OSE IT Szkoła Strona główna
  • Zobacz wszystkie
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      2 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      34 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      10 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      24 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Algorytmika i programowanie
      37 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bazy danych
      12 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Bezpieczeństwo systemów informatycznych
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Biologia i chemia
      7 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyberbezpieczeństwo
      38 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Cyfrowa higiena
      11 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Edukacja medialna
      9 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Fizyka
      22 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła ICT English
      1 kurs OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Matematyka
      5 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Multimedia, grafika i technologie internetowe
      25 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Prawo internetu
      8 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sieci komputerowe
      17 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Szachy
      3 kursy OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Sztuczna inteligencja
      27 kursów OSE IT Szkoła
    • OSE IT Szkoła Tendencje w rozwoju informatyki
      13 kursów OSE IT Szkoła
  • Zobacz także

  • Aktualności
  • O portalu
  • Materiały
    • Wykłady
      Publikacje
      Wideo
      Program edukacyjny „Przyszłość jest dziś”
  • Konkursy
  • Kontakt

Cyberbezpieczna biblioteczka: trolling w internecie

17.05.2023

Jeśli trolle kojarzą Wam się tylko ze skandynawskimi opowieściami, to dobrze trafiliście! Pokażemy Wam, że trolle na dobre zadomowiły się też… w internecie. Jak ich unikać?

W „Cyberbezpiecznej biblioteczce” co tydzień przypominamy Wam publikacje, które pomagają nie tylko lepiej zrozumieć nowe zjawiska i zagrożenia pojawiające się w sieci, a także nauczyć się im przeciwdziałać. Mówiliśmy już o FOMO, gamingu, szkodliwych treściach, cyberprzemocy, funkcjonowaniu uczniów w sieci, sextingu, działaniach profilaktycznych w zakresie cyberbezpieczeństwa, sharentingu, dezinformacji i cyfrowym śladzie. Przed nami kolejny temat: trolling w internecie, czyli wszelkie napastliwe, prowokujące, agresywne zaczepki, ośmieszające i często nieprawdziwe komentarze wywołujące silne emocje.

Rozpoznać trolla

Pojęcie trollingu wzięło swoją nazwę od angielskiego określenia trolling for fish, oznaczającego łowienie ryb na rzucającą się w oczy przynętę. „Haczykiem” w tym przypadku są zaczepne, często wrogie komentarze lub prowokujące, równie agresywne, odpowiedzi. Wbrew pozorom działania trolli mają konkretny cel: jest nim skłócenie uczestników dyskusji, utrudnianie komunikacji, sianie dezinformacji czy szerzenie propagandy.

Repertuar trolli – którymi mogą być zarówno ludzie, jak i boty – jest szeroki: od przesyłania pozornie nieszkodliwych memów, łańcuszków lub challenge’ów, po zaplanowane i zorganizowane groźne akcje dezinformujące odbiorców. Działania te celowo zaburzają komunikację, są zarzewiem kłótni i konfliktów, kształtują określone poglądy czy wywołują negatywne emocje związane z wybraną osobą lub tematem.

Trolle znane ze skandynawskich baśni ukrywały się w ciemnych lasach i jaskiniach, a te w internecie – działają wszędzie tam, gdzie wywiązują się dyskusje, a więc w mediach społecznościowych, na forach dyskusyjnych, w sekcjach komentarzy na blogach. Warto wiedzieć, że możemy zetknąć się też z działaniami tzw. farm trolli. To firmy specjalizujące się w tworzeniu i rozpowszechnianiu internetowej – głównie politycznej – propagandy, która może odgrywać dużą rolę np. podczas wyborów.

A jak rozpoznać trolla? Ci internetowi podżegacze wręcz lubują się w obrażaniu innych, wytykaniu im błędów i walce o słuszność swoich racji – do upadłego. Na wszystkim znają się najlepiej, a gdy brakuje im już argumentów… wyłapują i wyśmiewają błędy językowe w wypowiedziach dyskutantów. Trolle często korzystają z pseudoanonimowych kont, na których próżno szukać zdjęcia profilowego i informacji o prawdziwej osobie. 

Jak radzić sobie z trollami?

Pamiętajcie, że troll istnieje w internecie tak długo, jak długo będzie miał z kim dyskutować. Zatem nie warto „karmić trolla” i dawać mu powodów do przedłużania bezsensownej rozmowy!

Zignorowany troll szuka innych miejsc, w których może wygłaszać swoje kontrowersyjne opinie, co oznacza, że unieszkodliwiacie go, gdy nie wchodzicie z nim w polemikę. Nierzadko będziecie przekonani o tym, że macie rację i zechcecie jej dowieść, jednak zanim wdacie się w kłótnię, pomyślcie dwa razy, schowajcie dumę do kieszeni i po prostu odpuśćcie.

Jeżeli macie dosyć słownych utarczek z trollem, zawsze możecie go zablokować albo zgłosić do administratorów danej strony czy portalu. Użytkownicy, którzy naruszają zasady netykiety, nie są mile widziani!

Wybrane wnioski z badania „Trolling w mediach społecznościowych”

Więcej o trollach dowiecie się z raportu „Trolling w mediach społecznościowych”, podsumowującego badania przeprowadzone w 2019 r. przez NASK.

  • Według badanych trolling to przede wszyst­kim: 60,0% – przemoc słowna, 51,2% – umieszczanie nieprawdziwych informacji, 47,0% – utrudnianie wypowiedzi innym.
  • Zdaniem respondentów średnio aż 37,8% komentarzy w mediach społecznościowych można zakwalifikować jako trolling.
  • Co siódmy respondent (14,4%) w ciągu ostatnich 12 miesięcy był obiektem trollingu.
  • Emocje towarzyszące internautom, których posty były trollowane, to najczęściej: gniew (51,4%), wstręt (36,9%) oraz smutek (33,1%).
  • Co czwarty internauta, który doświadczył tro­llingu, rozważał z tego powodu skasowanie konta w serwisie społecznościowym.
  • Prawie dwie trzecie badanych uznaje trolling w mediach społecznościowych za działanie niedopuszczalne.
  • Najczęściej wskazywane skutki trollingu, których respondenci doświadczyli osobiście, to naruszenie poczucia bezpieczeństwa, za­ufania, wolności słowa oraz realności treści i interakcji w mediach społecznościowych.
  • Zdaniem respondentów obiektem trollingu w mediach społecznościowych najczęściej są podmioty państwowe (rząd, samorząd, pracownicy sektora publicznego), mniej­szości (religijne, seksualne, etniczne), firmy prywatne oraz media.
  • W reakcji na doświadczenie trollingu użyt­kownicy albo wycofują się z aktywności w mediach społecznościowych i ograniczają informacje, które udostępniają innym inter­nautom, albo przeciwnie, zwiększają liczbę komentarzy i udostępnień.
  • Według internautów, trollujący robią to naj­częściej w celach: manifestacyjnych (zwróce­nia na siebie uwagi, wyładowania frustracji), autoprezentacyjnych (dla popularności, dla żartu), agresywnych (wobec osoby, tematu lub rzeczy), utylitarnych (dla pieniędzy, w ra­mach obowiązków) oraz konwersacyjnych (dla podtrzymania relacji).
  • Respondenci, którzy przyznają się do tro­llowania, twierdzą, że motywuje ich chęć wyrażenia kontestacji i alternatywnych opinii (największa grupa), a także chęć prowokacji, zamiar eskalowania agresji i dyskryminacji innych.
  • Co dwudziesty internauta deklaruje, że świadomie uprawia trolling w mediach społecznościowych.

Pobierzcie publikację i przekonajcie się sami, że istnienia internetowych trolli nie można włożyć między bajki!

Inne aktualności

Zobacz więcej

Temat lekcji: multiscreening

30.04.2025

Urządzenia cyfrowe towarzyszą nam już niemal na każdym kroku. Ułatwiają życie, ale zdarza się również, że są źródłem problemów – w tym pogorszenia samopoczucia. Co kryje się za pojęciem medialnej wielozadaniowości? Kogo możemy określić mianem multiscreenersa? Sprawdźcie!

Najlepsze życzenia!

18.04.2025

Mamy nadzieję, że nadchodzące wiosenne dni przyniosą Wam wytchnienie od obowiązków, radość ze wspólnie spędzonych chwil oraz odrodzenie energii do dalszych działań – w nauce, pracy i życiu osobistym.

Temat lekcji: stres cyfrowy

17.04.2025

Cyfrowy stres może dopaść każdego – nawet dzieci i młodzież. Jak uniknąć negatywnych skutków związanych z nadmiarem bodźców płynących z urządzeń ekranowych? Skorzystajcie z naszych materiałów i przeprowadźcie ważną lekcję na temat cyfrowej higieny.

Kursy wybrane dla Ciebie

Wybierz poziom edukacyjny i sprawdź spersonalizowane rekomendacje kursów.

Rozpocznij naukę
OSE IT Szkoła

Odbiorcy

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

Kategorie tematyczne

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

Pomoc

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu

  • Szkoła podstawowa
  • Szkoła ponadpodstawowa
  • Nauczyciele

  • Algorytmika i programowanie
  • Bazy danych
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Biologia i chemia
  • Cyberbezpieczeństwo
  • Zobacz wszystkie

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka cookies
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje o dofinansowaniu
OSE IT Szkoła

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna NASK GOV.pl Cyfryzacja

©NASK PIB 2023

OSE Ogólnopolska Sieć Edukacyjna GOV.pl Cyfryzacja NASK

Zaloguj się

Asset 1
Asset 2
Asset 3
Nie pamiętam hasła
Przetwarzamy Twoje dane osobowe, aby umożliwić Ci dostęp i korzystanie z serwisu OSE IT SZKOŁA. Administratorem Twoich danych osobowych jest Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy (NASK-PIB) z siedzibą w Warszawie. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i plików cookies.

Nie masz konta?

Zarejestruj się

Drogi użytkowniku

Przechodząc do serwisu poprzez kliknięcie odnośnika „Zgadzam się” wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas Twoich danych osobowych.

Pliki cookies

Gdy korzystasz z naszych serwisów, gromadzimy informacje o Twojej wizycie i sposobie poruszania się w naszych serwisach. W tym celu stosujemy pliki cookies. Plik cookies zawiera dane informatyczne, które są umieszczone w Twoim urządzeniu końcowym - przeglądarce internetowej, z której korzystasz.

Pliki cookies używane w naszych serwisach wykorzystywane są między innymi do bieżącej optymalizacji serwisów oraz ułatwiania Twojego z nich korzystania. Niektóre funkcjonalności dostępne w naszych serwisach mogą nie działać, jeżeli nie wyrazisz zgody na instalowanie plików cookies.

Instalowanie plików cookies lub uzyskiwanie do nich dostępu nie powoduje zmian w Twoim urządzeniu ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tym urządzeniu.

Stosujemy dwa rodzaje plików cookies: sesyjne i trwałe. Pliki sesyjne wygasają po zakończonej sesji, której czas trwania i dokładne parametry wygaśnięcia określa używana przez Ciebie przeglądarka internetowa oraz nasze systemy analityczne. Trwałe pliki cookies nie są kasowane w momencie zamknięcia okna przeglądarki, głównie po to, by informacje o dokonanych wyborach nie zostały utracone. Pliki cookies aktywne długookresowo wykorzystywane są, aby pomóc nam wspierać komfort korzystania z naszych serwisów, w zależności od tego czy dochodzi do nowych, czy do ponownych odwiedzin serwisu.


Do czego wykorzystujemy pliki cookies?

Pliki cookies wykorzystywane są w celach statystycznych oraz aby usprawnić działanie serwisów i zwiększyć komfort z nich korzystania, m.in:

  • pozwalają sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne strony serwisów - dane te wykorzystujemy do optymalizacji serwisów pod kątem odwiedzających;
  • umożliwiają rozpoznanie rodzaju Twojego urządzenia, dzięki czemu możemy lepiej dopasować sposób i format prezentowania treści oraz funkcjonalności serwisów;
  • poprawiają wydajność i efektywność serwisów dla korzystających.

W jaki sposób możesz nie wyrazić zgody na instalowanie plików cookies za pomocą ustawień przeglądarki?

Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim urządzeniu, możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki w zakresie instalowania plików cookies. W każdej chwili możesz też usunąć z pamięci swojego urządzenia pliki cookies zapisane w trakcie przeglądania naszych serwisów. Pamiętaj jednak, że ograniczenia w stosowaniu plików cookies mogą utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z tych serwisów.


Wykorzystywane narzędzia firm trzecich

Niektóre pliki cookies są tworzone przez podmiot, z usług których korzystamy, np.

  • Google Inc.

W naszych serwisach wykorzystujemy narzędzie Google Analytics do analizy ruchu na stronie internetowej oraz aktywności dotyczących jej przeglądania. Wykorzystujemy je w szczególności do celów statystycznych, aby sprawdzić jak często odwiedzane są poszczególne serwisy. Dane te wykorzystujemy również do optymalizacji i rozwoju serwisów. Więcej informacji na temat narzędzia Google Analytics znajdziesz na stronie:  https://policies.google.com/technologies/cookies

  • Facebook

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://pl-pl.facebook.com/policies/cookies/     

  • Twitter

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/twitter-cookies

  • Youtube

Więcej informacji o zasadach plików cookies możesz znaleźć na:
https://policies.google.com/privacy?hl=pl&gl=pl

Wyrażam zgodę na podstawowe oraz funkcjonalne cookies. Podstawowe cookies są niezbędne aby strona mogła działać prawidłowo. Cookies funkcjonalne wykorzystujemy do analizowania wizyt na stronie internetowej. Pomoże nam to zrozumieć, jak często odwiedzane są poszczególne serwisy oraz pozwoli optymalizować i rozwijać stronę.

Zgadzam się