problemem? Przede wszystkim warto postawić na edukację i kształtowanie zdrowych nawyków cyfrowych. Dobre praktyki? Na początek zachęcamy do odkładania telefonu na czas posiłków, wyłączania powiadomień i rezygnowania z używania urządzenia godzinę przed snem. Z pomocą rodzicom przychodzi też bezpłatna aplikacja Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej mOchrona. Ułatwia opiekę nad młodszymi dziećmi, które już surfują po internecie. 

A co, gdy na profilaktykę jest już za późno? Jeśli korzystanie ze smartfona, komputera staje się dla dziecka przymusem, trzeba działać! Szczera rozmowa i wspólne ustalenie zasad korzystania z sieci – to pierwszy krok do zmian. Pamiętajcie, że częstym powodem naużywania internetu jest nuda, dlatego należy postawić na ciekawe i angażujące dziecko aktywności offline.

Więcej informacji i praktycznych porad znajdziecie w publikacjach: „FOMO i nadużywanie nowych technologii. Poradnik dla rodziców” oraz „FOMO i problemowe używanie internetu. Poradnik dla nauczycieli”. Dzieci zachęcamy do skorzystania z piątego modułu kursu „Przygody Profesora i N@tki, czyli jak mądrze korzystać z internetu”, który pokazuje, czym jest równowaga pomiędzy światem online i offline.

Naruszenia prawa autorskiego

Twórcy, a więc autorowi dzieła – czy to muzycznego, literackiego, plastycznego, naukowego, czy fotograficznego – przysługuje prawo do wynagrodzenia i decydowania, w jaki sposób jego prace będą wykorzystywane. Niestety, w sieci bardzo często dochodzi do łamania praw autorskich. Dzieje się tak np. w przypadku, gdy ktoś pobiera z internetu utwory (najczęściej pliki muzyczne, filmy, aplikacje, zdjęcia, gry) i je rozpowszechnia. Takie działanie jest karalne!

Warto też pamiętać, że udostępnianie treści z internetu bez podania ich autora, źródła czy odnośnika do oryginalnego dzieła (łącza) również wiąże się z naruszeniem prawa autorskiego. Podobnie jest ze zdjęciami – jeśli już potrzebujemy obrazków z sieci, koniecznie wybierajmy te, które posiadają licencję Creative Commons. 

Więcej o naruszeniu prawa autorskiego znajdziecie w poradniku „Bezpieczeństwo online w szkołach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej – część 1”. Zachęcamy też do skorzystania z naszych kursów: „Własność intelektualna” oraz „Prawo autorskie – najważniejsze definicje”, które w przystępny sposób przybliżają wiedzę na temat prawa autorskiego.

Naruszenia prywatności

Każdy z nas ma prawo do prywatności – również w internecie – a szczególnie do ochrony danych osobowych, takich jak: imię i nazwisko, data urodzenia, adres e-mail, numer PESEL, czy wrażliwych informacji, np. wyników badań.

Naruszenia prywatności to sytuacje, w których ktoś wykorzystuje cudzy wizerunek lub dane osobowe w celu wyrządzenia krzywdy osobistej bądź majątkowej. Przykładem takiego działania jest kradzież tożsamości, czyli przejęcie konta społecznościowego i podszywanie się pod jego właściciela. Uwaga: to przestępstwo!

Sieć nie sprzyja ochronie prywatności, szczególnie że sami często udostępniamy w niej więcej informacji o sobie, niż jest to konieczne. Nasze dane to też częsty cel cyberataków. Przestępcy wykorzystują złośliwe oprogramowanie (malware), by zainfekować cudzy sprzęt i wykraść cenne informacje. Ponadto stosują phishing, wyłudzając w ten sposób wartościowe dane (hasła logowania do serwisów społecznościowych czy bankowości elektronicznej).

Chrońmy swoją prywatność w internecie. Jeśli rejestrujemy się na nowej platformie lub w aplikacji, czytajmy politykę prywatności. Być może korzystanie z tych narzędzi będzie wymagać od nas zgody na udostępnienie zbyt wielu danych! Ponadto nie klikajmy w podejrzane linki, stosujmy silne i bezpieczne hasła, zmieńmy opcje prywatności w ustawieniach przeglądarki lub włączmy tryb incognito. Dbajmy też o cyfrowy ślad. Pamiętajmy, że cyberprzestępcy zdobywają wiedzę o nas, przeszukując różne platformy i serwisy – publikujmy więc w sieci jak najmniej informacji o sobie!

Więcej o naruszeniach prywatności przeczytacie w publikacji „Bezpieczeństwo online w szkołach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej – część 1”. Przydatne wskazówki dotyczące bezpieczeństwa w sieci znajdziecie też w aktualnościach: „Bezpieczni w sieci z OSE: ochrona danych osobowych” oraz „Bezpieczni w sieci z OSE: ochrona wizerunku i tożsamości w sieci”. Dzieci zachęcamy do skorzystania z kursu „Przygody Profesora i N@tki, czyli jak mądrze korzystać z internetu”. Pierwszy moduł „Pokaż siebie!” podejmuje właśnie temat ochrony prywatności online.

NASK

Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) działa od 1991 r., a naszą misją jest cyfryzacja kraju oraz zapewnienie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni. Instytut prowadzi działalność naukową i badawczą (ThinkStat) oraz realizuje projekty edukacyjne (Akademia NASK, Safer Internet, ESA – Edukacyjna Sieć Antysmogowa), przekazując dzieciom i młodzieży wiedzę na temat zagrożeń w internecie. Promuje też koncepcję społeczeństwa informacyjnego otwartego na nowe technologie.

Ponadto, zgodnie z ustawą o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, NASK pełni obowiązek jednego z Zespołów Reagowania na Incydenty Komputerowe – CSIRT-NASK (incydenty bezpieczeństwa i potencjalnie nielegalne treści można zgłaszać do CERT Polska i zespołu Dyżurnet.pl).

W ramach partnerstwa z Kancelarią Premiera realizujemy też strategiczne projekty, takie jak: Ogólnopolska Sieć Edukacyjna (OSE), EZD RP – System Elektronicznego Zarządzania Dokumentami. Prowadzimy również Rejestr Domeny .pl oraz nowatorskie projekty w obszarze biometrii, usług Big Data czy sztucznej inteligencji.

Dowiedz się więcej o NASK-PIB

„Nastolatki 3.0”

Od 2014 r. NASK prowadzi cykliczne badanie „Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów”, którego celem jest diagnoza zachowań polskich nastolatków w internecie. Od 2018 r. badaniem objęliśmy także rodziców, co umożliwia konfrontację opinii i wyobrażeń młodych z obserwacjami dorosłych. Regularność podejmowanych działań pozwala nam na uchwycenie dynamiki zmian związanych z aktywnością nastolatków online.

Do tej pory opublikowaliśmy cztery raporty, a ostatnie badanie zrealizowaliśmy w 2020 r. W kwestionariuszu znalazły się pytania dotyczące m.in.: czasu spędzanego w sieci, sposobu użytkowania internetu, świadomości zagrożeń, roli internetu i urządzeń mobilnych w edukacji czy doświadczenia cyberprzemocy oraz sposobów reagowania na niebezpieczne sytuacje w sieci.

Poznajcie interesujące wnioski płynące z najnowszego raportu „Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów”.

Netykieta

Czy wiecie, że dobre maniery obwiązują także w internecie? Netykieta to zbiór zasad dotyczących pozytywnych zachowań w sieci, a te wpływają też na nasze bezpieczeństwo. Kodeks online obejmuje wszystkich użytkowników wirtualnego świata. Złamanie dobrych obyczajów może wiązać się ze zgłoszeniem sprawy do administratora serwisu, a w konsekwencji – usunięciem członka z danej grupy, np. forum dyskusyjnego.

Co mówi netykieta? Przede wszystkim szanujmy innych użytkowników, nie bądźmy hejterami lub trollami! Przestrzegajmy regulaminu danego serwisu – nie zaśmiecajmy wirtualnej przestrzeni spamem, nie naruszajmy prawa autorskiego, nie rozpowszechniajmy fake newsów. Piszmy poprawnie, nie krzyczmy w internecie (wyłączmy CAPS LOCK), nie nadużywajmy emotikonów. Szkodliwe i niebezpieczne treści publikowane w sieci zgłaszajmy do odpowiednich instytucji, np. zespołu Dyżurnet.pl.

Przestrzeganie zasad netykiety na pewno sprawi, że cyfrowy świat będzie przyjaźniejszy i bezpieczniejszy dla jego wszystkich użytkowników.

Jak uczyć dziecko dobrych zachowań w internecie? Zachęcamy do skorzystania z naszych kursów: „Krasnoludki 2.0 – Mech w potrzebie” i „Relacje w środowisku medialnym”.

Nomofobia

Tym terminem medycznym określa się jedną z chorób cywilizacyjnych. Nomofobia (z ang. no mobile phone phobia) oznacza paniczny strach przed brakiem dostępu do telefonu podłączonego do internetu. Osoby uzależnione od tego urządzenia oprócz lęku mogą odczuwać zawroty głowy, nudności czy ból w klatce piersiowej.

Chory dotknięty nomofobią dostaje ataku paniki na samą myśl, że może zgubić lub uszkodzić telefon. Frustracja pojawia się też w momencie, gdy traci go z zasięgu wzroku, zorientuje się, że bateria jest niemal wyczerpana lub telefon nie ma połączenia z siecią. Próby ograniczenia dostępu do urządzenia, brak możliwości przeglądania mediów społecznościowych, reagowania na każde powiadomienie powodują nerwowość, poirytowanie, agresję.

Nomofobia to choroba, a więc osoby cierpiące z jej powodu powinny skorzystać z pomocy specjalisty. Warto jednak zawczasu podjąć działania profilaktyczne, by smartfon – ulubione urządzenie dzieci i młodzieży – nie stał się w przyszłości źródłem problemów.

Co zrobić, by nowe technologie były wsparciem w rozwoju młodych użytkowników? Zachęcamy do lektury aktualności „Cyfrowe nawyki u dzieci – to nasza wspólna sprawa”.

Niebezpieczne kontakty

Kontakty online mają wiele zalet – cenią je szczególnie osoby, dla których komunikacja przez internet bywa łatwiejsza od tej prowadzonej w realnym świecie. Warto jednak pamiętać, że niektóre znajomości mogą być bardzo niebezpieczne. I choć z osobą o nieuczciwych intencjach może się w sieci zetknąć każdy, to skutki takiego kontaktu szczególnie dotkliwie odczują dzieci. Miły znajomy z internetu po prostu może się okazać niebezpiecznym przestępcą!

Na jakie zagrożenia narażeni są młodzi użytkownicy sieci podczas zawierania znajomości online? Jednym z nich jest child gromming, czyli uwodzenie nieletnich w internecie. To przestępstwo wiąże się też z nakłonieniem ofiary do produkcji intymnych materiałów (self generated content), a także z szantażem (sextortion), który sprawia, że generowane są kolejne zdjęcia lub filmy. Relacja groomingowa bardzo często prowadzi do wykorzystania dziecka w świecie realnym.

Warto podjąć kroki zmierzające do ochrony dzieci i młodzieży przed nawiązywaniem niebezpiecznych kontaktów online. Postawmy na rozmowę i edukację z zakresu cyberzagrożeń. Pamiętajmy też o budowaniu relacji opartej na zaufaniu. Wspierająca postawa rodziców i opiekunów sprawi, że dziecko chętniej zwróci się do nas po pomoc w przypadku doświadczenia trudnej sytuacji w sieci.

Jak bezpiecznie nawiązywać i podtrzymywać relacje w sieci? Wskazówek szukajcie w naszej aktualności „Złote zasady internetowych znajomości”.

To wszystko, co dziś dla Was przygotowaliśmy. Potrzebujecie powtórki z cyberbezpiecznego alfabetu? Wszystkie dotychczasowe pojęcia (od A do M) znajdziecie w zakładce „Aktualności”. Już w środę kolejny odcinek – nie przegapcie haseł na literę „O”!

Inne aktualności

Zobacz więcej

Temat lekcji: cyfrowy ślad

14.05.2025

Czy warto dbać o anonimowość w sieci? Jak wspierać uczniów w świadomym kreowaniu swojej obecności w internecie? Skorzystajcie z naszych materiałów edukacyjnych i przeprowadźcie lekcję na temat zarządzania swoimi cyfrowymi śladami!

Temat lekcji: multiscreening

30.04.2025

Urządzenia cyfrowe towarzyszą nam już niemal na każdym kroku. Ułatwiają życie, ale zdarza się również, że są źródłem problemów – w tym pogorszenia samopoczucia. Co kryje się za pojęciem medialnej wielozadaniowości? Kogo możemy określić mianem multiscreenersa? Sprawdźcie!

Najlepsze życzenia!

18.04.2025

Mamy nadzieję, że nadchodzące wiosenne dni przyniosą Wam wytchnienie od obowiązków, radość ze wspólnie spędzonych chwil oraz odrodzenie energii do dalszych działań – w nauce, pracy i życiu osobistym.

Kursy wybrane dla Ciebie

Wybierz poziom edukacyjny i sprawdź spersonalizowane rekomendacje kursów.

Rozpocznij naukę
OSE IT Szkoła

Odbiorcy

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

Kategorie tematyczne

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

Pomoc

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu
OSE IT Szkoła

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna NASK GOV.pl Cyfryzacja

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna GOV.pl Cyfryzacja NASK

Zaloguj się

Asset 1
Asset 2
Asset 3
Nie pamiętam hasła
Przetwarzamy Twoje dane osobowe, aby umożliwić Ci dostęp i korzystanie z serwisu OSE IT SZKOŁA. Administratorem Twoich danych osobowych jest Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) z siedzibą w Warszawie. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i plików cookies.

Nie masz konta?

Zarejestruj się

Drogi użytkowniku

Przechodząc do serwisu poprzez kliknięcie odnośnika „Zgadzam się” wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych.

Pliki cookies

Gdy korzystasz z naszych serwisów, gromadzimy informacje o Twojej wizycie i sposobie poruszania się w naszych serwisach. W tym celu stosujemy pliki cookies. Plik cookies zawiera dane informatyczne, które są umieszczone w Twoim urządzeniu końcowym - przeglądarce internetowej, z której korzystasz.

Pliki cookies używane w naszych serwisach wykorzystywane są między innymi do bieżącej optymalizacji serwisów oraz ułatwiania Twojego z nich korzystania. Niektóre funkcjonalności dostępne w naszych serwisach mogą nie działać, jeżeli nie wyrazisz zgody na instalowanie plików cookies.

Instalowanie plików cookies lub uzyskiwanie do nich dostępu nie powoduje zmian w Twoim urządzeniu ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tym urządzeniu.

Stosujemy dwa rodzaje plików cookies: sesyjne i trwałe. Pliki sesyjne wygasają po zakończonej sesji, której czas trwania i dokładne parametry wygaśnięcia określa używana przez Ciebie przeglądarka internetowa oraz nasze systemy analityczne. Trwałe pliki cookies nie są kasowane w momencie zamknięcia okna przeglądarki, głównie po to, by informacje o dokonanych wyborach nie zostały utracone. Pliki cookies aktywne długookresowo wykorzystywane są, aby pomóc nam wspierać komfort korzystania z naszych serwisów, w zależności od tego czy dochodzi do nowych, czy do ponownych odwiedzin serwisu.


Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych oraz aby usprawnić działanie serwisów i zwiększyć komfort z nich korzystania, m.in:

  • pozwalają sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne strony serwisów - dane te wykorzystujemy do optymalizacji serwisów pod kątem odwiedzających;
  • umożliwiają rozpoznanie rodzaju Twojego urządzenia, dzięki czemu możemy lepiej dopasować sposób i format prezentowania treści oraz funkcjonalności serwisów;
  • poprawiają wydajność i efektywność serwisów dla korzystających.

W jaki sposób możesz nie wyrazić zgody na instalowanie plików cookies za pomocą ustawień przeglądarki?

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim urządzeniu, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili możesz też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania naszych serwisów. Pamiętaj jednak, że ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z tych serwisów.


Wykorzystywane narzędzia firm trzecich

Niektóre pliki cookies są tworzone przez podmiot, z usług których korzystamy, np.

  • Google Inc.

W naszych serwisach wykorzystujemy narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Wykorzystujemy je w szczególności do celów statystycznych, aby sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne serwisy. Dane te wykorzystujemy również do optymalizacji i rozwoju serwisów. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics znajdziesz na stronie:  https://policies.google.com/technologies/cookies

  • Facebook

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://pl-pl.facebook.com/policies/cookies/     

  • Twitter

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-cookies

  • Youtube

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://policies.google.com/privacy?hl=pl&gl=pl

Wyrażam zgodę na podstawowe oraz funkcjonalne cookies. Podstawowe cookies są niezbędne aby strona mogła działać prawidłowo. Cookies funkcjonalne wykorzystujemy do analizowania wizyt na stronie internetowej. Pomoże nam to zrozumieć, jak często odwiedzane są poszczególne serwisy oraz pozwoli optymalizować i rozwijać stronę.

Zgadzam się